Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

Mao

Om jeg skal driste meg til å tolke det skriftlige materialet forhandlerne har fått omkring lading, kommer det i starten støtte for 230V/32A (7,4 kW).
Så jobber de med å få på plass 3-fase lading på 11 eller 22 kW, men det er uvisst om dette er klart til de første bilene blir levert. Og da er jo det store spørsmålet om Jaguar i så fall tar kostnaden med oppgradering av allerede leverte biler. Hvis ikke, er det jo et STORT minus for de som har reservert tidlig, betalt depositum og nå fått en knapp tidsfrist på å signere kontrakt før detaljene rundt bilen er offisielle. Jeg signerer ikke kontrakt før dette (og hastigheten på hurtiglading) er avklart.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

jkirkebo

Sitat fra: Mao på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:50
Om jeg skal driste meg til å tolke det skriftlige materialet forhandlerne har fått omkring lading, kommer det i starten støtte for 230V/32A (7,4 kW).
Så jobber de med å få på plass 3-fase lading på 11 eller 22 kW, men det er uvisst om dette er klart til de første bilene blir levert. Og da er jo det store spørsmålet om Jaguar i så fall tar kostnaden med oppgradering av allerede leverte biler. Hvis ikke, er det jo et STORT minus for de som har reservert tidlig, betalt depositum og nå fått en knapp tidsfrist på å signere kontrakt før detaljene rundt bilen er offisielle. Jeg signerer ikke kontrakt før dette (og hastigheten på hurtiglading) er avklart.

Nja. For de aller fleste eierne spiller det nok liten rolle om bilen makser ut på 7,4kW da de uansett kun har 230V anlegg hjemme. Det er faktisk viktigere at den støtter 1x32A enn at den støtter 3x16A, så vi får håpe Jaguar gjør som Tesla og støtter begge deler om de bytter til en 11kW ombordlader. Fortrinnsvis uten behov for lasking...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Enig at 1-fas 32A er generelt mer anvendelig for hjemmelading enn 3-fas TN. Men for meg er 'rask' AC-lading viktigst som en backup for DC-lading som ikke går som planlagt (lang kø eller defekt på lader). Zoe/backupstolpene er stort sett 22kW. 1 time på 11 kW ville normalt holdt for å komme seg 40-50 km til neste DC-lader med i-Pace, mens det blir 1,5 time med 7.2 kW (....og bare 30 min dersom i-Pace får 22 kW).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Snart ett år med Tesla her og kan ikke si jeg har hatt for mye nytte av 1-fas 32A hjemme. Bilen er stilt på 20A til daglig, og det er egentlig overkill - for vårt bruk.
På en langtur ladet jeg i Teslas garasje i Trondheim et par timer, og der og da ønsket jeg meg dobbeltlader (har kun 11 kW) - MEN, jeg kom faktisk tilbake til Dombås med 15% batteri uten å legge begrensninger på tempoet uten annen lading. Så ikke noe reelt problem med max. 32A 1-fas på Jaguar for meg hvertfall.

PS valgte bevisst 32A 1-fas oppsett i ladeboksen for kompatibilitet med fremtidige biler. 3-fas frem til underfordelingsskapet rett ved siden av.

Klart, pendler du 30 mil om dagen og så skal kjøre 5 mil til fotballtrening...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mariowing

Jeg har mailet selgeren og han skriver i svaret sitt til meg: "Det vi har fått av informasjon er at det er mulighet med 11kW.".

Så la han med den samme informasjonen som tidligere er delt av en annen her i gruppen hvor det under overskriften "How do I charge my car at home?" står blant annet følgende to punkter:

  • We recommend to put up a Type 2 Wallbox. With a Wallbox you charge your I-PACE much more effective with min. 3,7 kw (16 hours from 20-80%)
  • We can make an offer to install a 3-phase 11 kW Wallbox where it's possible

Her er vi tydeligvis ved et klassisk tilfelle av at ulike selgere sier ulike ting om samme produkt. Så da får vi bare vente og se hva som er faktisk tilfelle...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tellus

Tydelig at Jaguar fortsatt holder kortene tett til brystet. Leste et sted at konfiguratorer går live under messen i Geneve (8-18 mars). Da må selvfølgelig alle facts være klare.

Noen viktige spesifikasjoner må også være på plass før fristen for å bestille launch versjonene går ut. Personlig må jeg få bekreftet minst 100kW effekt på hurtiglading. Jeg kan leve uten 11kW lading selv om jeg er en av de heldige som har 400V hjemme og derfor har mulighet til å utnytte dette 3x16A. Tviler på om Hafslund godtar 1x32 A hos meg så da blir det å leve med 16A lading hjemme slik jeg gjør i dag hvis bilen ikke kommer med trefaselader. Har egentlig ikke hatt problemer med 1x16A så langt.

oll1954

Sitat fra: Tellus på torsdag 11. januar 2018, klokken 14:24
Tydelig at Jaguar fortsatt holder kortene tett til brystet. Leste et sted at konfiguratorer går live under messen i Geneve (8-18 mars). Da må selvfølgelig alle facts være klare.


Jeg synes denne diskusjonen om når spesifikasjoner skal være klare er litt absurd: I dag er det etter min informasjon nærmere 1300 på reservasjonslista som har betalt depositum. Med snittpris på ca. 800k representererer dette  kontrakter for over 1 milliard, 1000 millioner. Da må vi vite hva vi kjøper, og eventuelle restriksjoner/rettigheter mhp fremtidig oppgradering. Jeg har gitt min selger klar beskjed om ingen signering av kontrakt om det ikke finnes en bindende, komplett sett av spesifikasjoner henvist til i kontrakten, og fikk forståelse for det.

Dette bør alle gjøre slik at vi sammen kan legge press på Jaguar. Om det ikke er mulig med release av spesifikasjoner før Geneva Motor Show så får de utsette kontraktsfristen til 15. mars.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

bmw2002

Det er litt klønete at de ikke kan si noe om spesifikasjoner på lading.  Har vel forstått det som at man ønsker å holde mest mulig hemmelig, mulig med tanke på konkurrenter.

Samtidig føler jeg meg 100% trygg på at bilen får minst 100kW lading, så har valgt å bestille bilen.

Mao

Sitat fra: oll1954 på torsdag 11. januar 2018, klokken 14:56
Jeg synes denne diskusjonen om når spesifikasjoner skal være klare er litt absurd: I dag er det etter min informasjon nærmere 1300 på reservasjonslista som har betalt depositum. Med snittpris på ca. 800k representererer dette  kontrakter for over 1 milliard, 1000 millioner. Da må vi vite hva vi kjøper, og eventuelle restriksjoner/rettigheter mhp fremtidig oppgradering. Jeg har gitt min selger klar beskjed om ingen signering av kontrakt om det ikke finnes en bindende, komplett sett av spesifikasjoner henvist til i kontrakten, og fikk forståelse for det.

Dette bør alle gjøre slik at vi sammen kan legge press på Jaguar. Om det ikke er mulig med release av spesifikasjoner før Geneva Motor Show så får de utsette kontraktsfristen til 15. mars.

100 % enig. Jeg signerer heller ingen kontrakt før dette er klart, og kommer til å formidle det til min selger.
Hvis svaret da er at jeg kommer til å miste min plass i køen, er jeg redd Jaguar har mistet en kunde for all fremtid.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Stikkkontakt

Produksjonsbilen kommer til Norge i februar. De bør nå ha litt info  før den tid. Uansett lukter det mer og mer Audi i min garasje.

bmw2002

Er man usikker kan man vel bare signere avtale den 27 februar, det blir vel mulig å se den 26 februar.

Basert på intervjuet med Ziebart er det helt uaktuelt at bilen bare får 50kW lading.

HelectriC

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:42
Er man usikker kan man vel bare signere avtale den 27 februar, det blir vel mulig å se den 26 februar.

Basert på intervjuet med Ziebart er det helt uaktuelt at bilen bare får 50kW lading.

Jeg fikk beskjed idag om at jeg kan få se bilen i Bergen/Sandven 22/23 februar og signering må skje senest 28.2 om man ønsker bil i første batch juli/august.
ioniq 5

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:42Basert på intervjuet med Ziebart er det helt uaktuelt at bilen bare får 50kW lading.
Det er nok sant. Men det tilsier bare at den får minst 51 kW. Det er stor forskjell for folk om den får 75 kW eller 175 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Det er ihvertfall utrolig klønete om de mister salg fordi de oppgir feil. Info. Jeg kommer ikke til å kjøpe i-Pace om den bare har 1-fas. Det betyr at jeg maks kan lade med 3,7 kw. Det er for lite.

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:59
Det er ihvertfall utrolig klønete om de mister salg fordi de oppgir feil. Info. Jeg kommer ikke til å kjøpe i-Pace om den bare har 1-fas. Det betyr at jeg maks kan lade med 3,7 kw. Det er for lite.

Det kan jo hende den får samme mulighet som eGolf for eksempel, 2x16A fra 11kW ladestasjoner. Det ville vært en god løsning om laderen er begrenset til 7,4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA