Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer den!

Startet av Gogs, onsdag 10. januar 2018, klokken 14:05

« forrige - neste »

Ebe

Søppel kan man vel strengt tatt laste ganske mye av inne i en e-NV200?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Myrvang

Sitat fra: Ebe på søndag 14. januar 2018, klokken 21:20
Søppel kan man vel strengt tatt laste ganske mye av inne i en e-NV200?

Kjøper jeg en ny bil til over 300.000,- vil jeg ikke kaste gips og planker med spiker inn i bilen...det går i hengeren. Og inntil videre står hengeren på Mondeoen.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ebe

Joda, jeg ser poenget ditt. Alikevell mener jeg det finnes enkle løsninger på dette. Gummimatter, pluss eventuelt en finérplate i bunn, løser dette problemet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

brattbakke

Noen som har litt kvalifisert synsing om reell rekkevidde vinterstid på 40kwh? Selger sier 200km om sommer og "litt mindre" på vinteren. Har en E-up i dag og vet jo at rekkevidden er betydelig lavere på vinteren.

Ser et annet sted på facebook eller forumet her at en mener bilen vil gå ned mot 100 km vinterstid. Da blir jeg litt i tvil. Ser vi på 130-140 er derimot saken en annen.

2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

tomrh

Sakset fra en annen tråd her inne:

Sitat fra: BeLeafer på onsdag 09. mars 2016, klokken 23:58
Har hatt 7 seteren siden årsskiftet og kan berolige deg med at om bilen skal gå kun 6-7mil så må du kjøre hardt.... Kjøpte både nv200 og ny 30kw leaf samtidig og den nye Leaf'n er kanonbra på rekkevidde på kalde dager, men nv200 er veldig lik den gamle Leaf'n. Så den går fint 10-12 mil med litt minusgrader :)
Den er faktisk utrolig bra på vinterføre også suser opp bakker der andre må gi opp. Den ligger på forbruk på rett over 2kw på mila med god temperatur inne.

Erfaringer fra vår 1. gen Leaf uten varmepumpe er at forbruket kan komme opp mot 2,3 kWh/mil i skikkelig sprengkulde og uten noen modifikasjoner av klima. La oss anta et worstcase på 2,5 kWh/mil for e-NV200 (litt høyere luftmotstand).

Hvis vi regner 36 kWh netto batterikapasitet i nye e-NV200 så blir det 36/2,5 = 14,4 mil fra fulladet og til den stopper av seg selv. Skikkelig worstcase dette altså.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er skadelig for batteripakken å kjøre den helt tom + at batterikapasiteten gradvis blir mindre og i tillegg er det ikke 100% kapasitet tilgjengelig når det er skikkelig kaldt.
Med dagens eNV200 klarer jeg enn reell rekkevidde på underkant av 70km med 5-8% rest på batteriet. Dette er en del landevei og utfordrende topografi  med snittfart ca 55kmt.
Med 40 kWh er det ca 60% mer kapasitet tilgjengel. Et fu avhengig av mer enn 100-110km i det daglige vinterstid så er det kanskje ikke optimalt.

Opptil 200km sommerstid er kanskje også i overkant hvis man ikke har flat vei og fart under 60kmt.

Bondeknøl

Sitat fra: brattbakke på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:55
Noen som har litt kvalifisert synsing om reell rekkevidde vinterstid på 40kwh? Selger sier 200km om sommer og "litt mindre" på vinteren. Har en E-up i dag og vet jo at rekkevidden er betydelig lavere på vinteren.

Ser et annet sted på facebook eller forumet her at en mener bilen vil gå ned mot 100 km vinterstid. Da blir jeg litt i tvil. Ser vi på 130-140 er derimot saken en annen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#22
Fart, topografi, mulighet for forvarming + ettermontering av drivstoffvarmer kan ha betydning for rekkevidde vinterstid. Men dette er ikke en idealkombo for lang rekkevidde.
Link til tabell over rekkevidder er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599866#msg599866

tomrh

#23
Vi har 140 km til hytta og er også litt spent på rekkevidden, tenker å gå for 5-seteren når den kommer. Er mer optimistisk fordi - ja det er 60% mer brutto som @Finnøy sier - men netto er det mer. Av 24 kWh er det bare 20 som brukes. Av 40 kWh blir det nok ca 36. Vi snakker om 80% mer netto.

Vi kjører Leafen vår nesten tom hver dag, under VLBW, har helt normal degradering (mistet strek på ca 120', Soh på 82 ved 140'). Bare tull at det er skadelig å kjøre tomt, regner med å kunne utnytte all kapasitet på env200.

Og btw jeg har faktisk bittelitt mer kapasitet tilgjengelig på vinter på Leaf iflg Leafspy, det er forbruk som blir høyere. Men forbruket kan sikkert reduseres litt også med noen enkle grep som jeg har gjort på Leafen, regner med å klare 14 mil året rundt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

LeafSpy måling på ny eNV200 (24) har vist 21,4kWh brutto (3 målinger)

tomrh

Hvor mange Gids når du lader fullt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

En 30 kWh Leaf ble målt til 27,6 kWh , så det kan godt hende at min antagelse om 36 kWh netto på nye env200 blir litt pessimistisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Jarv!s

Hei.
Til alle som lurte på dette med hengerfeste.. så har man valg til å legge til det når man bygger den nye Nissan Evalia på siden dems. Ser ut som en OK bil, men tror ikke jeg btyter med det første... eller?

http://experience.nissan.no/NO/no/tool/car-builder/e-nv200-evalia.html

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

tomrh

Bilbyggeren er nok ikke oppdatert for 40 kWh-versjonen enda siden 6,6 kW lader er ekstrautstyr her mens den i 2.zero er standard.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA