Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Outlander 2017 (bruker ikke batteriet)

Startet av pepsi555, torsdag 11. januar 2018, klokken 07:53

« forrige - neste »

pepsi555


Hei. Har en Outlander 2017 modell. Opplever flere ganger at den ikke benytter seg el-batteriet, det vil si kun bensin motoren. Dette selv om bilen er fulladet, og uavhengig av av Ev/Charge/Save. Det vil si jeg kan kjøre 12-13 km, og bilen er fortsatt fulladet når jeg kommer fram. Dette skjer på ca hver 3. eller 4. tur, så hvis jeg f.eks stopper bilen og starter igjen så begynner den å bruke av el-batteriet igjen. Har vært slik siden starten, men da skjedde dette langt sjeldnere, og forhandler sa da at dette var normalt.

Hva tenker dere ?

Jørund

Får du bilen i EV-mode da? Ikke bruk defrostknappen til venstre på tablå. Da starter motoren uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

pepsi555

Ja, EV-knappen "fungerer", så får den i EV-mode. Men når jeg har dette problemet så hjelper ikke EV-mode. Hva mener du med defrost-knappen?

Jørund

Sitat fra: pepsi555 på torsdag 11. januar 2018, klokken 09:08
Ja, EV-knappen "fungerer", så får den i EV-mode. Men når jeg har dette problemet så hjelper ikke EV-mode. Hva mener du med defrost-knappen?
Det er visse ting som overstyrer EV-mode. Defrost til venstre på varmeapparatet er en av dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elbikefun

#4
Setter du den i "EV"-mode ved å trykke "start"+"start" (uten bremsepedal)+ "EV"+"start"(med inntrykt brems) ?
. En "defrost light"; er å gå i "innstillinger" i computeren, hvor varme på ruta og gulvet samtidig; kan defineres slik at mest luft går til ruta....  For ikke å glemme; bruk ECO-knappen.

Er det for kaldt; starter ICE uansett.

-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Jørund

Sitat fra: elbikefun på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:36
Setter du den i "EV"-mode ved å trykke "start"+"start" (uten bremsepedal)+ "EV"+"start"(med inntrykt brems) ?
Ikke ha på for sterk varme (21,5 C). En "defrost light"; er å gå i "innstillinger" i computeren, hvor varme på ruta og gulvet samtidig; kan defineres sik at mest luft går til ruta....  For ikke å glemme; bruk ECO-knappen.

Er det for kaldt; starter ICE uansett.

Spiller ingen rolle om du setter varmen på 28 grader for den del. Motoren starter ikke av dette.

Å justere på oppsettet så det blir mer på ruta er lurt ja. Har gjort det selv. I tillegg er det fint å bruke elvarmen i ruta. Da forsvinner is og dugg fort.



Sent from my iPhone using Tapatalk

elbikefun

Sitat fra: Jørund på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:53
Sitat fra: elbikefun på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:36

Ikke ha på for sterk varme (21,5 C).

Spiller ingen rolle om du setter varmen på 28 grader for den del. Motoren starter ikke av dette.


Det er notert :-)   Fjernet dette fra innlegget; for ikke å forvirre.
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

pepsi555

Sitat fra: Jørund på torsdag 11. januar 2018, klokken 16:55
Sitat fra: pepsi555 på torsdag 11. januar 2018, klokken 09:08
Ja, EV-knappen "fungerer", så får den i EV-mode. Men når jeg har dette problemet så hjelper ikke EV-mode. Hva mener du med defrost-knappen?
Det er visse ting som overstyrer EV-mode. Defrost til venstre på varmeapparatet er en av dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men er det da normalt å kjøre 12-13 km, og batteriet er fortsatt på 100% når jeg kommer fram? Dette uavhengig om jeg bruker EV-mode eller ikke. Den enste løsningen når dette skjer er å stoppe/skru av bilen og så starte opp igjen.

Bjornlon

Dette høres ikke normalt ut. Jeg opplever at motor starter av og til før jeg rekker å trykke på EV ved oppstart, men da går den kun i 1 min før den stopper. Jeg har ikke opplevd at den startet igjen før batteriet var tomt.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

RayBomb

Sitat fra: Bjornlon på fredag 12. januar 2018, klokken 21:22
Dette høres ikke normalt ut. Jeg opplever at motor starter av og til før jeg rekker å trykke på EV ved oppstart, men da går den kun i 1 min før den stopper. Jeg har ikke opplevd at den startet igjen før batteriet var tomt.
+1
Hvis temperaturen ute faller helt ned til 15 minus da går motoren hele tiden, men batteriet brukes oxo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Bjornlon

Har ikke hatt -15 ennå her i Oslo, men får se til neste helg. Skal prøve og se.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

pepsi555

Er det noe måte å se hvor mye strøm (%) det er igjen på batteriet etter endt kjøretur?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA