Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diesel webasto

Startet av Grumle, torsdag 11. januar 2018, klokken 17:20

« forrige - neste »

Grumle

Har en webasto fra en p106 jeg tok en litt nærmere titt på i dag. Der står det at det er en type Termo Top C og at brennstoff er Diesel ? Går disse på både bensin og diesel ?

Elmo

Originalen i PSAene går på bensin. Men diesel er vel lettere å få tak i brukt så kanskje noen har byttet ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle


elektrolux

Webasto brenner begge deler. I alle fall diesel versjonen.

Har du diesel fyrer du lovlig med avgiftsfri diesel. Byttet nettopp til Diesel på egen Saxo, og "tynner nå ut" bensinen med avgiftsfri diesel mer og mer for hver gang jeg fyller.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Hørtes ikke dumt ut! nesten så jeg vurderer det selv, siden jeg har diesel utgaven liggende.. Blir jo nærmere halv pris for fyring.

Men hvordan passer webastoene om hverandre ? Står type z/c på den jeg har i Berlingoen.

Elmo

#5
C og Z og C/Z er vel like (utenpå) såvidt jeg vet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

oki :) Så plug and play med andre ord ? :)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Er dette noe poeng for KUN å spare litt penger på drivstoffet? Blir dette noe mere enn 50 til 100 kr per vinter?

Hos serviceverksted her i Trondheim fikk jeg høre:
1. At bensinvarianten var å foretrekke når det er veldig kaldt.
2. At dieselvarianten gjerne litt lettere kokset igjen i brennkammeret. Men dette var visst ikke noe stor forskjell med mindre man hadde for mange korte turer der brenneren ikke fikk brenne lenge nok.

Når jeg spurte "hva er lenge nok" fikk jeg som svar: ...minst 20 minutter?!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

timescape

Diesel lugter og forurener..
Man køre el-bil..

Vil ikke være bekendt at putte diesel på mit fyr bare for at spare et par kr... :)

Br.

elektrolux

He he.

Ene Thinken min damper verre enn mange SUVer. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. januar 2018, klokken 21:54
Webasto brenner begge deler. I alle fall diesel versjonen.

Egentlig så skal det vel være forskjellig dyse og du bruker bensin eller diesel (tror jeg at jeg har lest et sted). 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Bruker nok fort 1000,- pr vinter i bensin. så om jeg nesten kan halvere det uten kostnader så vurderer jeg faktisk ett bytte. Tror også avgiftene på diesel/bensin vil øke betydelig frem mot 2025. Så forskjellen mellom avgiftsfri diesel kan bli vesentlig mye større enn den er nå.
Om jeg fyrer med bensin eller diesel har nok ikke store innvirkningen på miljøet :p

Helge

Sitat fra: Grumle på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:18
Bruker nok fort 1000,- pr vinter i bensin. så om jeg nesten kan halvere det uten kostnader så vurderer jeg faktisk ett bytte....

Bruker du opp i mot 500 liter bensin med Webastoen per vintersesong? Blir vel over 1000 timer Webasto-fyring? Jeg for min del bruker faktisk ikke mer enn 40 til 60 liter på en hel vintersesong.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Fun fact!

Siden Webastoen spiser  omtrent alt og kan brenne blanding av Bensin og diesel bør en kunne hente gratis drivstoff hos de som hjelper fossilbilister som har fullt feil drivstoff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA