Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#30
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:59Det er ihvertfall utrolig klønete om de mister salg fordi de oppgir feil. Info. Jeg kommer ikke til å kjøpe i-Pace om den bare har 1-fas. Det betyr at jeg maks kan lade med 3,7 kw. Det er for lite.
Er det veloverveid?

Veldig mange overvurderer behovet for saktelading. Jeg har en 15A kurs og har kjørt 22.000 km på 7 måneder. Type 2 kabelen er brukt 1 gang på 10A og CHAdeMO adapteret er fortsatt ubrukt. Jeg har faktisk aldri sakteladet på mer enn 15A/3,5 kW utover at jeg har testet at det fungerer.

Så klart, med Tesla har man fordelen av at man har rask hurtiglading nesten overalt. Hvis jeg bruker mer enn jeg har mulighet til å saktelade så stikker jeg bare innom en superlader i 10 minutter. (Nærmeste er 15 minutter unna.) Det sikkerhetsnettet vil være dårligere på i-Pace, i hvert fall de første årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. januar 2018, klokken 07:09
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:59Det er ihvertfall utrolig klønete om de mister salg fordi de oppgir feil. Info. Jeg kommer ikke til å kjøpe i-Pace om den bare har 1-fas. Det betyr at jeg maks kan lade med 3,7 kw. Det er for lite.
Er det veloverveid?


Nei, det hadde sikkert fungert. Men jeg syns det er for dårlig. Og signal om at kraftigere lader kommer litt senere gjør at man kjøper en bil som er halvveis. Jeg har en Ampera-e i dag og jeg syns "mer enn 3,7 kw" er veldig behagelig å forholde seg til.

mariowing

Jeg har allerede en 11 kW lader på 3-fase og ønsker naturligvis å utnytte den investeringen. I tillegg så føler jeg en trygghet i å vite at dersom jeg kommer hjem en kveld med tomt batter etter en lang tur og skal avgårde igjen dagen etterpå så er bilen fulladet. En annen ting er at det kommer fler ladere på hoteller og lignende steder slik at når jeg er på tur så er det ønskelig å kunne få mest mulig strøm i løpet av den natten du overnatter på hotellet.

Når det gjelder hurtiglading så er situasjonen etter min mening egentlig bedre enn med Tesla (i alle fall for et scenario der du ikke har fått ladet nok i løpet av natten til neste dags tur). Det finnes ca 20 hurtigladere i en radius på 10 minutter kjøring fra der jeg bor.

Så ja - det går fint med saktelading men tid brukt på lading er i utgangspunktet litt bortkastet tid og derfor foretrekker jeg å kunne få mest mulig strøm på kortest mulig tid når bilen uansett står parkert et sted over natten.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Elling Berg

Vi har alle forskjellig behov. Det er nok ganske få som har behov for å lade veldig fort hjemme.

Det er viktig å ha et opplegg der du kan styre ladingen, både når det gjelder tidspunkt og effekt. Fra neste år blir nettleien trolig dyrere ved høy belastning og billigere ved jevn belastning (derav de nye målerne som rapporterer forbruk pr time). Det betyr at det er lønnsomt å lade langsomt om natten. Å lade fort når man kommer hjem fra jobb, med varmeovner på og induksjonstoppen i gang for middag blir kostbart.

Vi har hatt 3,6kw i to år og har ikke hatt problem med det så langt, til tross for at bilen har kort rekkevidde. Ny bil med større batteri reduserer behovet ytterligere for oss.

Elling

Orbit

Sitat fra: Elling Berg på fredag 12. januar 2018, klokken 09:36
Fra neste år blir nettleien trolig dyrere ved høy belastning og billigere ved jevn belastning (derav de nye målerne som rapporterer forbruk pr time). Det betyr at det er lønnsomt å lade langsomt om natten.
Ikke nødvendigvis langsomst mulig. Mitt eget totalforbruk (ekskludert lading) ligger på 7-8kW gjennom det meste av dagen, som faller til <0.5kW på natta i 5-6 timer (mellom der oppvarming går til nattsenking, og forhåndsvarming starter om morgenen). I det tidsrommet kan jeg derfor lade 7.2kW uten at det påvirker effekttariffen.

Det vil gi ~40kWh lading over natta, tilsvarende ca 150km daglig kjøring på en i-Pace. Det er også mulig at det ikke blir noen effekttarriff på natt, da det uansett (ennå) er overkapasitet på de tidene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sponzo

Sitat fra: HelectriC på torsdag 11. januar 2018, klokken 21:43
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:42
Er man usikker kan man vel bare signere avtale den 27 februar, det blir vel mulig å se den 26 februar.

Basert på intervjuet med Ziebart er det helt uaktuelt at bilen bare får 50kW lading.

Jeg fikk beskjed idag om at jeg kan få se bilen i Bergen/Sandven 22/23 februar og signering må skje senest 28.2 om man ønsker bil i første batch juli/august.

Hei,

Er det bare Sandven som får inn produksjonsutgave for visning i februar?
Insignia opplyste til meg at de først får inn bilen til snikvisning i starten av mars - rett før Genève Motorshow

bmw2002

Bilen blir utstilt i Oslo fra 26-28 februar

Counterpointer

Sitat fra: mariowing på fredag 12. januar 2018, klokken 08:42
Når det gjelder hurtiglading så er situasjonen etter min mening egentlig bedre enn med Tesla (i alle fall for et scenario der du ikke har fått ladet nok i løpet av natten til neste dags tur). Det finnes ca 20 hurtigladere i en radius på 10 minutter kjøring fra der jeg bor.
Er stort sett enig i dine andre betraktninger men de hurtigladerne du henviser til her er vel 50 kW og da tar det nesten to timer å fylle et tomt batteri.
Jeg får generelt mark om jeg må stå mer enn 15-20 minutter på en hurtiglader (når jeg ikke har noe annet enn lading som oppgave)
Så 15 minutter er maksimalt  12,5 kWh ( og det er ikke sikkert at en får heller ift temp mm)
Så 150 kW hurtigladere og mulighet til å utnytte dem er et vesentlig poeng, eller å ha mulighet til å ha høyere fart hjemme enn 3,7 kW de sjeldne gangene en har behov for det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mariowing på fredag 12. januar 2018, klokken 08:42Jeg har allerede en 11 kW lader på 3-fase og ønsker naturligvis å utnytte den investeringen.
Det har jeg full forståelse for.

Sitat fra: mariowing på fredag 12. januar 2018, klokken 08:42Når det gjelder hurtiglading så er situasjonen etter min mening egentlig bedre enn med Tesla (i alle fall for et scenario der du ikke har fått ladet nok i løpet av natten til neste dags tur). Det finnes ca 20 hurtigladere i en radius på 10 minutter kjøring fra der jeg bor.
Nå kan Tesla også lade på CHAdeMO i tillegg til Superladerne, så det er nok ikke bedre. Men det kan så klart være godt nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mariowing

#39
Enig med dere begge. Et moment som man dog må huske på er at batteriet er stort. Man vil kunne kjøre Oslo - Trondheim med et stopp. Da skal man trolig også spise middag slik at om det tar bortimot en time å lade opp nok så er det tid som uansett brukes på å spise. Vet at dere erfarne er klar over dette men synes det er viktig å minne om at med større batteri faller behovet for antall stopp.

Siden dette er tråden om hjemmelading så betyr jo også det at selv med bare 3,7 kW lading får nok mange tilstrekkelig strøm i løpet av natten til å kunne kjøre det man trenger dagen etterpå. Så får man bare fortsette å lade neste natt. Så jeg skal ha bilen uansett, men håper som sagt på 11 kW lading av de grunnene som er nevnt tidligere i tråden.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Sponzo

Mye bra innspill her fra folk med solid innsikt i muligheter og begrensninger ved lading.

Tydelig at Jaguar mangler å bekrefte en del forskjellig information og dermed finns det et "best-case" og "worst-case" scenario.

Er det noen som gidder å forklare på helt enkelt Norsk hva det betyr dersom at "worst-case" bekreftes fra Jaguar:

- Hvor raskt kan man lade iPace hjemme  med en helt vanlig 16A kurs - eksempelvis 15 km per time

- Hvor raskt kan man lade iPace ute på langtur via diverse hurtigladere  - eksempelvis 50 km per time


S.S

Worst-case er vel at bilen leveres med 100 kW hurtiglading, det vil si 20-80% lading på ca en halvtime. (Sjefskonstruktør sitt eget utsagn er at 50 kW aldri skulle vært nevnt, det var et eksempel)

Worst-case hjemmelading er enfas 32A 7,2 kW, og 20-100% på 10 timer.

Mest trolig (og det jeg håper på) er 22 kW, altså 3x32A, 96 km/t

Mange mener den vil begrenses til 11 kW, altså 3x16A, 48 km/t

Tommelfinger-regelen er:  1A= 1 km/t.

At bilen skal begrenses til enfas 16A tror jeg ikke på i det hele tatt, men om det er alt du har tilgjengelig, så rekker det for de fleste som ikke kjører langt hver dag. 

Orbit

Sitat fra: Sponzo på søndag 14. januar 2018, klokken 18:09
- Hvor raskt kan man lade iPace hjemme  med en helt vanlig 16A kurs - eksempelvis 15 km per time
Dette må uansett være en dedikert kurs lagt opp kun for elbillading. Dersom denne ender opp i en vanlig stikkontakt på veggen, vil du mest sannsynlig bare få 10A med bilens medfølgende ladekabel, eller 10 km/t (selv om sikringen på kursen er på 16A).

For å trekke 16A må du ha industrikontakt på veggen, og sannsynligvis en tredjeparts ladekabel i tillegg. Alternativt en ladestasjon på 16A, og bruke type-2 kabel (som mest sannsynlig følger med bilen). 16A vil lade ca 16 km rekkevidde per time, uavhengig av hvordan du kobler opp dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbildilla

#43
Sitat fra: S.S på søndag 14. januar 2018, klokken 18:55
Mange mener den vil begrenses til 11 kW, altså 3x16A, 48 km/t
Jeg er en elbil-noob og lurer på:
Hvis den skulle ha støtte for 3x16A ombordlader, kan dette utnyttes med en 11kW 3-fase type 2 lader på et 230v IT nett à la det man har i størstedelen av Oslo? Tenker da uten trafo som omdanner til 400V.
Eller krever dette også 400V TN-nett?

S.S

#44
Mener at eneste måte å fullt utnytte en 400V trefaslader på, fra 220V system, er med trafo. Det har vel alle? ;-) 32A It og 16A TN er begge 11 kW

Husk at ingenting av ladeutstyret i 400-V nettet er 400 Volt, det blir 3 "separate" 230V ladere, muligheter finnes, som i Tesla, der med 32A adapter kobles 2 delladere sammen, og får dermed lade med maks 32A enfas.
Tviler på at bilen kommer til å støtte vårt gammeldagse 230V trefasnett.
Skulle du på noen som helst måte kunne klare å bruke alle tre 16A laderene på 230V trefas må du ha 32A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA