Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

lirekassa

299 900,- er startpris for plug-in hybrid, 284 900,- for vanlig hybrid. Hvorfor skal Niro EV være så veldig mye dyrere? Ioniq electric er 32 000,- billigere enn Ioniq hybrid, dog har den et vesentlig mindre batteri enn Niro får. Legger vi til grunn at +1kwh koster $200 dollar mer, og batteripakka til Niro er 40kwh større, så vil prisen være 60 000,- høyere (kurs 7,5). Ioniq begynner på 244 900,-.

Fullspekket og med vinterhjul så er vi nok kanskje rundt 350-360K, ja, men det samme ligger Kona på.

Fagasstraps.com

Når man tar utgangspunkt i at GM tapte ca. 7k $ per solgte Bolt med 15k + til drivverk og batteri så kan du begynne å regne med utviklingskostnadene på lav volum biler. Garantier i Norge og reklamasjonskostnader. Så begynner vi ta på bilene med små kostnadslave bensin og batteriløsninger. Elbiler er enn så lenge ikke sammenlignbare når bilene fortsatt er på over 250$ per kWh. Tror ikke folk her inne vet hvor dyre elbiler egentlig er sammenlignet med eksisterende bensin/diesel biler.

geear

Bolt er ikke spesielt sammenlignbar. Utelukkende compliance car. Niro deler mange deler med sine fossile søsken, og det gir volum som igjen presser priser.

lirekassa

Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 13. juni 2018, klokken 23:12
Når man tar utgangspunkt i at GM tapte ca. 7k $ per solgte Bolt med 15k + til drivverk og batteri så kan du begynne å regne med utviklingskostnadene på lav volum biler. Garantier i Norge og reklamasjonskostnader. Så begynner vi ta på bilene med små kostnadslave bensin og batteriløsninger. Elbiler er enn så lenge ikke sammenlignbare når bilene fortsatt er på over 250$ per kWh. Tror ikke folk her inne vet hvor dyre elbiler egentlig er sammenlignet med eksisterende bensin/diesel biler.

Nå skal vel batteritypen i Niro inneholde mindre kobolt og være billigere å produsere enn tidligere. Elbiler og fossilbiler av samme modell og fra samme produsent er helt klart sammenlignbare.

Håkon77

Det nye batteriet er billigere i råvarer, men det spørs om ikke omleggingen i produksjon vil medføre noen økte kostnader i første omgang sånn at prisen ut til kunde blir det samme som for utgående type.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

lirekassa

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 20. juni 2018, klokken 10:32
Det nye batteriet er billigere i råvarer, men det spørs om ikke omleggingen i produksjon vil medføre noen økte kostnader i første omgang sånn at prisen ut til kunde blir det samme som for utgående type.

Snakker uansett ikke om noen batterirevolusjon, nei. Så får vi se om det faktisk er tilfelle at Niro får disse cellene, eller om batteripakken er identisk som for Kona.

torlie

Planlegger folket leasing eller kjøp? :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

arthur

Leaset en bil privat i 2010 og da var det lønnsomt. Siden har det vært ulønsomt for restverdien har vært satt for lavt. Mine 2cent.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

pofeet

Sitat fra: torlie på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:52
Planlegger folket leasing eller kjøp? :)

Har fått tips om at leasing av elbil er mye dyrere for elbiler ift andre type biler pga den raske utviklingen innenfor batteri/teknologi. Les usikker restverdi.

Trond.m

Deet er umulig å gi et faciitsvar på om eie eller lease er mest lønnsomt. Hvis man har tilgang til rimelig kapital (eks. penger på bankkonto) så vil nok kjøp som oftest være mest lønnsomt. Spesielt hvis man velger attraktiv farge og utstyrsnivå. Ønsker man en lysegrønn bil med ukurant utstyrsnivå ville jeg valgt leasing  ;)
Fordelen med å eie er at du har full fleksibilitet med kjørelengde og tidspunkt for salg av bilen. Det siste er viktig fordi det gjør det mulig å selge bilen på tidspunkt med høy etterspørsel og helst før det annonseres store oppgraderinger eller større batteri.

AppleKnocker

Fikk tilbud om leasing da jeg kjøpte Model S i 2015. Takket nei og kjøpte bilen i stedet. Med fasit i hånd etter å ha solgt bilen i år ville det blitt svært mye dyrere med leasing.

Frem til dags dato tror jeg ikke det finnes mange eksempler på at leasing av elbil har vært lønnsomt. Men hvordan det blir i fremtiden er ikke godt å si...

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Limodriver

De to hovedfaktorene som påvirker leasingprisen er selvfølgelig kapitalkostnaden og restverdien.

Dersom en holder bilen godt slik at den er fin og lett å selge er det bilforhandleren som tjener på dette ved leasing, ved eie har en selv fordelen. Selger en bilen privat får en også deler av fortjenesten forhandler beregner seg etter utløpt leasingperiode.

For fossilbiler spiller selvfølgelig merverdiavgiften også en rolle med fradrag for kjøpet og merverdiavgift på leasingavgiften.

Håkon77

Har det ikke vært mange som har brent seg på leasing? Ordinær bruksslitasje på lakk gir nærmest krav om omlakkering etc?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

torlie

Sitat fra: torlie på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:52
Planlegger folket leasing eller kjøp? :)

Jeg leaser per i dag Zoe, 1 år igjen, men kommer nok til å kjøpe ut Niro da jeg har ca halvparten i EK. Slipper da også bekymre meg for overkjørte km noe jeg ligger an til å gjøre nå.

I dagens avtale er restverdi satt og jeg kan kjøpe ut til avtalt pris om ønskelig. Denne er ganske gunstig så tror jeg ender meg å kjøpe den ut om 1 år og videreselge med 15-20k i fortjeneste. Ser an hva tilsvarende ligger ute for på Finn, om det er verdt det eller ikke.


2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

arthur

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 21. juni 2018, klokken 08:31
Har det ikke vært mange som har brent seg på leasing? Ordinær bruksslitasje på lakk gir nærmest krav om omlakkering etc?

Jeg leaset en Toyota Avensis i 2010 for tre år. Månedlig betaling 1.890 kroner samt 50.000 ved inngåelse. Fikk ingen anmerkninger ved tilbakelevering. Det var lønnsomt da, men den pris jeg fikk (restverdi nærmere 70%) er ingen av dagens tilbud i nærheten av. I dag anser jeg leasing som økonomisk uinterresant.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA