Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Carplay?

Startet av Ecotrip, onsdag 10. januar 2018, klokken 17:13

« forrige - neste »

Klykken

Ang. ekstrautstyr for videresalg - Dette er noe selgeren lurer deg til å tro. Kjøp bilen til deg selv, og ikke for at du skal være bilselger om x antall år.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Det er en helt annen diskusjon. Jeg lurer mest på hvordan CarPlay fungerer i i3 facelift og om det er trådløs tilkobling

Agmuns

Sitat fra: TM på mandag 15. januar 2018, klokken 06:37
Er det forresten noen som har testet CarPlay i nye i3. Det var en som skrev i et annet delforum at BMW 7 serie av den eneste bilen som hadde støtte for trådløs tilkobling av CarPlay. Jeg trodde at det var trådløs støtte i alle BMW modeller som er forberedt for CarPlay.
Hvis det ikke dukker opp noen andre i mellomtiden, så kan jeg teste på jobben på onsdag (skal ikke innom det kontoret i morgen).

Trond.m

 :+1: Har i3 LCI, men foreløpig ikke iPhone.

Plenklipper

Jeg har brukt CarPlay litt siden jeg fikk bilen rett før jul, og kan sammenlikne litt med det "gamle" systemet jeg hadde på min forrige i3 94Ah.
Jeg kan bekrefte at i3 (i alle fall i3s) støtter CarPlay trådløst. (Virker å være tilkoblet pr. WiFi,uten at jeg har forsket så mye på dette.)

Det første som ble litt uvant for min del, er at man må velge; når man er tilkoblet CarPlay mister man telefonfunksjonen med kontaktliste etc. i den vanlige menyen, og må gå til Carplay-menyen for å ringe osv. Det ble etterhvert ikke noe stort problem etter at jeg ble vant det. Jeg liker å kjøre med splittet skjerm med kart på venstre side og kjørekomputer på høyre, og brukte før bare "telefon"-knappen nede på iDrive-hjulet når jeg skulle ringe. Nå trykker jeg to ganger på "telefonrøret" på rattet, så kommer CarPlay med ringemeny opp på skjermen.

Man får jo også "dobbelt sett" med navigasjon, da man kan bruke karttjenesten på iPhone over CarPlay. Jeg har ikke testet dette så mye ennå.

Den største forbedringen med CarPlay i mine øyne, er tilgang til podcast-menyen på telefonen. Jeg abonnerer og hører på mange forskjellige podcast, også når jeg har mine 2-2,5 timer i bilen pr dag til og fra jobb, og her kan man stort sett navigere inne i podcast-app'en likt som på telefonen.

En liten ulempe jeg har lagt merke til er at når man er tilkoblet CarPlay men hører på bilens DAB-radio, så kobler den automatisk over til media-avspilling fra telefonen om telefonen f.eks. avgir en varsellyd. (SMS, mail eller liknende.) Man er da nødt til å trykke tilbake radioen manuelt.

Agmuns

https://9to5mac.com/2018/01/16/bmw-carplay-subscription-based-pricing/

Å betale årlig abonnement for CarPlay er helt meningsløst. Så mye bedre er ikke Android Auto og Apple CarPlay i forhold til iDrive.

Trond.m

Enig, men det vil nok bli endret etterhvert. Men det er jo greit når man kjøper en ny moderne bil som i3 at den teknisk sett er forberedt for CarPlay medtrådløs tilkobling. Fully charged er det, men charged edition er ikke forberedt. Da har man valget mellom å kjøpe Bloototh Professional til 2040 kr eller CarPlay forberedelse til samme pris. Jeg tror kanskje man ved kjøp av CarPlay forberedele også får samme funksjonalitet som man har ved Bloototh Proffessional ink. ekstra mikrofon på passasjersiden, men det vet jeg ikke før om et par uker. Har man bare Bloototh Profesional så må man kjøpe abonnementer for CarPlay fra Connected Drive Store og det koster 3550 kr for 3 år. Hva det senere vil koste å forlenge abonnementet er ukjent, og det kan jo hende at det blir gratis på et tidspunkt hvis markedet ikke er villig til å betale for det. Men jeg tror det ligger en lisenskostnad, så det er nok ikke BMW selv som tar alle pengene.


Klykken

Hva er fordelen med "carplay"?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Disqusor

"Monter" en smart phone med stor skjerm !

Burger

Klykken: Appene kjører fra telefonen, og apper/kartdata/ny funksjonalitet til telefonen oppdateres raskere enn navisystemet på biler. I tillegg så er det enklere å bruke telefonen via navigasjonssystemet og hjulet.

Desverre så er Apple litt proteksjonistiske og lar ikke andre få tilgang til api-er som trengs dersom de ikke vil. Derfor er man nødt til å bruke f.eks Apple sin navigasjon i stedet for Google foreløpig samt norske lydbøker ikke er mulig å høre via carplay.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Klykken

Får du ikke samme funksjonalitet over blåtann? Bortsett fra navigasjon, da. Men nå er jo dette en kortrekkeviddebil, så man drar kanskje ikke til "utsjektene" med denne, så behovet er ikke skrikende. I alle fall ikke for min del med 60Ah.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Burger

Klykken: Ja, du får lyden over blåtann, men du kan ikke bruke navigasjonssystemet og til å starte/styre appen, noe jeg anser som mer trafikksikkert enn å fikle med mobilen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

eisa01

Sitat fra: Burger på onsdag 19. september 2018, klokken 08:39
Desverre så er Apple litt proteksjonistiske og lar ikke andre få tilgang til api-er som trengs dersom de ikke vil. Derfor er man nødt til å bruke f.eks Apple sin navigasjon i stedet for Google foreløpig samt norske lydbøker ikke er mulig å høre via carplay.
iOS 12 støtter nå andre navigasjonssystemer i Carplay, og Google Maps er allerede oppdatert ;)

Tror heller ikke det er noen begrensninger fra Apple på lydkilder lenger, mtp at Spotify har Carplay-støtte

Burger

Eisa01: Derfor jeg la med ordet 'foreløpig', men takk for oppdatering. Det skal prøves :-)

Kona får ikke til å styre app som har norske lydbøker fra navigasjon, men vi kan  prøve på nytt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA