Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig å selge reservasjonen?

Startet av Superelbilen, torsdag 11. januar 2018, klokken 13:15

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: ArveK på torsdag 20. september 2018, klokken 12:47
Reservert ca. 09.00 den 31.
Det ble litt styr i ettertid fordi de ved en feil hadde registrert to reservasjoner. Tesla ville slette..jeg ville beholde. Endte med at de sa at jeg fikk beholde begge og så slettet de den ene  >:( Mulig det har skjedd noe i forbindelse med dette.
Jeg har ikke Tesla fra før, så jeg kommer nok langt bak i køen uansett.

Jeg lurer på om vi snakker om litt tidssone-krøll her. Hvis du reserverte tidlig den 31. mars 2016 (må ha vært før kl 09 norsk tid), så vil dette se ut som like før midnatt 30. mars 2016 California-tid (9 timer før Norge). De lagrer nok ikke bare datoen men og klokkeslettet for når du reserverte i databasen sin og så viser de datoen på California-tid i stedet for Sentraleuropa-tid.

Tilsvarende for de som bestilte før kl 09 1. april (og for øvrig alle dager etterpå).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på torsdag 20. september 2018, klokken 15:30
Jeg lurer på om vi snakker om litt tidssone-krøll her. Hvis du reserverte tidlig den 31. mars 2016 (må ha vært før kl 09 norsk tid), så vil dette se ut som like før midnatt 30. mars 2016 California-tid (9 timer før Norge). De lagrer nok ikke bare datoen men og klokkeslettet for når du reserverte i databasen sin og så viser de datoen på California-tid i stedet for Sentraleuropa-tid.

Tilsvarende for de som bestilte før kl 09 1. april (og for øvrig alle dager etterpå).

Tenker du er inne på noe her ja, og jeg tenkte litt i de samme baner selv. Ser f.eks. at teksten fra "My Tesla" på skjermbildet er på ytenlendsk, så hin er nok inne på US språk og tids-sone. Testet selv på egen konto men den viste fortsatt 31 her, men så reserverte jeg så vidt over kl. 09:00 (Var ut døra med reservasjonen 09:02 mener jeg å huske?).

Men det var da ingen av butikkene som åpnet før kl. 09:00 den dagen? Eller var det det? Kanskje de blingset på klokka i Ålesund og åpnet 3 minutter før tiden?
Model S 85D

Øggen

#32


Du må skjønne det at i Ålesund så har dei nokke så heite sørvis innstilling, og dørene åpna forøvrig kl 8. ;)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Amoss

Sitat fra: Øggen på lørdag 22. september 2018, klokken 09:40
... og dørene åpna forøvrig kl 8. ;)

Aha! Da har vi det der ja... Sjekket rundt i "mitt" område og så at de åpnet enten kl. 09:00 eller 10:00. Tenkte ikke på at jeg kunne hatt reist till Ålesund for å få reservert en time tidligere ;)
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 19. september 2018, klokken 22:51Er ikke sikker på at det blir like gunstig med videresalg av model 3 som det er med Kona feks. Model 3 produseres i er helt annet volum og Tesla kan blåse gjennom reservasjonslisten forholdsvis kjapt.

Her glemmer du at etterspørselen etter Model 3 sannsynligvis også vil være mye høyere enn for Kona.


Sitat fra: Amoss på torsdag 20. september 2018, klokken 00:36Og som jeg sa: du KAN avtale med noen at de kjøper bilen av deg etter overlevering, og at du da kan la dem bestemme hvilken konfigurasjon du skal bestille. Men dette krever enten at du stoler på dem - at de virkelig vil gjennomføre handelen når den tiden kommer

Avtale er avtale. Har de inngått avtalen så er de forpliktet til å ta imot bilen også.

Amoss

Sitat fra: emurof på mandag 24. september 2018, klokken 15:53
Avtale er avtale. Har de inngått avtalen så er de forpliktet til å ta imot bilen også.

Det er sant nok. Men spørsmålet er hvor sterke kort du sitter med på hånda dersom de ikke oppfyller sine forpliktelser? Hvor god avtale har dere inngått? Hvor god sikkerhet sitter du med dersom de av en eller annen grunn setter seg på bakbeina?
Model S 85D

emurof

Her kan man jo ta det til retten el.l. Men det er klart, da blir det mye jobb også.

cra

Med en noenlunde nøktern spec skulle det vel gå greit å selge bilen uansett. Om det er noe helt sært de ønsker å sette opp bør man kanskje være litt på vakt om man ikke har en god kontrakt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

georglu

Sitat fra: cra på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:03
Med en noenlunde nøktern spec skulle det vel gå greit å selge bilen uansett. Om det er noe helt sært de ønsker å sette opp bør man kanskje være litt på vakt om man ikke har en god kontrakt.

Min plan for salg av Model 3 går ut på at kjøper sørger for å betale alt som skal betales til Tesla og så henter jeg ut bilen (sannsynligvis sammen med kjøper) og deretter overdrar bilen til kjøper så snart det lar seg gjøre. Overdragelsen tenker jeg sikret gjennom en standard kjøpekontrakt og kopier av legitimasjoner til begge parter.

Ubesvarte spørsmål:
* Hvor kjapt kan en bil overdras til ny eier etter overtagelse? Må jeg ha mottatt endelig vognkort først?
* Går det "greit" å la kjøper kjøre "min bil" fra dag 1?
* Hva med forsikringen i så fall?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

emurof

Jeg tror ikke du skal trenge endelig vognkort for å overføre bilen. Du må bare sende melding til vegvesenet. Forsikring må du naturligvis ha i orden før du overtar den, eller i det minste før du kjører den. Det bør du klare å ordne på dagen ved å ringe banken.

Om Tesla synes det er greit eller ikke er vel deres sak. De kan neppe nekte deg å selge en bil som er din eiendom, når den først er utlevert og alt er gjort opp fra din side i forhold til Tesla.

Amoss

Sitat fra: emurof på tirsdag 25. september 2018, klokken 12:15
Forsikring må du naturligvis ha i orden før du overtar den, eller i det minste før du kjører den. Det bør du klare å ordne på dagen ved å ringe banken.

Forsikring må være på plass før Tesla registrer bilen noe den må være før de leverer den ut.

Sitat fra: georglu på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:56
Min plan for salg av Model 3 går ut på at kjøper sørger for å betale alt som skal betales til Tesla og så henter jeg ut bilen (sannsynligvis sammen med kjøper) og deretter overdrar bilen til kjøper så snart det lar seg gjøre.
[/qoute]

Ja, og dette er den andre strategien jeg skisserte over her. På denne måten har *du* minimal risk, men det er kjøperen som må overføre ~500k til en privatperson for at vedkommende skal kjøpe en bil som siden skal overføres (mer eller mindre) kostnadsfritt til en selv. Som kjøper her ville jeg gjort mye for å sikre at du ikke snur og selger bilen til noen andre og beholder begge salgssummene. Eller ombestemmer deg og velger å beholde bilen selv...
Overdragelsen tenker jeg sikret gjennom en standard kjøpekontrakt og kopier av legitimasjoner til begge parter.

Sitat fra: georglu på tirsdag 25. september 2018, klokken 11:56
Ubesvarte spørsmål:
* Hvor kjapt kan en bil overdras til ny eier etter overtagelse? Må jeg ha mottatt endelig vognkort først?

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Vognkort/Midlertidig+vognkort
Sitat
Registreringssperre

Fra det er bestilt nytt vognkort og til vognkortet er mottatt av den nye eieren, vil det ikke være mulig å foreta omregistrering av kjøretøyet i motorvognregisteret. Det skyldes at det nye vognkortet inneholder en ny PIN-kode som må brukes for å få gjennomført neste omregistrering.

I hvilken grad du tør å la kjøper kjøre "din bil" på din forsikring får bli noe du evnt. tar sjansen på...
Model S 85D

georglu

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:02
I hvilken grad du tør å la kjøper kjøre "din bil" på din forsikring får bli noe du evnt. tar sjansen på...

Når jeg tenker etter så går det an for en annen å ha forsikringen på "min bil", så kanskje det ikke er så problematisk likevel. Kona har forsikringen på "min bil" nå, men mulig unntaket kun gjelder for forsikringstaker og eier bor sammen.

Hvis jeg kan få kjøper til å betale og forsikre "min bil", så koker det hele ned til om kjøper stoler på at jeg ikke stikker av med bilen hans og sender inn en salgsmelding så snart det er mulig (karanteperiode virker sannsynlig ref. kommentar med link over).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

Sitat fra: georglu på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:10
Når jeg tenker etter så går det an for en annen å ha forsikringen på "min bil", så kanskje det ikke er så problematisk likevel. Kona har forsikringen på "min bil" nå, men mulig unntaket kun gjelder for forsikringstaker og eier bor sammen.

Hvis jeg kan få kjøper til å betale og forsikre "min bil", så koker det hele ned til om kjøper stoler på at jeg ikke stikker av med bilen hans og sender inn en salgsmelding så snart det er mulig (karanteperiode virker sannsynlig ref. kommentar med link over).

Hvor strengt slikt håndheves er jeg usikker på, men har selv blitt nektet å tegne forsikring på en bil jeg ikke eide, og der salgsmelding ikke var skrevet. Dette var da en uregistrert bil der eier ikke ville betale for å forsikre bilen slik at skiltene kunne hentes ut - og jeg nektet å kjøpe bilen før skiltene var på plass - og bilen prøvekjørt.

Dette blir strengt talt svært likt denne situasjonen om forsikringselskapet følger samme politikk. Bilen må være forsikret før bilen registres, og du får ikke selv utlevert bilen før den er registrert. I tillegg vil nok kanskje Tesla reagere dersom de ser at forsikringen ikke står i navnet til registret kjøper...
Model S 85D

georglu

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:41
Sitat fra: georglu på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:10
Når jeg tenker etter så går det an for en annen å ha forsikringen på "min bil", så kanskje det ikke er så problematisk likevel. Kona har forsikringen på "min bil" nå, men mulig unntaket kun gjelder for forsikringstaker og eier bor sammen.

Hvis jeg kan få kjøper til å betale og forsikre "min bil", så koker det hele ned til om kjøper stoler på at jeg ikke stikker av med bilen hans og sender inn en salgsmelding så snart det er mulig (karanteperiode virker sannsynlig ref. kommentar med link over).

Hvor strengt slikt håndheves er jeg usikker på, men har selv blitt nektet å tegne forsikring på en bil jeg ikke eide, og der salgsmelding ikke var skrevet. Dette var da en uregistrert bil der eier ikke ville betale for å forsikre bilen slik at skiltene kunne hentes ut - og jeg nektet å kjøpe bilen før skiltene var på plass - og bilen prøvekjørt.

Dette blir strengt talt svært likt denne situasjonen om forsikringselskapet følger samme politikk. Bilen må være forsikret før bilen registres, og du får ikke selv utlevert bilen før den er registrert. I tillegg vil nok kanskje Tesla reagere dersom de ser at forsikringen ikke står i navnet til registret kjøper...

Jeg tenker at hvis forsikringsselskapet ikke reagerer, så burde heller ikke Tesla gjøre det. De burde jo være glade for ethvert salg de får. Selv om de historisk har vært litt fornøyd med folk som tjener på tidlige reservasjoner.

Ref. garanti og reklamasjon: Vil kjøperen miste noen av rettighetene jeg får som kunde av Tesla eller overføres disse til ny eier?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Amoss

#44
Sitat fra: georglu på tirsdag 25. september 2018, klokken 14:09
Jeg tenker at hvis forsikringsselskapet ikke reagerer, så burde heller ikke Tesla gjøre det. De burde jo være glade for ethvert salg de får. Selv om de historisk har vært litt fornøyd med folk som tjener på tidlige reservasjoner.

De har tidligere svartelistet kunder som har gjort akkurat det vi diskuterer her - kjøpt for å så selge igjen med en gang. Tviler ikke på at de vil gjøre det igjen. Kunder har de nok av, og de er best tjent med å selv selge bilene direkte til sluttkunden.

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA