Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Akselerasjon nye i3 LCI. Tregere som tidligere i3?

Startet av Fanafjord, onsdag 10. januar 2018, klokken 08:16

« forrige - neste »

Fanafjord

Jeg såg et innlegg på facebook der en ny i3 LCI eier klaget over at akselerasjonen helt i begynnelsen (fra 0 til 10 km/h) blitt merkbart tregere.

"Dragracet" ved trafikklys mot Nissan Leaf blir nå uavgjort på de første metrene. Noen som har fått sin ny i3 LCI og kan sammenlikne: Er det noe i det? Har BMW lagt inn en ørlite forsinkelse av noen tiendedels sekunder for å skape mer avstand til i3s?

Trond.m

#1
I-landsproblem  ???
Har i3 LCI og har bestilt i3s, men det er ikke på grunn av akselerasjonen.
Synes i3 LCI er sprek nok i massevis og kjører stort sett i ECO PRO ved glatt veibane av sikkerhetsmessige grunner.

Klykken

Det er sikkert softwarebegrenset. Det var jo, for et år siden(?), en case med at motorfestene røk etter hvert hvis hjulene var i luften under akselerasjon. F.eks pga hump i veien osv. Dette ble ordnet i software.

Og i børjan, i 2014/2015, kom software som begrenset akselerasjon fra 0 og opp til en viss hastighet (sikkert 10-20kmt), slik at denne ikke var så brå for å skåne drivverk og oppheng såvidt jeg minnes.

Mulig de har begrenset enda mer nå da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

De har endret litt på DSC programvaren i facelift utgaven. Det gir muligens en teoretisk dårligere akselerasjon, men det er ikke merkbart ved normal bruk.

Fanafjord

Klart det er i-lands problem. Men jeg husker at jeg kjørte en i3 lenge siden og var imponert over den raske responsen ut fra 0 km/h. Nå skal jeg få min i3 LCI neste måned og håper jo det blir så bra som jeg husket. (For tiden kjører jeg Peugeot iOn, som er faktisk også veldig morsom bil å kjøre).

Trond.m


Olemann


Selger bekreftet ovenfor meg at 2018 modellen har en mykere oppstart, eller om man vil; tregere start opp til noen km/t (fikk ikke oppgitt noen grense) enn forrige utgave.  Har nå 2014 som jeg skal selge når jeg får min nye 2018, men er ikke spesielt bekymret for at jeg må stå opp tidligere for å rekken jobben pga. denne forsinkelsen :D

Klykken

Hvis man deaktiverer DTC, kanskje man får samme "kick" som tidligere?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. januar 2018, klokken 11:36
Hvis man deaktiverer DTC, kanskje man får samme "kick" som tidligere?
Ja, og det gir utvilsomt et «kick» å havne utenfor veien  ;)

Klykken

Hehe, det skal godt gjøres. Det tillates bare litt mer hjulspinn med denne av - i alle fall på min 14' i3. Med en gang rumpa sklir ut raper det og skraper i ABSen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Imagine

Regner med det er et prisklasserelativt greit kick i i3S i alle fall. Synes også min 2017 modell er litt tilbakeholden i starten. Mulig det er pga at det røk en del drivaksler på de første i3'ene.

Det er en bil som frister til akselerasjon, selv om den ikke går sykt bra så holder man tritt med overraskende mange, spesielt i akselerasjonen som foregår starter i 20-50km/t.

Har 4 felts veier med lyskryss til og fra hjemmet mitt og da er det ofte mange som ønsker å gi på. En gang var det en Egolf som ønsket å teste. Det virket som det gikk ganske likt og I3 klarte ikke dra fra før vi nådde ca 60-70 km/t. Mulig første i3 er enda raskere fra start.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA