Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Energimeter, Ecometer og revers- og foroverlampe "døde"

Startet av Helge, torsdag 25. januar 2018, klokken 22:01

« forrige - neste »

Helge

Jøss enda en merkelig el-feil som jeg aldri har sett før på gamle EL-PSA biler på mine snart 8 år med slike biler.
2 stk P106 og 2 stk Saxo (der jeg fortsatt har 3 av bilene).

Den forrige merkelige feilen var at kjølevifta i grillen ikke stopper når bilen stoppes/parkeres: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36173.0 Denne har gjentatt seg flere ganger, men heldigvis trenger jeg kun ta ut og sette inn igjen den ene shunten foran torpedoveggen for å få vifta til å stoppe.

Denne gangen skjedde noe rart da jeg skulle starte kjøreturen. Det første jeg la merke til var at energimeteret sto på null etter at jeg hadde vridd på tenningen enda jeg visste det skulle stå på over 100 %. Så la jeg merke til at den grønne kjøre forover-lampen ikke lyste. Det gjorde heller ikke den gule revers-lampen selv om jeg kunne rygge. Jeg slo av tenningen og forsøker en gang til å slå på, men får samme tilstand. Bilen lar seg kjøre normalt med energimeteret på null ikke grønn og gul forover og revers lampe og sannelig også med Ecometer som ikke virker og står på null.

Da bilen litt senere har stått parkert en stund virker alt som normalt når jeg vrir på tenningen og kjører avgårde. Det har det også gjort på de påfølgende 2 kjøreturene. Hva i all verden er dette  :-\ ???
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Niram1969 .

While I have not observed the same symptoms you describe, I found out that my Saxo (and several others in area) exhibit somewhat strange things when exposed to low temperatures (below -3C as rule of thumb). Ammeter needle would stuck to the left, on full power it would barely reach green area. Sometimes the needle would vibrate in middle position with amplitude of 4-5mm and frequency at least 10Hz.
When warmed, all symptoms are gone with no error recorded in car log. It happened 3 or 4 times in 4 years.

What were the outside temperatures when you observed those errors?

//Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

Helge

+ 3 C ! 

Hi Niram1969 - It had already been above freezing/zero (between +3 and +8) for about 42 hours and was + 3 C when I started.

NOTE! This was not affecting only the Ecometer, but also the Energiemeter and the forward and reverse lamps! All these the was completely "dead"/off.

The problem you describe sounds more like a humidity/moisture/ice problem when cold. What I experienced yesterday was probably more like a signal problem/poor contact between instrument panel and Sagembox/ECU or an ECU internal problem.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

timescape

I would start with the connector on ECU.
Cut ALL power, wait 10min.
Take off the connector on ECU and clean it with contact spray..
Mount the connector and take it off again. Wait for the contact solvent to "damp OFF".
You can use Electronic silicone in the connector to prevent it corroding (the contact spray have removed all protection).
Mount the connector and connect power :)

Br.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA