Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig å selge reservasjonen?

Startet av Superelbilen, torsdag 11. januar 2018, klokken 13:15

« forrige - neste »

emurof

Hva innebærer svartelisting? Og er det eventuelt lovlig?

Amoss

Sitat fra: emurof på tirsdag 25. september 2018, klokken 17:53
Hva innebærer svartelisting? Og er det eventuelt lovlig?

Svartelisting innebærer at Tesla sier "Du har brutt våre vilkår for kjøp av bil, og vil ikke kunne få lov til å kjøpe flere biler i fra oss". Blir det avslørt før salget (f.eks. ved at forsikringstager er forskjellig fra kjøper?) vil salget kunne stoppes. Lovligheten av dette vet jeg mindre om, men da de har satt klare krav om at kjøp for videresalg ikke er tillatt så vil det helt klart være ett brudd på betingelsene dersom de klarer å bevise at du kjøper for direkte videresalg. Da vil jeg nesten tro de har sitt på det tørre?
Model S 85D

navyelsen

Dette kan de vel finne ut uavhengig av hvor bilen er forsikret.
Slik jeg har skjønt det er alle teslaer knyttet til en personlig konto hos brukeren. Når bilen skifter eier registreres dette også i tesla sitt system.
Så hvis en bil knyttes til en nyopprettet brukerkonto dagen etter den er utlevert, så tyder vel dette på videresalg. Om det er lovig og grunn nok til svarelisting er uvisst, men det er ihvertfall uvesentlig hvem som eier forsikringen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Nasatech

Jeg har kjøpt og solgt Model S flere ganger uten problemer. Den ene gangen var jeg ikke en gang med for å hente bilen. Ikke noe problem.

georglu

Sitat fra: Nasatech på onsdag 26. september 2018, klokken 08:21
Jeg har kjøpt og solgt Model S flere ganger uten problemer. Den ene gangen var jeg ikke en gang med for å hente bilen. Ikke noe problem.

Hvor kommer da disse historiene om svartelisting fra? Er det noen spesielle situasjoner som har gjort at noen har blitt svartelistet?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på onsdag 26. september 2018, klokken 08:50
Hvor kommer da disse historiene om svartelisting fra? Er det noen spesielle situasjoner som har gjort at noen har blitt svartelistet?

EN av sakene som har vært omtalt gjaldt en som stadig kjøpte nye biler fra Tesla og solgte dem mer eller mindre umiddelbart etter. Ved minst ett tilfelle hadde ny kjøper vært med for å hente bilen fra Tesla. Dette fungerte helt fint helt til han fikk beskjed om at han var blitt svartelistet.

At behov endrer seg etter å ha bestilt, slik at man ser seg nødt til å selge med en gang, er en lovlig grunn. Men gjentar det seg så ser Tesla ett mønster. Eller om de finner bevis på at avtalen var inngått alt før forpliktende bestilling var gjennomført.
Model S 85D

Nasatech

Sitat fra: georglu på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:56
Sitat fra: cra på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:03
Med en noenlunde nøktern spec skulle det vel gå greit å selge bilen uansett. Om det er noe helt sært de ønsker å sette opp bør man kanskje være litt på vakt om man ikke har en god kontrakt.

Min plan for salg av Model 3 går ut på at kjøper sørger for å betale alt som skal betales til Tesla og så henter jeg ut bilen (sannsynligvis sammen med kjøper) og deretter overdrar bilen til kjøper så snart det lar seg gjøre. Overdragelsen tenker jeg sikret gjennom en standard kjøpekontrakt og kopier av legitimasjoner til begge parter.

Ubesvarte spørsmål:
* Hvor kjapt kan en bil overdras til ny eier etter overtagelse? Må jeg ha mottatt endelig vognkort først?
* Går det "greit" å la kjøper kjøre "min bil" fra dag 1?
* Hva med forsikringen i så fall?

Forsikring er ikke noe problem. Du kan tegne forsikring for 1 dag. Det gjorde jeg. Betalte ikke noe for det en gang.

Når det gjelder overføring så er der ikke så lett da de fleste jo vil låne penger til å kjøpe bilen. Bilen står på deg og da kan ingen andre låne på den. Tesla setter ikke bilen på noen andre, så da må du ta opp lån, sette det på deg, få bilen og så selge den. Men, igjen, trenger bare å ha bilen i 1 dag og derfor også lånet.

Det kan kanskje løses ved at man registrerer den på begge, men det tok ikke jeg sjansen på. Da er man jo ansvarlig selv også.

georglu

Sitat fra: Nasatech på torsdag 27. september 2018, klokken 08:14
Forsikring er ikke noe problem. Du kan tegne forsikring for 1 dag. Det gjorde jeg. Betalte ikke noe for det en gang.

Høres bra ut. Da er det jo no-brainer å forsikre den selv først egentlig.

Sitat fra: Nasatech på torsdag 27. september 2018, klokken 08:14
Når det gjelder overføring så er der ikke så lett da de fleste jo vil låne penger til å kjøpe bilen. Bilen står på deg og da kan ingen andre låne på den. Tesla setter ikke bilen på noen andre, så da må du ta opp lån, sette det på deg, få bilen og så selge den. Men, igjen, trenger bare å ha bilen i 1 dag og derfor også lånet.

Vil ikke mange låne penger i boligen sin i stedet for på bilen? Det er (fortsatt, selv om renten har gått opp) den billigste måten å finansiere bilkjøpet med unntak av Teslas finansieringskampanjer. Og det spørs om vi får slike kampanjer på Model 3.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Klykken

Sitat fra: georglu på torsdag 27. september 2018, klokken 08:22
Vil ikke mange låne penger i boligen sin i stedet for på bilen? Det er (fortsatt, selv om renten har gått opp) den billigste måten å finansiere bilkjøpet med unntak av Teslas finansieringskampanjer. Og det spørs om vi får slike kampanjer på Model 3.
Man må bare huske å betale ekstra på boliglånet samtidig, så er det mest lønt.
Ellers, TM3 er såpass etterspurt at jeg tror ikke man får noen rentekampanjer utover normalen. Slike kampanjer er jo et velbrukt triks for å booste salg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Nasatech

Nettopp. Og det er det mange som ikke forstår, tar opp lån i huset og tror de gjør en bra deal fordi renten er lavere.

2% av 600.000 over 30 år vil alltid være mer enn 3.5% over 5.

georglu

Sitat fra: Nasatech på torsdag 27. september 2018, klokken 08:30
Nettopp. Og det er det mange som ikke forstår, tar opp lån i huset og tror de gjør en bra deal fordi renten er lavere.

2% av 600.000 over 30 år vil alltid være mer enn 3.5% over 5.

Selvsagt, det er fornuftig økonomisk planlegging, men "folk flest" er sjelden økonomisk fornuftige når de kjøper feriereiser o.a. på kredittkort (som ikke betales ned innen fristen) eller med forbrukslån.

Personlig har jeg såpass aggressiv nedbetaling på huslånet (16 år i stedet for 30 år) at jeg ikke ser noen grunn til ekstra betaling på bilen. 3 års nedbetaling på lånet tilsvarer ca en ny Model S 75D med dagens priser, så det er jeg ganske komfortabel med. Rent skattemessig er det fornuftig å ha lån av en viss størrelse på huset og enn så lenge er realrenten negativ (dvs. når skattefradrag og konsumprisindeksen er trukket fra).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

HCO

#56
Sitat fra: Nasatech på torsdag 27. september 2018, klokken 08:30
Nettopp. Og det er det mange som ikke forstår, tar opp lån i huset og tror de gjør en bra deal fordi renten er lavere.

2% av 600.000 over 30 år vil alltid være mer enn 3.5% over 5.

Eeh - nei. 2% betyr, med norske regler og noenlunde normal inflasjon, at du har null eller negativ realrente.

Dette er grunnen til at "alle" (iallefall de som har noen studiepoeng i Finans) som har kjøpt Model X i rentetilbudsperioden har fullfinansiert bilen - selv om mange av de helt sikkert kunne ha cashet ut bilen eller kjøpt den med sikkerhet i bolig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

arnehelge

Jeg reserverte en Model3 31. mars 2016.
Vi er fortsatt så fornøyde med vår Model S som vi fikk i september 2013 at vi vurderer å kansellere vår reservasjon.
Men kanskje det er noen her inne som kunne tenke seg å overta? For å kunne få bil blant de første i Norge?
- og selv konfigurere etter eget ønske?
Send PM med forslag.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Garasjen

#58
Da er det sikkert flere med meg som har fått tilgang til å bestille model 3.

Garasjen

Eventuelt...Hva tenker dere er mest salgbart?

Performance eller Dual motor med eller uten autopilot? autopilot er priset til 41800kr




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA