Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av ny Kia Soul Exclusive?

Startet av Geronimo, onsdag 10. januar 2018, klokken 17:33

« forrige - neste »

Geronimo

Hei, ny på forumet og kanskje ny el-bileier snart også!

Skal bytte ut den gamle bensinhesten med noe mer praktisk/økonomisk/miljøvennlig (i tilfeldig rekkefølge for øvrig...).
Har falt på en endelig avgjørelse om Kia Soul! Hørt mye bra om rakker`n, har fortsatt tilgode å prøvekjøre den men det blir det kansje tid til før jeg kjøper...  ;D
Tenkte først brukt da budsjettet hadde visse begrensninger, men etter nøye vurdering heller jeg mot å kjøpe ny istedet. Har fått noen tilbud rundt omkring, og må opp kun ca 45000 på ny 2018 vs brukt 2016.
Har fått konkret tilbud på 280000 med vinterhjul og noe ekstrautstyr (ikke soltak).

Noen andre som nylig har kjøpt, evt erfaringer eller synspunkter på pris?

Ps: Ble opplyst at bilen steg i pris etter nyttår, prøvde å be om serviceavtale som i 2017 men det kunne de ikke tilby  :-\

Vollis47

Velkommen til elbil-verdenen. Jeg kjøpte selv en Kia Soul i juli i fjor med 30 kWh batteri. Er veldig godt fornøyd med den. Vi har også en annen mindre elbil og en stor MB S-klasse. Jeg foretrekker å kjøre elbil. Vil absolutt anbefale at du prøvekjører Kia Soul. Den har en god kjørestilling, du setter deg inn i bilen, ikke ned. Vi bor på Sør- Vest-landet og rekkevidden nå om dagene med temp rundt null er 160-175 km. I sommer var den 230-240 km. Har ikke hatt noe problem med strøm, 12 V batteriet lades med 14,4 V når jeg kjører. Varmeapparatet fungerer bra og bruker ikke så mye strøm som en skulle tro. Så etter min mening er det "løp å kjøp".
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ole K

Eit godt kjøp er å vurdere Active-utgaven som er 15000 rimelegare enn Exclusive.  Manglar skinnseter og parkeringssensor  og noko "smårusk"....Soul`n er fin å kjøre - med varmepumpe fort varm og i det heile godt utstyrt! 
Ole K - Bur i Vågå

Jalmar

Jeg fikk min Soul i november i fjor. 30 kw Active. Veldig fornøyd. Pengene jeg sparte på å gå for Active brukte jeg til ladeboks for raskere hjemmelading. Det man går glipp av på Active, i tillegg til skinnseter og parkeringssensor, er discolys rundt høytalerne og varme i baksetene. Jeg har ikke savnet noen av de tingene hittil.

Det er 2 ting jeg skulle ønske var annerledes. Det første er ladeluken. Om vinteren er løsningen utsatt når det gjelder snø og is. Har opplevd å plundre med både åpning og lukking av luka. Men med litt forarbeid med silikonsmøring av tetningslist og fjerning av snø går dette greit.

Det andre er mer en bagatell, men det gjelder ryggekameraet. Det er plassert midt i sølespruten bak på bagasjeluka, og gir aldri klart bilde etter en kjøretur i vintervær.

Ellers er jeg svært fornøyd. Kjapp, lettkjørt og komfortabel etter min mening. Jeg bor i Lørenskog og i vinter har rekkevidden ligget på 145 - 185 km i vekslende vintertemperaturer. Har ennå ikke opplevd hvordan rekkevidden er på sommeren, da jeg fikk bilen i november. Det virker også som den rekkevidden som oppgis av bilen stemmer godt med det man oppnår. Jeg kjører som jeg alltid har gjort og innstillingene på lys og klima står på auto, altså ingen utpreget økonomikjøring.

Bestilt Kia Soul Active for levering i slutten av oktober
...eller begynnelsen av november blir det visst...

Geronimo

Takk for nyttige tilbakemeldinger! :+1:
Tenker litt mer på Actve-utgaven nå, da grunnen til at jeg først falt på exclusive er pga skinnseter da jeg frykter at stoffsetene vil bli ganske stygge og slitte etterhvert. Med lyst interiør er jo faren ennå større. For meg skal dette være en bruksbil som jeg ikke trenger å "dille" for mye med, tenkte da mest på verditap ved evt videresalg.
Nå virker det jo som de fleste Soul-eiere er svært så fornøyd med bilen, så det er jo ikke umulig at jeg aldri selger hvis jeg evt kjøper en... :P
Noen meninger om stoffsetene i bilen, kvalitets- og komfortmessig vs skinn? Har aldri hatt biler med skinnseter, liker stoff men vet av erfaring at de fort blir stygge...

Zeta_r

Med skinnseter så har du også kjøling, veldig behagelig på varme sommerdager :)

Jalmar

Sitat fra: Geronimo på torsdag 11. januar 2018, klokken 16:53
Takk for nyttige tilbakemeldinger! :+1:
Tenker litt mer på Actve-utgaven nå, da grunnen til at jeg først falt på exclusive er pga skinnseter da jeg frykter at stoffsetene vil bli ganske stygge og slitte etterhvert. Med lyst interiør er jo faren ennå større. For meg skal dette være en bruksbil som jeg ikke trenger å "dille" for mye med, tenkte da mest på verditap ved evt videresalg.
Nå virker det jo som de fleste Soul-eiere er svært så fornøyd med bilen, så det er jo ikke umulig at jeg aldri selger hvis jeg evt kjøper en... :P
Noen meninger om stoffsetene i bilen, kvalitets- og komfortmessig vs skinn? Har aldri hatt biler med skinnseter, liker stoff men vet av erfaring at de fort blir stygge...

Jeg valgte bort skinnseter delvis av samme grunn som du ønsker skinnseter
Bestilt Kia Soul Active for levering i slutten av oktober
...eller begynnelsen av november blir det visst...

Kristian O

Sitat fra: Zeta_r på lørdag 13. januar 2018, klokken 00:28
Med skinnseter så har du også kjøling, veldig behagelig på varme sommerdager :)
...og veldig ubehagelig på kalde vinterdager.
Mvh Soul (med skinnseter) - eiger.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Geronimo

Har prøvekjørt bilen, og må si meg fornøyd med inntrykket jeg sitter igjen med. Fant ikke mye å sette fingeren på etter en tur, må i så fall være mangel på justeringsmuligheter for korsrygg i setet. Litt rart på en såpass godt utstyrt bil... Skinnsetene i bilen føltes greie, selv i minusgrader ble både seter og ratt fort varmt selv om bilen var kald ved oppstart. At bilen er utstyrt med vent i setene må vel også være en fordel om sommeren? Ang misfarge på skinnsetene, har sett det på et par videoer...

Nå er faktisk det som plager meg mest med interiøret fargen, ikke materialvalget. At Kia har valgt bort alle mulige alternativer her er meg helt uforståelig!?  >:(
Skal til nød vedkjenne at bilen ser bedre ut innvendig enn hva det framsto på bildene jeg hadde sett. Kommer evt til å ende opp med en løsning med å kjøpe løse setetrekk etter hvert...   ???

Syns ellers bilen var god å kjøre, overraskende romslig innvendig samtidig liten og smidig. Mye utstyr, bra følelse av kvalitet. Utseendemessig liker jeg Soulen, ser at meningene er delte men heldigvis er hele familien enige om at jo, den ser faktisk ganske kul ut!  8)

Fikk lyst på bilen, tror vi slår til på denne.

(@Jalmar: Min oppfatning er at dyrevelferd er et såpass viktig tema som absolutt burde tas på samme alvor som klima og miljøutfordringer ellers! Uansett pels, skinn eller fjær ;) )



arthur

Skinnseter er kjempefint - kalde om vinteren og varme om sommeren. Har aldri hatt problemer med å slite ut stoffseter, heldigvis.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Geronimo

Sitat fra: arthur på søndag 14. januar 2018, klokken 14:24
Skinnseter er kjempefint - kalde om vinteren og varme om sommeren. Har aldri hatt problemer med å slite ut stoffseter, heldigvis.

Genialt! ;D

_OE_

Varmluft i skinnsetene om vinteren.... Kaldluft på sommeren... Helt KIA Soul

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


arthur

Ja, klar over at man kan "løse" problemet med å blåse luft hele året, men siden dette er "nødvendig" så virker det litt rart på meg å synes at skinnseter er så bra at man vil betale ekstra for det. Glatte kan de også være noe som heller ikke er på plusslisten min når det gjelder bilseter. Har heller aldri hatt skinnsofa/stil i heimen og kommer heller ikke noen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

_OE_

Sitat fra: arthur på søndag 14. januar 2018, klokken 17:34
Ja, klar over at man kan "løse" problemet med å blåse luft hele året, men siden dette er "nødvendig" så virker det litt rart på meg å synes at skinnseter er så bra at man vil betale ekstra for det. Glatte kan de også være noe som heller ikke er på plusslisten min når det gjelder bilseter. Har heller aldri hatt skinnsofa/stil i heimen og kommer heller ikke noen!
Nei godt vi kan velge

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Geronimo

Noen erfaringer med åssen bilen fungerer på ujevnt underlag, som grusveier, mindre veier m dårlig asfalt, mye hull og dumper osv?
Fikk ikke inntrykk av at bilen var verken overdreven stiv eller myk under prøvekjøring.

Leste en utenlandsk test (https://www.autocar.co.uk/car-review/kia/soul-ev) av bilen, hvor forfatter mente at "It does everything pretty well, aside from suffering a somewhat disturbed ride on poor roads()..." Ikke ytterligere spesifisert hva problemet kunne være.  ???

Har ikke fått prøvd bilen på sånne veier, så hvis noen kan avkrefte/utdype hadde vært flott!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA