Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?

Startet av permagne, torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

« forrige - neste »

permagne

Jeg har testet Model X og funnet den ikke egnet for oss grunnet skiløsning blant annet. Men meget god bil å kjøre. Ser ut som at Q6 seiler opp som en god kandidat for neste bil; hengerfeste, skiboks, kvalitetsfølelse...

Nå som det modnes litt med brukbare el-biler etterhvert, og sett hva Tesla kan levere som helt fersk bilprodusent har jeg noen ønsker til kommende biler...

Historien med Tesla og oppdateringer og forbedringer som rulles ut via nettet slik at produktet rett og slett blir bedre, uten at man må innom verksted er fantastisk. Håper virkelig at andre bilmerker tar etter på dette området. Noen som vet noen om dette for Q6?

Noen som vet hvordan muligheter det blir for autopilot på Q6? Har såvidt prøvd Tesla sin AP2 og dette er virkelig noe jeg kunne tenkt meg på Q6.

Ellers håper jeg interiørkvalitet, panel-gap, lakk etc er som man forventer fra en tysk bilprodusent. Noen hakk over amerikansk/tesla.

Tesla har et kjempefortrinn i ladenettverket, men håper at utbyggingen til VAG, Daimler, Ford og BMW brer seg raskt. De burde ha bedre forutsetninger en Tesla når det gjelder utbygningstakt. Og jeg synes Tesla har vært veldig bra der.

Andre tanker/ideer?

turfsurf

Er nye A8 en pekepinn, som kommer nok etron til å overgå dagens AP funksjonalitet. Sannsynligvis har dog Tesla kommet seg noen steg videre og. Blir spennende å se. Og så kommer den helt sikkert til å ha bedre lys og viskere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:01
Er nye A8 en pekepinn, som kommer nok etron til å overgå dagens AP funksjonalitet. Sannsynligvis har dog Tesla kommet seg noen steg videre og. Blir spennende å se. Og så kommer den helt sikkert til å ha bedre lys og viskere.

På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP? Med de begrensningene ville jeg i praksis aldri kunne bruke systemet da det er ytterst sjelden at jeg kjører maks 60km/t på en vei med fysisk midtdeler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP?

Poenget er vel nivået av autonomi:
«This would put Audi far ahead of competitors like Mercedes-Benz, Tesla, and Cadillac, which all have semi-autonomous driving assist systems on the market, but also all require some level of driver attention and engagement with the steering wheel. Audi is saying that drivers can take their hands off the steering wheel "permanently" while the traffic jam pilot is engaged,...»



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP?

Poenget er vel nivået av autonomi:
«This would put Audi far ahead of competitors like Mercedes-Benz, Tesla, and Cadillac, which all have semi-autonomous driving assist systems on the market, but also all require some level of driver attention and engagement with the steering wheel. Audi is saying that drivers can take their hands off the steering wheel "permanently" while the traffic jam pilot is engaged,...»

Høyere autonomi, men med begrensninger som gjør det ubrukelig for svært mange. Så kan man selvsagt diskutere hva som er best ja...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:39
Høyere autonomi, men med begrensninger som gjør det ubrukelig for svært mange. Så kan man selvsagt diskutere hva som er best ja...;)
Fokuserer vel rett og slett på en annen anvendelse. Som fryktelig mange (dessverre) har nytte av. Det ligger i navnet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ulle

Sitat fra: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

Historien med Tesla og oppdateringer og forbedringer som rulles ut via nettet slik at produktet rett og slett blir bedre, uten at man må innom verksted er fantastisk. Håper virkelig at andre bilmerker tar etter på dette området. Noen som vet noen om dette for Q6?

Noen som vet hvordan muligheter det blir for autopilot på Q6? Har såvidt prøvd Tesla sin AP2 og dette er virkelig noe jeg kunne tenkt meg på Q6.

Ellers håper jeg interiørkvalitet, panel-gap, lakk etc er som man forventer fra en tysk bilprodusent. Noen hakk over amerikansk/tesla.

Tesla har et kjempefortrinn i ladenettverket, men håper at utbyggingen til VAG, Daimler, Ford og BMW brer seg raskt. De burde ha bedre forutsetninger en Tesla når det gjelder utbygningstakt. Og jeg synes Tesla har vært veldig bra der.

Andre tanker/ideer?

Helt enig i dette, men dessverre tror jeg dette er ønsketenkning. Jeg er så heldig å kjøre tysk "premium"-elbil i dag og er det en ting som er helt sikkert så er det at det fortsatt er gubbevelde og tradisjonell tenkning som gjelder hos Tyskerne (i tillegg til det som de facto er økonomisk kriminalitet; utslippsskandalen og nå også kartellvirksomhet - uten at det tilsynelatende har fått særlige konsekvenser for reelle beslutningstakere i Tyskland så langt).

Betegnende nok er BMW i3 kjemisk fri for trådløse oppdateringer til tross for at den tekniske muligheten med 3g/4g er der. Videre valgte BMW i 2016 å oppgradere iDrive (MMI i audi-sjargong) hardware og software på hele modellrekken til blant annet å inkludere apple carplay, med unntak av i3 og i8 som kun fikk ny hardware (med en vippeknappfunksjon på iDrive-hjulet som da rett og slett ikke "virker" fordi dette ikke fantes på gammel hardware som gammel software er tilpasset til..). Bakgrunnen fremstår klart som at det ville "spare" dette til faceliften av hhv i3 og i8 høsten 2017. Dette er jo ikke noen stor sak i seg selv, men viser med all tydelighet hvordan de tenker (til alt overmål på sine mest progressive modeller) og det tror jeg neppe endrer seg med det første. Sammenlign da med Tesla som gratis oppgraderte ytelsen på S/X75d modellen slik at 0-100 ble kappet med ca 1 sekund fra allerede raske 5,5-6 sek (må innebære en ytelsesøkning på kanskje 100hk?) ikke bare på nye biler, men også biler produsert i 2016. Da bygger du kundelojalitet og brand.

Jeg er heller ikke overbevist over noen voldsom utbyggingstakt på ladenettet til tyskerne/cirkle k. Som flere har påpekt er nok den reelle begrensningen for gjennomføringshastighet her lokale forhold som kraftverk, elektroinstallatører etc. og ikke kapital til å gjennomføre (noe Tesla uansett har hatt tilstrekkelig med), men viktigst er nok igjen at Tyskerne skynder seg langsomt. I praksis planlegger de jo strengt tatt ikke noe særlig volum før tidligst 2021 med i.d. som i virkelighetens verden nok betyr 2022 - og da svarer det seg ikke å gasse på med hurtiglading nå.

Jeg håper som audientusiast over mange år (og reservasjonsholder) at jeg tar feil, men jeg tror dessverre at realiteten er at tyskerne med unntak av interiørkvalitet vil bruke minimum 5 år på å komme dit Tesla allerede er i dag, tiltross for mange fine PR-stunts i elbilsegmentet etter utslipssaken.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Poenget er vel nivået av autonomi:
Ja, og så kommer jo etron over ett år etter A8, så man kan jo tro at Audi har utviklet ting litt videre på den tiden, og at grensen på 60km/t er hevet. Men på ett år har Tesla greid å utvikle regnsensor og dimming av fjernlys som er på grensen til ubrukelig. Så hvor mye software oppdateringene er verdt kan man jo spekulere i.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#8
Sitat fra: Ulle på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:33
Sitat fra: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

.

Betegnende nok er BMW i3 kjemisk fri for trådløse oppdateringer til tross for at den tekniske muligheten med 3g/4g er der.


Det geniale med BMW i3 er nettopp hvor enkel den er og likevel fullutstyrt og velfungerende og komplett. Og i Norge mangler i grunnen kun 4wd da den i tillegg er ganske billig her til lands pga avgiftsfritaket.

Håper Audi Etron på samme måte holder seg relativt enkel på en tysk genial måte, men likevel avansert nok med høy kvalitet og blir en bil som på samme måte fremstår komplett. Bare at det er en raskere SUV med lenger rekkevidde og 4wd. Da er jeg fornøyd. For mye ting å lære seg eller sette seg inn i slik Tesla bilene tenderer til er turn off og litt nerdete.

Thorden

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:39
Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP?

Poenget er vel nivået av autonomi:
«This would put Audi far ahead of competitors like Mercedes-Benz, Tesla, and Cadillac, which all have semi-autonomous driving assist systems on the market, but also all require some level of driver attention and engagement with the steering wheel. Audi is saying that drivers can take their hands off the steering wheel "permanently" while the traffic jam pilot is engaged,...»

Høyere autonomi, men med begrensninger som gjør det ubrukelig for svært mange. Så kan man selvsagt diskutere hva som er best ja...;)

Hvem har sagt at det høyeste nivået av autonomi på e-tron er det eneste nivået?

Faktum er at Audi har holdt på med dette mye lengre enn Tesla. Riktignok ikke i produksjonsmodeller, men så pleier de heller ikke å sende ut beta-versjoner på markedet for å la kundene være prøvekaniner. Men det finnes selvkjørende Audier som kjører fortere rundt en bane enn en racerfører klarer. Det sier jo en del.

Forøvrig må jeg bare pirke litt:  ;)
Bilen heter ikke Q6, og kommer aldri til å hete Q6. Den kommer til å hete e-tron quattro, og bare det.
Q6 kommer sannsynligvis, og det vil være "coupé" versjonen av Q5. En helt annen bil. Om den kommer som e-tron vil det være som plug-in hybrid. I den grad de fortsetter å bruke e-tron-navnet på den modellrekken, det er noe uklart. 


Stikkkontakt

Med Audis nye 2-siffers betegnelse for å angi motoreffekt spekuleres det i at bilen skal hete e-tron 55.

Ulle

Sitat fra: Imagine på fredag 12. januar 2018, klokken 09:02
Sitat fra: Ulle på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:33
Sitat fra: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

.

Betegnende nok er BMW i3 kjemisk fri for trådløse oppdateringer til tross for at den tekniske muligheten med 3g/4g er der.


Det geniale med BMW i3 er nettopp hvor enkel den er og likevel fullutstyrt og velfungerende og komplett. Og i Norge mangler i grunnen kun 4wd da den i tillegg er ganske billig her til lands pga avgiftsfritaket.

Håper Audi Etron på samme måte holder seg relativt enkel på en tysk genial måte, men likevel avansert nok med høy kvalitet og blir en bil som på samme måte fremstår komplett. Bare at det er en raskere SUV med lenger rekkevidde og 4wd. Da er jeg fornøyd. For mye ting å lære seg eller sette seg inn i slik Tesla bilene tenderer til er turn off og litt nerdete.

Nå var ikke poenget at det var noe galt med i3 som sådan; men heller holdningen til produsenten mht å kunstig holde tilbake oppdateringer og bremse innovasjon mest mulig av hensyn til kortsiktig inntjening. Den samme holdningen kommer emm. til å sørge for at tyskerne bruker minst 5 år på å komme dit Tesla er i dag.

Min eneste erfaring med tesla er ellers en times prøvekjøring av model s - timen før jeg prøvekjørte i3 første gang. Folk er forskjellig, men jeg opplevde på ingen måte at Teslaen krevde at man satte seg inn i noe som helst og for alle som kan kjøre bil og bruke en smarttelefon var betjeningen helt intuitiv på samme måte som iDrive heller ikke var vanskelig å betjene.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Touring

Hadde vært  deilig å slippe å lese  om hvor fantastisk Tesla er på Audi-forum. Har eid Tesla S. Gav meg ingenting.  Solgt den og vil ha Audi e-tron.

Trond.m


automat

Sitat fra: Thorden på fredag 12. januar 2018, klokken 13:39

Faktum er at Audi har holdt på med dette mye lengre enn Tesla. Riktignok ikke i produksjonsmodeller, men så pleier de heller ikke å sende ut beta-versjoner på markedet for å la kundene være prøvekaniner. Men det finnes selvkjørende Audier som kjører fortere rundt en bane enn en racerfører klarer. Det sier jo en del.


Selvfølgelig imponerende at Audi klarer å få en selvkjørende bil raskere rundt en bane enn det en racerfører klarer. Men hvor nyttig for autonomi er det å få et kjøretøy raskest mulig frem på en 100% kjent og forutsigbar strekning? Der det ikke er varierende føreforhold eller manglende veimerking. Eller vegarbeid og trafikkulykker. Og ikke minst, fullt av andre uforutsigbare trafikanter. Det som virkelig hadde imponert, hadde vært om noen fikk en førerløs bil til å vinne et race.

Jeg skal ikke si så mye om det at Tesla lar kundene være prøvekaniner. Men det gir dem i hvertfall mulighet til å bygge en enorm database av "in real life" erfaringer. Som forhåpentligvis gir kundene et bedre autopilot-produkt etterhvert. Om dette er den beste måten å bygge en erfarings-database på er selvfølgelig et åpent spørsmål.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA