Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Bare som et innspill i ladediskusjonen.
Jeg lader i dag et 65 kWh batteri på 10A og det er generelt ikke noe problem.
Det har det siste halve året ikke skjedd at jeg har hatt så mye kjøring flere påfølgende dager slik at det er et problem.
Lader det jeg får tid til og lader videre neste dag.

Det som er en utfordring er at forvarming tapper batteriet fordi 10A ikke er nok til å drifte varme av både batteri og kupé .

Kommer til å oppgradere mitt system når det blir to elbiler både av både kapasitet og praktiske hensyn.

GRS

Sitat fra: S.S på søndag 14. januar 2018, klokken 18:55
Worst-case er vel at bilen leveres med 100 kW hurtiglading, det vil si 20-80% lading på ca en halvtime. (Sjefskonstruktør sitt eget utsagn er at 50 kW aldri skulle vært nevnt, det var et eksempel)

Worst-case hjemmelading er enfas 32A 7,2 kW, og 20-100% på 10 timer.

Mest trolig (og det jeg håper på) er 22 kW, altså 3x32A, 96 km/t

Mange mener den vil begrenses til 11 kW, altså 3x16A, 48 km/t

Tommelfinger-regelen er:  1A= 1 km/t.

At bilen skal begrenses til enfas 16A tror jeg ikke på i det hele tatt, men om det er alt du har tilgjengelig, så rekker det for de fleste som ikke kjører langt hver dag. 

Dette var oversiktlig og greit for oss som ikke har peiling....Hva er fasiten nå etter lansering?
TM3P sort/sort

Orbit

#47
Sitat fra: GRS på mandag 05. mars 2018, klokken 11:44
Hva er fasiten nå etter lansering?

DC hurtiglading på opptil 100kW, 20-80% på ca 40 minutt. Det er bare en håndfull slike ladere i Norge i dag (Grønn kontakt, BKK), men flere skal være på vei (Ionity, Fortum etc). På dagens 50kW-ladere må du regne med 70-80 minutt på samme øvelse.

lanseringsshowet ladet de 20-62% på 32 minutt, noe som egentlig var litt overraskende tregt (tilsvarer ca 75kW snitt-effekt fra laderen).

AC-lading på 1-fas, opptil 32A (7.2kW).

Rykter sier at det kommer en versjon med 3-fas AC-lading om ett år, men dette må tas med en spade salt inntil videre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GRS

"Anbefaler 3-fas for lading av elbil
BKK anbefaler at det ikke installeres 1-fas ladning over 20 A strømstyrke. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt, bør det benyttes 3-fas slik at skjevspenningsproblematikk unngås. Vi ønsker melding i eSogs ("Melding om installasjonsarbeid") dersom det installeres sikringer over 20 A i boliger slik at vi kan vurdere behov for tiltak i nettet.

Kunden kan risikere anleggsbidrag
BKK praktiserer ordningen med anleggsbidrag. Den som ønsker tiltak i nettet for å få økt kapasitet, må derfor ta kostnaden med oppgraderingen. Ønske om høyere overbelastningsvern i det elektriske anlegget vil derfor kunne utløse anleggsbidrag. Ut fra dette perspektivet vil 3-fas ladning også være å foretrekke."


Venter tilbakemelding fra BKK i vårt område.....

Link: https://www.bkk.no/nettleie/installasjon-av-ladeutstyr-for-elbil
TM3P sort/sort

S.S

Ja, det ble «worst-case», og litt skuffende, siden Jaguar hadde gått ut med «mer enn 100 kW».  Fasit er 100.  Men det er sånn ca tilsvarende Tesla sine superladere, bedre enn på 75 kWh Teslaer, litt mindre enn 100 kWh Teslaer, og kanskje holder ladingen full guffe til høyere SOC (State of charge) pga væskekjøling og dermed bedre kontroll på temperatur.
Enfas 7 kW bekreftes og, det er nok for de fleste.  Pluggen i bilen har ikke mer enn 2 stikkere.
Installer 3-fas 32A (sveise)kontakt, og bruk evt. overgang de gangene 16A ikke holder.  Mange hus har og bare enfas. Hva med skjevfordelingen der?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Orbit

Ironisk nok vil BKK, Hafslund og andre med denne 20A-begrensningen ikke ha noen innsigelser på montering av en 3-fas 32A ladestasjon. Og i-Pace og mange andre elbiler bruker gledelig en slik stasjon, men da med 1-fas 32A......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

THE

Sitat fra: Orbit på mandag 05. mars 2018, klokken 11:57
lanseringsshowet ladet de 20-62% på 32 minutt, noe som egentlig var litt overraskende tregt (tilsvarer ca 75kW snitt-effekt fra laderen).

AC-lading på 1-fas, opptil 32A (7.2kW).
Har ikke sett videoen fra lanseringsshowet selv, men det ble kanskje sagt noe om batteritemperatur ved lading fra 20-62%? For å få 100kW må nok batteriet ha god temperatur, så kanskje litt lav temperatur ved start av lading kan være forklaring på lav snitteffekt?

På Tesla X100D vil jeg ha godt og vel 100kW snitteffekt fra 20-62% med god temperatur på batteriet, men lading av kaldt batteri vil gi en helt tragisk snitteffekt.

32A 1fas AC-lading er nok det største minuset når det gjelder lading av iPace slik jeg ser det, håper virkelig ryktene jeg har sett om 22kW AC-ladig på neste årsmodell stemmer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Orbit

På YouTube-videoen starter de lading 8 min ut i showet på 20% SoC. Etter ytterligere 32 min (40 min ut i showet) får de vite via Alexa at ladingen er på 62%. Dette er med en bil som står inne på Magna Steyr-fabrikken (som sendingen gikk fra), dvs rimelig normal romtemperatur. Det burde jo være ganske ideelle temperaturforhold.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GRS

#53
Sitat fra: Orbit på mandag 05. mars 2018, klokken 12:36
Ironisk nok vil BKK, Hafslund og andre med denne 20A-begrensningen ikke ha noen innsigelser på montering av en 3-fas 32A ladestasjon. Og i-Pace og mange andre elbiler bruker gledelig en slik stasjon, men da med 1-fas 32A......

Hvilken løsning får man da om BKK sier nei til 32A enfas? Hvor lang ladetid snakker vi om? 15-20t med 3,6kW? Hjemmeladingen er viktigere enn hurtiglading på tur, iallefall for oss. :)
TM3P sort/sort

Espen Hugaas Andersen

#54
Sitat fra: GRS på mandag 05. mars 2018, klokken 13:04Hvilken løsning får man da om BKK sier nei til 32A enfas? Hvor lang ladetid snakker vi om? 15-20t med 3,6kW? Hjemmeladingen er viktigere enn hurtiglading på tur, iallefall for oss. :)
Med ladetap tar det rundt 100 kWh å lade opp bilen. Da er ladingen ca slik:

16A: 27 timer
20A: 22 timer
32A: 14 timer

Men personlig syns jeg rask hjemmelading er litt oppskrytt. Jeg har 15A enfaselading hjemme, så fullt batteri tar omkring 30 timer. Det er nesten alltid mer enn nok, og har nå kjørt omkring 22.000 km på hjemmelading på 9 mnd (pluss ~5000 km hurtiglading).

Men det finnes så klart noen argumenter for god hjemmelading:

- Kan få mer varme i batteriet ved å lade ved høyere effekt like før avreise. Da får man bedre regen fra første stund.
- Kan forvarme uten å tappe batteriet.
- Kan raskere komme seg opp til 100%, om man har bilen som regel ladet til 70-90% for å skåne batteriet, og så plutselig bestemmer seg for å ta en langtur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S.S

Som Orbit sier.
Løsningen er, for de som må ha mer enn 20A:
Monter 3-fas 32A ladestasjon!
Den koster omtrent det samme som enfas ladestasjon, og samme med installasjonen.
Problemet oppstår i 220V anlegg..

geear

Sitat fra: S.S på mandag 05. mars 2018, klokken 12:31
Ja, det ble «worst-case», og litt skuffende, siden Jaguar hadde gått ut med «mer enn 100 kW».  Fasit er 100.  Men det er sånn ca tilsvarende Tesla sine superladere, bedre enn på 75 kWh Teslaer, litt mindre enn 100 kWh Teslaer, og kanskje holder ladingen full guffe til høyere SOC (State of charge) pga væskekjøling og dermed bedre kontroll på temperatur.
Enfas 7 kW bekreftes og, det er nok for de fleste.  Pluggen i bilen har ikke mer enn 2 stikkere.
Installer 3-fas 32A (sveise)kontakt, og bruk evt. overgang de gangene 16A ikke holder.  Mange hus har og bare enfas. Hva med skjevfordelingen der?
Hvordan får du det til at det er raskere enn 75kWh Teslaer?

Det de viste på lanseringen så ikke bra ut, selv om man antar at man har 90kWh tilgjengelig.. (brutto/netto er vel fortsatt usikkert?)

GRS

#57
Sitat fra: S.S på mandag 05. mars 2018, klokken 15:14
Som Orbit sier.
Løsningen er, for de som må ha mer enn 20A:
Monter 3-fas 32A ladestasjon!
Den koster omtrent det samme som enfas ladestasjon, og samme med installasjonen.
Problemet oppstår i 220V anlegg..

Problemet er vel at iPacen ikke kan lade i 3-fas ladestasjon? Og BKK (feks) vil ikke montere kraftigere 1-fas ladere enn 20A.

Her er svaret jeg fikk (Jeg vet jo selvsagt at iPace ikke MÅ ha 32A lader...) :

"Vi ønsker at installatør legger inn merknad dersom det settes opp en slik belastning, slik at eventuelle skjevbelastning kan justeres dersom det blir problemer.

https://www.bkk.no/nettleie/installasjon-av-ladeutstyr-for-elbil

I utgangspunktet kan deler av problemet håndteres av installatør om de fordeler lastene i huset på en god måte.

Når det gjelder konkret installasjon i ditt anlegg må du kontakte en installatør som igjen kontakter BKK Nett dersom inntaket til din bolig må oppgraderes.

Så er det ingen biler som krever 32A og bare noen som kan utnytte dette.  16A Type2 ladepunkt vil holde veldig fint for de aller fleste.
"
TM3P sort/sort

Nordlands

Sitat fra: GRS på mandag 05. mars 2018, klokken 17:52
Problemet er vel at iPacen ikke kan lade i 3-fas ladestasjon?
Nei, men den kan kobles til og lade med 1-fase uansett, med mindre det er en spesiell ladeboks som slår av strømmen om det trekkes ubalansert. En del ladebokser er faktisk identisk selv om de kobles opp med 1 eller 3-faser. Man er da også sikret om neste bil har 3-fase ombordlader. Eneste ulempe er vel at man må opp på hele 22 kW totalt, for å få 7.4 kW på en fase, som er mye mer enn de fleste har bruk for.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

S.S

#59
I-Pace KAN lades på trefas ladeboks, akkurat på samme måte som på enfas.  MEN, den bruker bare enfas, altså, den forbruker 1/3 av det en 22 kW ladeboks kan gi.
Men, 22 kW krever 400V system.

Og til GR;
Og som jeg har forstått, så er ca 100 kW det meste du vil se i en 75 kWh Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA