Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjøteledning til bruk ved lading av elbil på en hytte

Startet av steam, torsdag 11. januar 2018, klokken 12:56

« forrige - neste »

steam

Hei, jeg trenger å få tak i en skjøteledning jeg kan bruke for å lade bilen sammen med UMC. Noen som vet hvilken butikk i Oslo som evt fører noe slikt, og gjerne hvilke spesifikasjoner jeg burde se etter? :)
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

krister461

#1
Ville gått for en av disse med rødt eller blått adapter i ene enden og schuko i andre:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger

Da har du en bedre kobling enn en ren schuko-ledning. Uansett må du passe på at du går for 2,5mm skjøteledning og ikke lar den ligge i kveil.

steam

Sitat fra: krister461 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:58
Ville gått for en av disse med rødt eller blått adapter i ene enden og schuko i andre:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger

Da har du en bedre kobling enn en ren schuko-ledning. Uansett må du passe på at du går for 2,5mm skjøteledning og ikke lar den ligge i kveil.

Jeg må ha en butikk i Oslo dessverre. 2,5 mm som et minimum og ingen kveil er greit :D
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

jkirkebo

Sitat fra: steam på torsdag 11. januar 2018, klokken 13:07
Sitat fra: krister461 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:58
Ville gått for en av disse med rødt eller blått adapter i ene enden og schuko i andre:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger

Da har du en bedre kobling enn en ren schuko-ledning. Uansett må du passe på at du går for 2,5mm skjøteledning og ikke lar den ligge i kveil.

Jeg må ha en butikk i Oslo dessverre. 2,5 mm som et minimum og ingen kveil er greit :D

Biltema har 2.5mm2 skjøteledning. De finner du bl.a på Alna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Ulempe med å bruke blått adapter på UMC ved schuko-lading er at man får velge mer enn schuko tåler. Det kan selvfølgelig også være en fordel om man ønsker å lade mer enn 13A, men man strekker strikken.

Europris har 2,5mm 10 meter skjøteledning som jeg har brukt til lading på 13A. Kina-greier som det meste annet for tiden, men myk og god kabel selv i minusgrader.

krister461

Sitat fra: gr på fredag 12. januar 2018, klokken 12:01
Ulempe med å bruke blått adapter på UMC ved schuko-lading er at man får velge mer enn schuko tåler. Det kan selvfølgelig også være en fordel om man ønsker å lade mer enn 13A, men man strekker strikken.
Joda, sånn sett er rødt adapter bedre (men ikke alle har det).

Men, uansett når man lader med skjøteledning (og ellers egentlig) bør man tenke igjennom hvor mange ampere man lader med. Ikke bare koble i og håpe på det beste.

TB

Om det er snakk om lang kabel, sjekk Tore Aasli http://tore.aasli.no/spenningstap/ for å vurdere spenningsfall.

20 meter 2,5 mm2 16A gir 4,5 V spenningsfall.
20 meter 1,5 mm2 16A gir 7,5 V spenningsfall.
20 meter 1,5 mm2 10A gir 4,7 V spenningsfall.


1,5 mm2 er ofte brukt på skjøtekabler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nortrahof

Man må også sjekke sikringen om den har "rett" kortslutningsutløsning - selv om den holder for termisk utløsning.
Er det C- eller D-karakteristikk på sikringen, kan man risikere at den ikke løser ut ved kortslutning dersom skjøtekabel er innkoblet, grunnet økt "tilleggs-motstand" i skjøteledningen. Med "litt" overstrøm, kan det gå lang tid før termisk overlast aktiveres.
Det anbefales ikke bruk av skjøteledninger - om de ikke overvåkes hele tiden. C- og D-karakteristikk er særlig populært på utendørskurser som ofte forsyner temporært elektroverktøy (f.eks. sager og større motorer).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA