Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til kjøp av min første el-bil Nissan Leaf 2014 eller 2015

Startet av Bakkelicious, torsdag 11. januar 2018, klokken 19:39

« forrige - neste »

Bakkelicious

Hei :)

Jeg tenkte å bytte inn dieselmonsteret mitt til en liten el-bil. De bilene jeg har sett på finn er en Nissan Leaf Tekna 2014 som har gått 30 000km, og en Nissan Leaf Tekna 2015 som har gått 75 000km.

Den nyeste koster 10 000 mer.

Begge bilene leveres med garanti. 2015 modellen har Dab, det har ikke 2014 modellen.

Finnes det noe mer forskjell på de 2 modellene? Er det smartest å kjøpe den nyeste selv om den har gått lengere, eller er det en fordel med den som har gått vesentlig mindre?

Noe spesielt jeg bør se etter?

Dette blir en bruksbil som primært skal brukes til småkjøring til og fra stasjon etc.

Vet ikke om man bør legge ut annonsene her, men kodene er: 111011568 og 110867341

Ha en fin kveld :)

Elbil fundamentalist

#1
Bare sørg for at den har mobilapp Carwing, altså unngå USA modeller. Ellers er det å anbefale den nyeste med DAB. Se på batteri punkter. Det skal være 12 punkter til køyre for strekene som indikeeer batteri lade nivå. Høy km på en såpass ny bil betyr vanligvis mye hurtiglading, men ikke nødvendigvis. Man kan ha lang vei til jobb og lader i begge ender. Hvis du selv skal kjøre lite vil det utjevnes til «normal» km når du skal selge den selv. Høy km burde ha mer verdifall enn 10kkr spesielt når den også mangler DAB.
Men lykke til med Leaf jakten. Vi har en Acent 24kwt 2014 mod. og er veldig fornøyd. Den har varmepumpe; samme som Tekna.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kaiat

Den 2014-modellen du oppgav finn-kode til, er en USA-modell. Selger skryter av Carwings-systemet, men det funker ikke på USA-modeller her i Norge.

2015-modellen oppgies til å være norsksolgt, levert ny av BNH. Bildene viser i hvert fall en importbil fra EU med servicehefte på nederlandsk. Her påstås det også at bilen har 8 års batterigaranti, men det er det bare bilene med 30 kWh-batteri som har. 24 kWh-bilene har 5 års batterigaranti.

Bakkelicious

Takk for gode tips!  Hvordan ser du at det er en USA modell?  Mitt utrente øye så ikke forskjell på dem, bortsett fra USA modellen ikke hadde tonede bakruter.

Er nederlandske og andre importerte biler like "dumme" å kjøpe?  Bør jeg gå for 100% norsk fra forhandler med riktig historikk?  :)

kaiat

Den har markeringslys på sidene og knapp for XM-satelittradio på radioen.

Det er strengt tatt ikke noe i veien for å kjøpe importbil, enten de nå kommer fra Europa eller USA, men det er greitt at en er klar over det og kjenner til eventuelle ulemper. Personlig syns jeg at prisforskjellen mellom norsksolgte og importbiler er for liten akkurat nå til å veie opp for eventuelle ulemper.


Trekkoppbil

2014-modellen har bare 11 kapasitetsbarer. Det tyder på at gjenværende batterikapasitet er på ca 78-85%. Det behøver ikke være så mye dårligere enn 4 år gamle biler med 12 barer, men for den prisen er det å kjøpe katta i sekken. Annonsen oppgir ikke vin-nummer på bilen, og uten det kan du ikke sjekke historikk på bilen for å se hvilke stater den kommer fra, eller se om tilbakekallingene på bilen er fiksa. Det kan koste tusenvis av kroner å fikse tilbakekallingene etter at bilen er kommet til Norge, men du kan være heldig å få det dekkt. Antakelig er det en svært god bil til sitt bruk, men med begrensa rekkevidda, og prisen må ned.

Carwings burde være et ikke-tema på bruktbiler:

  • Med Carwings følger det med 5 ås abonnement på data. For 4 år gamle biler er mye av salgsargumentet borte.
  • Eldre og europeiske Leafer har 2G-modul. Nissanusa har servicebulletin på at den skal koples ut når bilen er på service, siden chipsettet har sikkerhetsadvarsler. I Nordamerika kan man oppgradere til 3G-modul.
  • USA-biler har amerikansk sim-kort som ikke fungerer i Europa, så det er mest til nytte hvis du skal på ferie til USA med Leafen.
  • 2G-nettverket i USA er lagt ned.
  • Det kan være et norsk fenomen å planlegge lang framtid for 2G, mens 3G-nettet skal legges ned her, og her er 2G-modulen fortsatt i bruk på europeiske Leafer.
Jeg har aldri prøvd Carwings, så jeg burde ikke si så mye om det. Det er andre ting man kan vurdere å bruke penga sine på. En annen bruker på forumet selger vel en SMS-modul du kan bruke i bilen. Ellers kan man se etter Webasto med fjernkontroll etc. Forvarmen kan tidsstyres.

Jeg ville nok heller ha kjøpt en 2013 med 12 barer til en langt lågere pris. 2013 blei produsert ut desember 2013, mens 2014 er produsert 1. kvartal 2014, og 2015 modellen er produsert fra våren 2014. Jeg trur 2013 og 2014 er omtrent likt utstyrt, bortsett fra en liten detalj som var bedre på 2013, uten at jeg husker hva det var. Seine 2013 og 2014 hadde nok robuste batterier. Tidlige 2013-modeller kan du finne med nye innbyttebatterier, men de kan være vanskelige å finne. Det samme gjelder nok 2016 30kwt, da jeg har sett enkelte til salgs med 8 barer.

Knut Røe

Er degradasjonen virkelig så brutal på 30-pakken også?
Er noen bedre enn de andre egentlig, eller er alle ræva?

Jon Braathen

Sitat fra: Bakkelicious på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:39
Hei :)

Jeg tenkte å bytte inn dieselmonsteret mitt til en liten el-bil. De bilene jeg har sett på finn er en Nissan Leaf Tekna 2014 som har gått 30 000km, og en Nissan Leaf Tekna 2015 som har gått 75 000km.

Den nyeste koster 10 000 mer.

Begge bilene leveres med garanti. 2015 modellen har Dab, det har ikke 2014 modellen.

Finnes det noe mer forskjell på de 2 modellene? Er det smartest å kjøpe den nyeste selv om den har gått lengere, eller er det en fordel med den som har gått vesentlig mindre?

Noe spesielt jeg bør se etter?

Dette blir en bruksbil som primært skal brukes til småkjøring til og fra stasjon etc.

Vet ikke om man bør legge ut annonsene her, men kodene er: 111011568 og 110867341

Ha en fin kveld :)

Har du vurdert annen elbil?
En med aktiv varme/kjøling av batteri... Feks..  Viktig å tenke på om du skal ta bilen på langtur og trenger rask lading også på vinteren når det er kaldt..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 12. januar 2018, klokken 21:54
Carwings burde være et ikke-tema på bruktbiler:

  • Med Carwings følger det med 5 ås abonnement på data. For 4 år gamle biler er mye av salgsargumentet borte.

Vi har en Leaf som er 6 år og snart 3 måneder gammel. CarWings fungerer fortsatt flott, og vi ville aldri vært foruten. Har ikke betalt for noen utvidelse. Tipper at Nissan har sett at dette ble så billig etterhvert (prisene på mobildata går jo kun én vei) at de lar det skure og gå til bilene skrotes...[/list]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Et godt gammelt råd er å kjøpe rimeligst mulig på første elbilen. Som regel vil din bedre halvdel raskt overta bilen og du er tilbake i dieseldyret.

Gjør du det har du bedre mulighet til etterpå å kjøpe den elbilen du vil ha.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

    Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. januar 2018, klokken 10:44
    Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 12. januar 2018, klokken 21:54
    Carwings burde være et ikke-tema på bruktbiler:

    • Med Carwings følger det med 5 ås abonnement på data. For 4 år gamle biler er mye av salgsargumentet borte.

    Vi har en Leaf som er 6 år og snart 3 måneder gammel. CarWings fungerer fortsatt flott, og vi ville aldri vært foruten. Har ikke betalt for noen utvidelse. Tipper at Nissan har sett at dette ble så billig etterhvert (prisene på mobildata går jo kun én vei) at de lar det skure og gå til bilene skrotes...[/list]
    Vi bruker også Carwing hver dag. Timer om morgenen, og Carwing til forvarming på vei hjem for å slippe å skrape is. Dessuten er vel Nissan interesser i bruksdata, også på gamle Leafs.
    2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
    kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
    Signaturmedlem TOCN

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA