Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på lørdag 21. april 2018, klokken 18:22
Sitat fra: Nordlands på lørdag 21. april 2018, klokken 18:09
Så vidt jeg finner fordeler Tesla enfase tilførsel på alle internladerne og kan da lade med opptil 40A, mens andre merker tilsynelatende ikke har slik funksjonalitet og har da samme begrensning i strømstyrke med både 1 og 3 fase tilførsel.

Hvis det er riktig at Tesla gjør det slik så burde det gå an å finne 3-fase til 1-fase overganger som gir samme effekt.
Jeg har i dag 400V TN nett, men får ikke utnyttet dette verken til min Ampera-E eller kommende I-Pace. Nettleverandøren gi heller neppe tillatelse til at jeg trekker 32A fra en av faselederne. De eneste løsningen jeg har sett så langt er.

- 3 Fase til 1 fase trafo som er ut til å være ganske sjelden vare og ikke lett å få fatt på. Sikkert dyre også.
- 3 Fase til DC (CCS). Finnes en kinesisk variant til rundt 30K, men den bråker visst en del. Problematisk med garanteri også. Andre løsninger koster fort opp mot 100K ser det ut som.

Hvis Tesla allerede har en løsning i bilen så kan den umulig å kostet all verden. Det Burde finnes 3. parts løsninger et sted.

Det blir vanskelig. Tesla sin lader på 16,5kW består egentlig av 3 stk. 24A (5,5kW) ladere. Disse har man separat adgang til via 3-fase pluggen, det er derfor lasking fungerer. Tidligere var lasking (kobling av 1-fase tilførsel til alle 3 fasene inn på bilen) nødvendig, men etterhvert installerte Tesla en kontaktor som ordnet dette automatisk når den oppdaget en stor 1-fase tilførsel.

Biler som kun har 1-fase lader som Ampera-E har antageligvis en 1x32A (7,4kW) lader. Det er ingen måte å koble to separate faser + N til en enkel lader. Inntakspluggen er også kun koblet for 1 fase.

Nyeste versjon av eGolf har 2 stk. 16A (3,7kW) ladere, den er koblet for 2 faser inn og håndterer både 1x32A (automatisk lasking) og 2x16A.

Som du skjønner er man avhengig av at arkitekturen i bilen støtter lading på flere faser for å få mer enn 3,7kW lading fra 16A tilførsel. 3.pars utstyr må da enten bli av typen DC-lading eller elektronikk som omgjør 3-fase til 1-fase. Dyrt. En enkel overgang av noe slag vil aldri virke.

BMW i3 med sin 3x16A lader fikser 1x32A automatisk akkurat som Tesla. MB B-klasse gjør det ikke, der må det laskes (men da fungerer det). Jeg kjenner ikke til noen biler med 3x16A lader som IKKE kan lade med 1x32A på en eller annen måte. Problemet er biler med 1x32A lader som altså ikke kan lade med 2x16A.

Renault Zoe har forøvrig sitt helt eget system og må ikke blandes med "normale" el-biler ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordlands

Sitat fra: Tellus på lørdag 21. april 2018, klokken 18:22
Hvis det er riktig at Tesla gjør det slik så burde det gå an å finne 3-fase til 1-fase overganger som gir samme effekt.
Som jkirkebo skriver, hver internlader er enkelt forklart en likeretter og spenningsregulator - hver kan bare jobbe med en fase, men det spiller i prinsipp ingen rolle om det er "samme" fase. Tesla gjør da det motsatte av det du ønsker - det er ikke mulig å bruke 3-faser på én slik internlader uten trafo.

Jeg ville spurt nettleverandør først - kanskje de ikke nekter, jeg vet ikke om det muligens vil hjelpe å si at man sjeldent vil bruke maks kapasitet eller lade mest om natten. Selv har jeg regnet på det og 3.6 kW vil være mer enn nok for meg som hjemmelader.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

Sitat fra: Tellus på lørdag 21. april 2018, klokken 18:22
Jeg har i dag 400V TN nett, men får ikke utnyttet dette verken til min Ampera-E eller kommende I-Pace. Nettleverandøren gi heller neppe tillatelse til at jeg trekker 32A fra en av faselederne.

Nettleverandøren ønsker mest mulig jevn last på de 3 fasene på transformatorkretsen sin.

I dag finnes løsninger som kan tilby deg inntil 32A lading, samtidig som faselasten balanseres. Vi snakker selvfølgelig Zapchargeren med tilleggs modul lansert des. 2017. I praksis er dette noe som brukes i større bygg, men muligheten for å få både i pose og sekk ( høy enfase ladestrøm og jevn faselast totalt ) eksisterer.

Til privat bruk kan kanskje en dynamisk styrt ladestasjon gi aksept for ønske om å kunne utnytte laderen i moderne elbiler. Kobles f.eks ladestasjonen inn på samme fase som f.eks V.V.B. eller andre storforbrukere vil den da kunne utnytte ledig kapasitet på denne kursen uten at det blir vesentlig skjevlast grunnet ladingen.

Ville hørt ned netteier om de aksepterer en slik løsning. For dem burde det ikke gjøre noe om strømmen din går til VVB eller lading.

På sikt kommer kanskje dynamisk styring av større forbrukere fra nettleverandøren. Tenker da at transformatoren selv styrer større laster hos forbrukeren, og på den måten bidrar til jevn fasefordeling.

En annen mulighet er en batteribank med inverter som støtter lading av elbilen. Da kan en ha 16A fra nettet, og 16A fra batteribanken og få 32A lading uten at nettet belastes med mer enn 16A.

Zappi støtter en slik løsning. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HKH


Tellus

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. april 2018, klokken 07:29

I dag finnes løsninger som kan tilby deg inntil 32A lading, samtidig som faselasten balanseres. Vi snakker selvfølgelig Zapchargeren med tilleggs modul lansert des. 2017. I praksis er dette noe som brukes i større bygg, men muligheten for å få både i pose og sekk ( høy enfase ladestrøm og jevn faselast totalt ) eksisterer.


Betyr det at med Zapcharger vil jeg kunne få 32A 1-fase ut av boksen med kun 3x16A 3-fase inn i boksen ? I så fall er jo problemet løst.

elektrolux

Nei, men det betyr at du med 3 x 32A tilførsel til boksen, og tilleggsmodulen så vil Zapchargeren kunne velge ut den fasen som ra før har minst belastning og bruke den for lading.

Med en lignende modul i hovedskapet ditt kunne den automatisk fordelt fasene ut til andre forbrukere for ytterligere fasefordeling. ( Omtrent som om husets øvrige kurser gikk via en annen Zapcharger pro )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nordlands

Fant noen Siemens 1x20A ladebokser nå, med 4.6kW/20A lading på 20A sikring - kan også justeres ned til 16A for 16A sikring. De har en variant med IP44 og 4m kabel som og en med IP56 og 7m kabel, som elbilgrossisten selger til hhv. 6000,- og 8400,-. Det virker også mulig å oppnå det samme med å nedjustere f.eks. Wallb-e 7.4 kW 1x32A ladeboks.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

mariowing

#127
Sitat fra: gr på fredag 20. april 2018, klokken 21:55
Kilde på 0-80% på 45 min?

Har sett det flere steder, fant bare denne nå i farten. Fra ca 0:45 samt at det står i beskrivelsen på videoen.
https://youtu.be/VOnPjpFa3DU
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Nordlands

Har ikke sett det nevnt før, kom over følgende i spørsmål og svar på jaguar.no ang. anbefalt SoC:

BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?

Vi foreslår at du lader opp I-PACE til 80 % og kun lader 100 % når du skal på langtur. Dette er en vanlig anbefaling for elbiler, og sikrer at batterilevetiden og ytelsen optimaliseres.

Våre elbiler har et ladestyringssystem som vil optimalisere ladekravene i henhold til dette.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Tesla

#129
P.t. finnes kun en 100 kw ladestasjon i Norge...med iPace 7,4 kw in board lader, ta et regnestykke på hvor lenge du må lade på en 50 kw stasjon, til kr 3,50 per minutt...midtvinters....blir ikke særlig billig, i grenseland dyrer enn fossilt

moderator 2

Diverse innlegg slettet. Diskuter sak ikke person.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Pilot

Sitat fra: Tesla på søndag 27. mai 2018, klokken 13:44
P.t. finnes kun en 100 kw ladestasjon i Norge...med iPace 7,4 kw in board lader, ta et regnestykke på hvor lenge du må lade på en 50 kw stasjon, til kr 3,50 per minutt...midtvinters....blir ikke særlig billig, i grenseland dyrer enn fossilt

Hvor har du fått fra at 50kw ladestasjon koster 3,5/min? Virker som du med vilje sprer feil info eller bør lese deg opp i fakta, men kanskje ditt username forklarer grunnen.

Ser jeg et snev av behov for posisjonering fordi en reel konkurent kommer på banen?


jkirkebo

Sitat fra: Tesla på søndag 27. mai 2018, klokken 13:44
P.t. finnes kun en 100 kw ladestasjon i Norge...med iPace 7,4 kw in board lader, ta et regnestykke på hvor lenge du må lade på en 50 kw stasjon, til kr 3,50 per minutt...midtvinters....blir ikke særlig billig, i grenseland dyrer enn fossilt

Prisen er 2,50 pr. minutt, ikke 3,50. Det gir meg en kWh-pris på ca. 3,80 på Teslaen, eller en milkostnad på 7-12 kroner avhengig av vær, føre, temperatur og hastighet. Greit nok at det ikke er rasende billig, men siden milene på hurtiglader som oftest utgjør en mindre del av totalen blir snittet for hele turen som regel ganske hyggelig allikevel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HKH

Apropos hjemmelading, om man ønsker å være fremtidsrettet. Artikkelen er nok litt preget av en leverandør som fremsnakker sine løsninger, men kan være noe å vurdere:
https://www.tu.no/artikler/velger-du-feil-ladelosning-i-dag-kommer-du-til-a-bytte-den-om-tre-ar/435848

THE

Sitat fra: Pilot på søndag 27. mai 2018, klokken 14:28
Sitat fra: Tesla på søndag 27. mai 2018, klokken 13:44
P.t. finnes kun en 100 kw ladestasjon i Norge...med iPace 7,4 kw in board lader, ta et regnestykke på hvor lenge du må lade på en 50 kw stasjon, til kr 3,50 per minutt...midtvinters....blir ikke særlig billig, i grenseland dyrer enn fossilt

Hvor har du fått fra at 50kw ladestasjon koster 3,5/min? Virker som du med vilje sprer feil info eller bør lese deg opp i fakta, men kanskje ditt username forklarer grunnen.

Ser jeg et snev av behov for posisjonering fordi en reel konkurent kommer på banen?

Nå står jeg nok i fare for å diskutere person og ikke sak, men da får administrator slette innlegget mitt.

Bare se på et utvalg av innleggene til brukeren tesla, så ser man raskt at han/hun i beste fall ikke er så nøye med fakta. Av og til er det noe i innleggene, om enn ikke helt korrekt gjengitt. Andre ganger er det 100% "fake news" han/hun kommer med. Bare å overse innleggene til denne brukeren først som sist.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA