Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hva bør man passe på med think

Startet av Rolsen, torsdag 11. januar 2018, klokken 17:48

« forrige - neste »

Rolsen

Hei da har jeg kjøpt min første elbil ,kunne ikke hente i dag da den var tom for strøm  :o
så ser ut til å bli en go start hadde stått 3 uker å var vist falt til 30 % på bstteriet er det normalt eller er det noe jeg kan gjøre får at det ikke skal skje igjen vist bilen skal stå en tid uten å ha lader på

noen som har en kjap måte å sjekke varmelement for feil, håper litt at det er pcu som gjør at varmeelement ikke virker da det iallefall ikke koster så mye å bytte en sikring annet en en del jobb

Rolsen

ja så ble det ikke bil i dag heller måtte vist stå tilkoplet 30 timer før den begynte å lade noe med oppvarming av batteriet siden den var stått så lenge ,er dette noe man bør være obs på eller er det noen måte å slippe unna dette i fremtiden ,vil dette eventuelt påvirke batteriet negativt

takker for svar

mvh
Rune

ThinkGeo


Har Lithium-bil, men for Zebra-bilar som har stått ubrukt og fått utlada batteriet
er dette normalt. Elektrolytten har stivna og blitt fast samtidig som temperaturen har
gått ned (nesten) til omgivelsestemperatur. Ved bruk må det då brukast 30 timar for
å få batteritemperaturen opp til ca. 300 grader med flytande elektrolytt og normal brukstemperatur.
I tillegg må så batteriet ladast heilt opp med minimum 8 timars lading.
Så dette er normalt for denne situasjonen.

Think Geo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Rolsen

hei og takk for svar

skulle ikke være zebra batteri i denne etter hva selgeren sa hmmm
men vist jeg forstår deg rett så skjer ikke dette med lithium biler  ::)
bilen hadde stått parkert siden før nyttår men han hadde ikke fått igang ladingen å hadde finne på net at den måtte stå 30 timer før ladingen startet kan hende det er noe annet som gjør at lading ikke kommer igang kansje han sa at spenningen var falt ned til 30%

blei litt skeptisk nå  :-\

ThinkGeo


Det stemmer. Lithium-biler treng berre den vanlege ca. 8-timers oppladning uansett.
Har funne at det går ca. 50% raskare med 16 A enn med 10 A. To raske trykk på Power Charge knappen
gir 16 A, men då må sjølvsagt kretsen vere 16 A.
Så om den ikkje er bortimot fullada etter 8 timer er det noko muffens her.
Har du chassis /VIN-nummeret? Det skal stå nede til venstre i frontruta, eller fremst i motor-rommet.
8. teiknet skal vere C for lithium-bil, B for Zebra-bil (står vanlegvis etter 26 i VIN-nummeret), f.eks.
YYCFT26B........
Står også i vognkortet, og på innnsida av ladeluka.

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

elektrolux

hva bør man passe på med think

Vel. For det første at den virker, og for det andre at den har Litium batteri som klarer minst 100 km.

Virker ikke varmen, eller er det Zebra batteri bør du kjøpe bilen med driftsgaranti. Bli enig med selger om en verdi for deg for hver måned bilen fungerer. F.eks kjøpesum 20 000 kr, og virker den kun 3 måneder får du 5000 kr tilbake.

Ønsker du et framkomstmiddel i stedet for en hobby finnes driftsikre elbiler som Trillingene, e-Up og Smart.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rolsen

da var nå bilen kjørt hjem fra kristiansand til arendal brukte 60 % strøm på 6 mil uten varmeaparat da det ikke virker :/ noen som har oversikt over hva sikringene er til ?

ThinkGeo


Oversikt over sikringane er på s. 5/17-18 i instruksjonsboka.
Er det ein Lithium-bil du har kjøpt?

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Rolsen

#8
ja lithium bil 2010 mod 28k på telleren 2 sett dekk å to ladere men har ikke fått noen instruksjonsbok :/
finnes denne noen plass for nedlastning har søkt etter info vedrørende sikkringer men ikke finne noe

LN-YOV

Elsker min Webasto TermoTop EVO!
4 Deilige KW i vinterkulden! :-)
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Rolsen

ja har to varmere liggende i kjelleren en for diesel og en for bensin så tanken var å montere inn en av dem :) å blir nok diesel utgaven da den utgjør minst brannfare .
funker det greit med din ?

ThinkGeo


Har ei instruksjonsbok + lithium batterimanual på engelsk og i .pdf-format liggande
som eg kan sende deg om du sender meg ein PM med di private
epostadresse. Ikkje mulig å legge vedlegg ved PM her ser eg.
Instruksjonsboka treng du verkeleg.

ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

Elmo

Send den til meg også, så skal jeg legge den ut med link fra elbilwiki ;) :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rolsen

#13
fant denne tråden https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31125.msg533549#msg533549

warlock dom har delt en masse

Rolsen

er også en over dammen som har en bra side med info om think

her er link til doc som han deler http://thinkcitypdx.com/blog/?cat=7

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA