Skrevet av Emne: Hva tror dere blir prisen?  (Lest 12934 ganger)

lirekassa

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 94
    • Vis profil
Sv: Hva tror dere blir prisen?
« Svar #105 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 21:34 »
299 900,- er startpris for plug-in hybrid, 284 900,- for vanlig hybrid. Hvorfor skal Niro EV være så veldig mye dyrere? Ioniq electric er 32 000,- billigere enn Ioniq hybrid, dog har den et vesentlig mindre batteri enn Niro får. Legger vi til grunn at +1kwh koster $200 dollar mer, og batteripakka til Niro er 40kwh større, så vil prisen være 60 000,- høyere (kurs 7,5). Ioniq begynner på 244 900,-.

Fullspekket og med vinterhjul så er vi nok kanskje rundt 350-360K, ja, men det samme ligger Kona på.

Fagasstraps.com

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: Hva tror dere blir prisen?
« Svar #106 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 23:12 »
Når man tar utgangspunkt i at GM tapte ca. 7k $ per solgte Bolt med 15k + til drivverk og batteri så kan du begynne å regne med utviklingskostnadene på lav volum biler. Garantier i Norge og reklamasjonskostnader. Så begynner vi ta på bilene med små kostnadslave bensin og batteriløsninger. Elbiler er enn så lenge ikke sammenlignbare når bilene fortsatt er på over 250$ per kWh. Tror ikke folk her inne vet hvor dyre elbiler egentlig er sammenlignet med eksisterende bensin/diesel biler.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2844
    • Vis profil
Sv: Hva tror dere blir prisen?
« Svar #107 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 01:04 »
Bolt er ikke spesielt sammenlignbar. Utelukkende compliance car. Niro deler mange deler med sine fossile søsken, og det gir volum som igjen presser priser.
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

lirekassa

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 94
    • Vis profil
Sv: Hva tror dere blir prisen?
« Svar #108 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 13:03 »
Når man tar utgangspunkt i at GM tapte ca. 7k $ per solgte Bolt med 15k + til drivverk og batteri så kan du begynne å regne med utviklingskostnadene på lav volum biler. Garantier i Norge og reklamasjonskostnader. Så begynner vi ta på bilene med små kostnadslave bensin og batteriløsninger. Elbiler er enn så lenge ikke sammenlignbare når bilene fortsatt er på over 250$ per kWh. Tror ikke folk her inne vet hvor dyre elbiler egentlig er sammenlignet med eksisterende bensin/diesel biler.

Nå skal vel batteritypen i Niro inneholde mindre kobolt og være billigere å produsere enn tidligere. Elbiler og fossilbiler av samme modell og fra samme produsent er helt klart sammenlignbare.