Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig å selge reservasjonen?

Startet av Superelbilen, torsdag 11. januar 2018, klokken 13:15

« forrige - neste »

Garasjen

Sitat fra: navyelsen på onsdag 19. september 2018, klokken 21:52
hvordan kan du selge en reservasjon når du ikke vet kønummeret? det er bare tesla som kjenner rekkefølgen. du kan like gjerne være nr. 10, 100 eller 1000 på lista for alt du vet. og hvordan bevise for en evt. kjøper at du er "blant de første i køen"?

Du har rett i at man ikke kan vite om man er nr 10 eller 1000. Men du vet i hvertfall at du ikke er nr 300 000. Det er ikke uten grim at man kan reservere bil.

Det står i reservasjonen når den ble gjort. Der står det 30.03.2016.

Garasjen

Sitat fra: georglu på onsdag 19. september 2018, klokken 12:35
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 05:43
Bestillingen ble gjort 30.03.2016 hos Tesla i Drammen, altså dagen før lansering på nett.

Hvordan klarte du det et så tidlig reserveringstidspunkt? Jeg trodde 31. mars 2016 var tidligste mulig reservasjonstidspunkt.

Det var mulig å møte forhåndsbestille dagen før om man møtte opp i butikken.

Garasjen

Sitat fra: cra på onsdag 19. september 2018, klokken 09:25
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 05:43
Null problem å selge.....https://www.tv2.no/a/9569333/

Nja... Der er jo en part til involvert i den avtalen - Tesla. Det går også fram av artikkelen. Det enkleste er nok å selge bilen samtidig som du henter den ut.

Som du ser så vil ikke Tesla kommentere. Hva tror du grunnen er til det. Om MANGE har solgt plassen sin tidligere.

Amoss

Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:21
Det står i reservasjonen når den ble gjort. Der står det 30.03.2016.
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:23
Det var mulig å møte forhåndsbestille dagen før om man møtte opp i butikken.

Bare det at "dagen før" var 31.03.2016.
Så det vi lurer på er hvordan du har fått til å reservere dagen før dagen før?


Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:25
Som du ser så vil ikke Tesla kommentere. Hva tror du grunnen er til det. Om MANGE har solgt plassen sin tidligere.

Som du ser så selv om de proklamerte med overskriften om at "Nå selger de plassen sin i Tesla-køen", så kommer det frem lengre ned at "Så langt har vi imidlertid ikke funnet noen som vil selge plassen i Model 3-køen ...".

Så her har de antagelig hørt rykter om en eller annen frekkas som har prøvd å avertere en kø-plass i ett eller annet land, og laget en sensasjon "klikke-hore" overskrift basert på det, på tross av at de måtte innse at påstanden ikke hadde noe substans.

Har du en god kø-plass og har "eierstatus", så bestill og kjøp bilen, du får garantert mer for bilen på bruktmarkedet. Eller du kan avtale med noen at de bestemmer konfigurasjonen og at de forplikter seg til å kjøpe bilen "brukt" av deg rundt hjørnet utenfor utleveringsstedet.

Tar du ikke sjansen på noen av de løsningene så får du heller kanslere. Reservasjonen er ikke salgbar.
Model S 85D

georglu

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. september 2018, klokken 22:44
Har du en god kø-plass og har "eierstatus"

Litt off topic, men er det noen som vet om eierstatus kan endre seg etter reservasjonstidspunktet? Den 31. mars 2016 var jeg ikke Tesla-eier, men jeg er det nå (ny Model S mottatt denne måned). Hadde vært gøy å kunne "rykke fremover" i køen. Hvis det kommer til å få noen betydning i Norge, da.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Er ikke sikker på at det blir like gunstig med videresalg av model 3 som det er med Kona feks. Model 3 produseres i er helt annet volum og Tesla kan blåse gjennom reservasjonslisten forholdsvis kjapt. Selvfølgelig hvis man er interessert i en av dyrere konfigurasjonene. I USA får man en LR+PUP mer eller mindre på dagen, mens det er dag 1 reservasjonsholdere som fremdeles venter på sin SR..

GOS

Sitat fra: georglu på onsdag 19. september 2018, klokken 22:50
Sitat fra: Amoss på onsdag 19. september 2018, klokken 22:44
Har du en god kø-plass og har "eierstatus"

Litt off topic, men er det noen som vet om eierstatus kan endre seg etter reservasjonstidspunktet? Den 31. mars 2016 var jeg ikke Tesla-eier, men jeg er det nå (ny Model S mottatt denne måned). Hadde vært gøy å kunne "rykke fremover" i køen. Hvis det kommer til å få noen betydning i Norge, da.

EM twitret kort tid etter at bilen ble vist  at den raskeste måten å få tak i Model 3 var å kjøpe en S eller X, så slik jeg har forstått det så har du rykket frem i køen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: georglu på onsdag 19. september 2018, klokken 22:50
Litt off topic, men er det noen som vet om eierstatus kan endre seg etter reservasjonstidspunktet? Den 31. mars 2016 var jeg ikke Tesla-eier, men jeg er det nå (ny Model S mottatt denne måned). Hadde vært gøy å kunne "rykke fremover" i køen. Hvis det kommer til å få noen betydning i Norge, da.

Ja. Det er flere "over there" som har vært i akkurat samme posisjon som deg, og har fått "eier-status" på sin reservasjon. Faktisk også noen som har rapportert at de har fått "eier-status" også på sin reservasjon #2 når de fikk utlevert reservasjon #1. Om det syltes en feil eller ei aner jeg ikke :p
Model S 85D

Garasjen

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. september 2018, klokken 22:44
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:21
Det står i reservasjonen når den ble gjort. Der står det 30.03.2016.
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:23
Det var mulig å møte forhåndsbestille dagen før om man møtte opp i butikken.

Bare det at "dagen før" var 31.03.2016.
Så det vi lurer på er hvordan du har fått til å reservere dagen før dagen før?


Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:25
Som du ser så vil ikke Tesla kommentere. Hva tror du grunnen er til det. Om MANGE har solgt plassen sin tidligere.

Som du ser så selv om de proklamerte med overskriften om at "Nå selger de plassen sin i Tesla-køen", så kommer det frem lengre ned at "Så langt har vi imidlertid ikke funnet noen som vil selge plassen i Model 3-køen ...".

Så her har de antagelig hørt rykter om en eller annen frekkas som har prøvd å avertere en kø-plass i ett eller annet land, og laget en sensasjon "klikke-hore" overskrift basert på det, på tross av at de måtte innse at påstanden ikke hadde noe substans.

Har du en god kø-plass og har "eierstatus", så bestill og kjøp bilen, du får garantert mer for bilen på bruktmarkedet. Eller du kan avtale med noen at de bestemmer konfigurasjonen og at de forplikter seg til å kjøpe bilen "brukt" av deg rundt hjørnet utenfor utleveringsstedet.

Tar du ikke sjansen på noen av de løsningene så får du heller kanslere. Reservasjonen er ikke salgbar.


Beklager jeg som roter med datoen her.

Garasjen

#24
Her er hva som står på min side:
Din Model 3 ble reservert den 31/03/2016. Du vil bli invitert til å konfigurere basert på reservasjonsdatoen. Se våre Ofte stilte spørsmål skulle du lure på noe.

Hva menes med «eierstatus»?

Jeg har null problem med å holde reservasjonen å ta ut en bol for salg. Men tenkte det var mer interessant for en som bil ha bilen tidlig å overta en reservasjon og å ha full kontroll på bestillingen selv.



Amoss

Sitat fra: Garasjen på torsdag 20. september 2018, klokken 00:05
Hva menes med «eierstatus»?

At du eier eller har eid ett Tesla-produkt (antar det kun gjelder bil-produkter). "Eiere" går først i køen før oss "vanlige dødelige" selv om de har reservert bilen lenge etter oss... Dessverre.

Sitat fra: Garasjen på torsdag 20. september 2018, klokken 00:05
Jeg har null problem med å holde reservasjonen å ta ut en bol for salg. Men tenkte det var mer interessant for en som bil ha bilen tidlig å overta en reservasjon og å ha full kontroll på bestillingen selv.

Problemet er at det rett og slett ikke går. Du kan kun overføre din personlige reservasjon med velsignelse fra Tesla, og så langt jeg vet aksepterer de kun det innen "nær familie". Og som jeg sa: du KAN avtale med noen at de kjøper bilen av deg etter overlevering, og at du da kan la dem bestemme hvilken konfigurasjon du skal bestille. Men dette krever enten at du stoler på dem - at de virkelig vil gjennomføre handelen når den tiden kommer - eller at de stoler nok på deg til at de tar sjansen på å overføre beløpet til deg før du henter den ut... Så det blir uansett ett sjansespill enten for deg eller "kunden" din.

Du bør ha god avanse på dette salget for at det skal være verd risikoen. Og om du ikke har eierstatus kommer du antagelig så langt bak i køen at det neppe er interessant for kjøperen. Som det ble sagt over her:
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:51
Er ikke sikker på at det blir like gunstig med videresalg av model 3 som det er med Kona feks. Model 3 produseres i er helt annet volum og Tesla kan blåse gjennom reservasjonslisten forholdsvis kjapt.
Dette er altså grunnen til at jeg ikke tror det vil være ett så lukrativt marked for "brukte" TM3 dersom du ikke er blant de aller første som får bilen utlevert - og det krever altså eierstatus.
Model S 85D

ArveK

Sitat fra: Garasjen på torsdag 20. september 2018, klokken 00:01
Sitat fra: Amoss på onsdag 19. september 2018, klokken 22:44
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:21
Det står i reservasjonen når den ble gjort. Der står det 30.03.2016.
Sitat fra: Garasjen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:23
Det var mulig å møte forhåndsbestille dagen før om man møtte opp i butikken.

Bare det at "dagen før" var 31.03.2016.
Så det vi lurer på er hvordan du har fått til å reservere dagen før dagen før?



Det står 30.03.2016 på min reservasjon. Personlig oppmøtet "dagen før" i Ålesund.

Amoss

Sitat fra: ArveK på torsdag 20. september 2018, klokken 10:05
Det står 30.03.2016 på min reservasjon. Personlig oppmøtet "dagen før" i Ålesund.

Interessant. Nå fikk vi jo oppklart Garasjen egentlig hadde den 31. som "alle andre" med personlig oppmøte dagen før. S̈å dukker det altså opp en til... :p  Siden du sier du møtte opp "dagen før" så regner jeg med at du også mener 31., så da må registreringen den 30. være en feil. Eller mener du at du møtte opp "dagen før dagen før dagen" og at registreringen er korrekt?
Model S 85D

GOS

Sitat fra: ArveK på torsdag 20. september 2018, klokken 10:05
Det står 30.03.2016 på min reservasjon. Personlig oppmøtet "dagen før" i Ålesund.

Snodig. Jeg gjorde det også "dagen før" og sto i kø (nummer 20 eller 21) før dørene ble åpnet i Stavanger kl 09:00. Kl 09:20 var det min tur og hos meg står det 31.03.2016
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ArveK

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. september 2018, klokken 11:13
Sitat fra: ArveK på torsdag 20. september 2018, klokken 10:05
Det står 30.03.2016 på min reservasjon. Personlig oppmøtet "dagen før" i Ålesund.

Interessant. Nå fikk vi jo oppklart Garasjen egentlig hadde den 31. som "alle andre" med personlig oppmøte dagen før. S̈å dukker det altså opp en til... :p  Siden du sier du møtte opp "dagen før" så regner jeg med at du også mener 31., så da må registreringen den 30. være en feil. Eller mener du at du møtte opp "dagen før dagen før dagen" og at registreringen er korrekt?

Reservert ca. 09.00 den 31.
Det ble litt styr i ettertid fordi de ved en feil hadde registrert to reservasjoner. Tesla ville slette..jeg ville beholde. Endte med at de sa at jeg fikk beholde begge og så slettet de den ene  >:( Mulig det har skjedd noe i forbindelse med dette.
Jeg har ikke Tesla fra før, så jeg kommer nok langt bak i køen uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA