Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Da er altså katten ute av sekken. i-Pace får kun 1-fas 32A og ikke 3-fas. Jeg kjøpte nylig 3-fas 16A mtp kommende elbil, men det kunne jeg altså  spart dersom Jaguar skal stå i garasjen. Jeg kan ikke si annet enn at dette er en kjempeskuffelse. I garasjen min er det ikke mulighet for 32A så da er det maks 3,6 kw lading. Det er lite på en bil som nok trekker 240-300 w/km vinterstid..

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017


Tellus

#3
Stiller meg tvilende til dette da jeg har fått informasjon som sterkt indikerer 3x16 A lading.

Et generelt problem ser ut til å være at forhandlerene ikke får bekreftet informasjon fra Jaguar rundt en rekke vesentlige detaljer.

F.eks. har Jaguar ikke bekreftet at det blir mer enn 50kW hurtiglading selv om alt tyder på at det blir minimum 100kW.

Regner med at disse brikkenen faller på plass i god tid før fristen for å skrive kontrakt så jeg tar det hele med ro.

Orbit

Jeg ga Jaguar-folket pushback på "kun" 7.2kW da de var i Oslo i juni, men det virket allerede da som dette var låst ned for første runde med leveringer.
Sitat fra: Orbit på mandag 19. juni 2017, klokken 23:39
Det var lite nye fakta å få ut av dette (utover det som allerede er ute f.eks her), men kjekt å få sett bilen live. Den virket for meg som en lavere og mer kupé-formet bil enn på bildene (som nok prøver å forsterke et SUV-inntrykk). Høyden utvendig er nok noe under 160 cm.

Noen ting jeg plukket opp, som ikke nødvendigvis er 100% korrekte:

  • Visningsbilen er ikke fra førproduksjon, men et rent konseptbilbygg. Utvendig er den veldig nær produksjonsmodellen, men drivverket er ikke representativt (men den kan kjøre....bortsett fra at den har en SW-feil som gjør at den for tiden må dyttes).
  • Innvendig blir det en del endringer, men hovedsaklig praktiske ting som setebelter, splittet og nedfellbart baksete. Baksetet blir 3-seter, men med fokus på at de to ytterplassene er best mulig. Beinplass bak blir veldig bra. Skulderlinjen bak er veldig høy, men det var ikke mulig å prøvesitte for å se hvordan utsynet til siden blir.
  • Det var ikke noen innvendig blending av glasstaket, men dette er nok noe som må på plass.
  • Høyde under åpen bakluke var veldig lav (ca 160 cm), får håpe dette blir bedre på produksjonsmodell
  • Det blir mulighet for takstativ, mest sannsynlig med rails. Skiboks og sykler skal ikke være noe problem
  • Visningsbilen var helt flat under (bortsett fra fire festekroker som nok er for å spenne den fast under transport)
  • Det er en liten frunk foran (ca 50L), men mindre enn størrelsen på snuten gir inntrykk av da mye av plassen er tatt av en gjennomføringskanal for luftstrømmen over bilen.
  • Baggasjerom bak er stort (530L), men den skrå bakluken gir noen begrensninger
  • Batteri blir 36 moduler med 12 pouch-celler, men ikke offentlig om dette blir et 400V eller 800V-system.
  • Ombordlader for AC blir bare 32A 1-fase (7.2kW). Holder normalt til daglig, men jeg hadde håpet på kraftigere (11-22kW) for å være en bedre reserve ved utfall eller kø på hurtiglader. En del nettleverandører tillater ikke 32A 1-fase, så da må man i praksis opp med et 22kW-punkt hjemme, for å kunne lade med 7.2kW.
  • Pris blir i området 700k+ NOK, og med tre forskjellige utstyrspakker til Norge (ukjent pris). Det blir relativ godt utvalg i utvendige farger (10+ ??).
  • Hjul blir mindre enn 23" (som på visningsbilen), hintet var å se mer mot hva som leveres på F-pace (20-22")
  • Levering fra siste halvdel av 2018, og med håp om å ha ryddet unna reservasjonskøen en gang litt inn i 2019, Produksjonen kan til en viss grad oppskaleres ved å redusere produksjonen av andre biler Jaguar har reservert kapasitet for hos Magna (som ingen helt ville bekrefte var produksjonssted, selv om CEO i Jaguar allerede har gått ut med dette)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Hvilke biler har 3-fase lader i dag? Kun Tesla og Mercedes B-klasse?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cral

Sitat fra: daktari på onsdag 10. januar 2018, klokken 13:57
Hvilke biler har 3-fase lader i dag? Kun Tesla og Mercedes B-klasse?

Renault Zoe lader med 3 faser
VW Golf lader med 3 faser


Som jeg kommer på i farten...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

...og e-Golf hare bare et ustandard oppsett hvor den belaster to av tre faser, så personlig ville jeg ikke regnet med den.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 10. januar 2018, klokken 14:14
...og e-Golf hare bare et ustandard oppsett hvor den belaster to av tre faser, så personlig ville jeg ikke regnet med den.

Det kan jo hende i-Pace får samme oppsett som eGolf? Da kan den lade med 1x16A, 1x32A og 2x16A. 2x16A går både på 400V 3-fase og på 230V 3-fase. En god løsning som passer bra for Norge der mange kan avse en 3x32A 230V kurs til dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

S.S

Tror ikke vi skal kaste 3-fas-laderene helt ennå.
All info hentet mellom linjer overalt, tilsier (minst) 11 kW, muligens 22 ombordlader.
Uvisst hva som følger med av LADEKABEL, men forhandlerene opererer med wallbox-løsninger med 11 og 22 kW.
Vent og se.  Dette blir sikkert bra.

Stikkkontakt

Jeg spurte en ekstra gang skriftlig om han virkelig mente at det ikke var 3-fas lademulighet. Det bekreftet han. Maks 7,4 kw

mariowing

Sitat fra: S.S på onsdag 10. januar 2018, klokken 19:46
Uvisst hva som følger med av LADEKABEL

På utstyrslisten min heter den «188KB - Multi-function Charging Cable» så den har i alle fall et spennende navn!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Xander

Noen som orker å forklare for en novise in Watt, Volt, Ampere og Faser, hvorfor vi må ha et 22kw punkt hjemme for å lade 7,2kw?
Må du opp i en 3-fase 22kw punkt for at bilen kan trekke 7,2kw 1-fase


Se tidligere innlegg:

Ombordlader for AC blir bare 32A 1-fase (7.2kW). Holder normalt til daglig, men jeg hadde håpet på kraftigere (11-22kW) for å være en bedre reserve ved utfall eller kø på hurtiglader. En del nettleverandører tillater ikke 32A 1-fase, så da må man i praksis opp med et 22kW-punkt hjemme, for å kunne lade med 7.2kW.

S.S

#14
Du må ikke ha 400 V for å lade 7.2 kw. Det er enfas, 32A 220 V.  En komfyrkontakt mener jeg kan belastes med 25 A, mange har brukt denne løsningen for nødlading av Tesla, da de kan justere ned ladestrømmen på skjermen i bilen.  Noen nettleverandører tillater visstnok ikke 32 A enfas pga skjevbelastning. Men det finnes mange hus med 63A enfas inntak, så ser ikke problemet. Alternativet er å sette opp en 32A trefaskontakt i garasjen og så ikke benytte alle lederene i kontakten.  Det er selvfølgelig bare en"midlertidig" løsning, som vil fungere helt fint.
Vet ikke hva 22 kw punkt (400 V trefas 32A) har med dette å gjøre, annet enn at det går an å koble på en enfas 32A 220V ladekabel, på akkurat samme måte som i 220V trefaskontakten, med samme (teoretiske) skjevbelastning.

Kort fortalt, så er 400 V trefas  3 separate 220V kurser med en felles leder.
Dermed: 32A x 230V= 7,3 kW, x 3 = 22 kW
I et slikt system er det gjerne 3 delladere, hver på 7,3 kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA