Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade Zoe 100 % hver dag

Startet av Blackhawk88, torsdag 11. januar 2018, klokken 11:33

« forrige - neste »

Blackhawk88

Vi fikk vår Zoe i desember -17. Bilen brukes mest til småkjøring og batteriet er sjeldent lavere enn 70-80% i løpet av en dag. Fikk installert 3,6 kW hjemmelader ved kjøpet .

Jeg fikk beskjed fra forhandler om at bilen kunne lades hver dag og at det ikke er noe problem at den fullades hele tiden. Når jeg kommer hjem om ettermiddagen setter jeg den til lading og lar den stå i laderen over natta.
Sånn går nu dagan og bilen er fulladet hver dag.
Vil dette skade batteriet? Bør jeg heller kjøre lengre mellom hver lading?

Bilen står i garasje, så det er ikke nødvendig å kjøre komforttimeren om morgenen.
Hva gjøre dere andre som bruker bilen kun til kortere turer i det daglige?

minibiti

This has been discussed in other threads if you want to search...
But the answer is that it is not a problem to put your car on the charger every night.
The battery pack has extra capacity (both at the top and the bottom) which the car can not use, so in effect, even when fully charged, the battery pack is not at more than 95%.

If you want to be super nice with the electric grid, you can schedule your charge so it charges at night and not as soon as you get home and plug in. This way you help spread the load and avoid peaks in the electricity consumption which is much better for the national grid.
It is easy to set this manually every time to a predefine point in time, say 2300, or to schedule the charge via a calendar schedule which is then always there (just remember to deactivate it if you want to charge during the day).
Then you just come home, plug in and go. The car will then start charging when the time is right :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

N00b

Vi lader opp typisk når det er 60-70% igjen, annenhver dag. Noen ganger mer andre ganger mindre.

Men jeg prøver å la være å la bilen sitte med 100% lading over lengre tid, som fra fredag til mandag. Bilens 100% er 4.15 volt som i virkeligheten er ca 95% av total kapasitet.

Blackhawk88

Ok! Takk for gode svar. Ser det er mange som sitter med mye kunnskap om batterier og lading her inne. Dette er jo ikke info som står i kataloger fra forhandlere, så hvor henter dere det hen?

minibiti

One more advantage of charging to 100% everyday...
If one does not drive much, or not at all for a while, warnings (Check Electric System) or errors (STOP Electric failure DANGER) appear. This is because:
- The car constantly suck on the 12V battery, even when not in use, a bit like a mobile phone always on
- The 12V battery gets too low after a while, especially during winter
- When it does, all sorts of funky things can happen and warnings and ultimately errors pop up
- Leaving the car on or driving charges the 12V battery from the battery pack
- Charging the battery pack to 100% also charges the 12V battery
- Charging the battery pack to less than full charge does not

At least this is the info I gathered from my personal experience and from forums from several countries.
Also from talking to Motor Forum and other technical sources at Renault.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA