Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Cral

Det stemmer nok arthus, vi er jo i Niro delforaet :)

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Sitat fra: maraxion på tirsdag 15. mai 2018, klokken 03:40
Siste jeg hørte var at Hyundai vurderte å kun hente inn Kona med den store batteripakka til Norge. Og bare droppe den lille pakka.
Hyundai har sendt ut denne infoen til alle som har reservert. Tipper det er for å redusere konfigurasjoner og få ned pris.

Sitat fra: maraxion på tirsdag 15. mai 2018, klokken 03:40Samtidig tror jeg at når de senere tar batteripakka fra niroen inn i ioniqen(siden de har samme base), blir ioniqen en fantastisk bil!
Ioniq har batteripakka plassert helt bak over bakakslingen og frem under baksetet. Det jeg har sett vist av Kia Niro EV så langt viser flat batteripakke under gulvet mellom akslingene, som Tesla, e-Golf og de fleste andre.

Sitat fra: arthur på onsdag 16. mai 2018, klokken 08:25
Sitat fra: SuperSigurd på tirsdag 15. mai 2018, klokken 22:30
Over 2390 i køen nå.

For Kia Niro da og ikke Kona?
Hyundai stoppet Kona-reservasjoner på rundt 20 000.

daktari

"Hyundai har sendt ut denne infoen til alle som har reservert. Tipper det er for å redusere konfigurasjoner og få ned pris."

Få OPP prisen mener du? Lettere å forsvare høy pris når det er mye utstyr (som man ikke trenger) inkludert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 16. mai 2018, klokken 14:10
"Hyundai har sendt ut denne infoen til alle som har reservert. Tipper det er for å redusere konfigurasjoner og få ned pris."

Få OPP prisen mener du? Lettere å forsvare høy pris når det er mye utstyr (som man ikke trenger) inkludert.
Nei. Jeg mente det jeg skrev. Min erfaring (fra jobb som produktdesigner) er at jo større volumer jo bedre priser, og jo færre konfigurasjoner jo enklere blir produksjonen og igjen lavere priser. Altså kan det hende de kan tilby 64kWh-bilen til en hyggeligere pris enn de ville gjort om de skulle levert et lavere antall av 40kWh og 64kWh-batteriene, og ikke minst dobbelt så mange konfigurasjonersmuligheter. Hvorfor tror du alle billigprodusentene har svært få ekstrautstyrsvalg og selger alt som pakker? De kunne like godt gjort som BMW, Audi m.fl. og gitt en mulighet til å velge farge på sømmene om en så ville, men det hadde drevet opp prisen, og det er ikke der Hyundai og Kia ønsker å være.

Personlig syns jeg allikevel at det er et dårlig valg å droppe 40kWh. Jeg har ikke behov for å ha en nummer 2 bil med 64kWh-batteri, så jeg syns det er litt feilslått strategi på en så liten bil.

Mr Oizo

Sitat fra: gr på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:52Ioniq har batteripakka plassert helt bak over bakakslingen og frem under baksetet. Det jeg har sett vist av Kia Niro EV så langt viser flat batteripakke under gulvet mellom akslingene, som Tesla, e-Golf og de fleste andre.
E-Golf er bygget på fossil ramme og har et rart formet batteri etter karosseriet.


geear

Ja, jeg har en og har selv sett hvordan det ser ut, men selv om de også har fylt ut en del hulrom så ligger det fortsatt mellom akslingene, der det bør ligge for gode kjøreegenskaper i form av god vektfordeling og lavt tyngdepunkt, og ikke minst servicevennlighet. Promovideoene til Kia har som sagt vist den plasseringen på Niro også, noe jeg håper er riktig, og i så fall langt fra likt som Ioniq. Vet ikke hvor påstandene om delt plattform kommer fra, men det kan være teknikk, hjuloppheng og lignende, for både batteri og resten av drivlinja (motorstørrelse) ser ikke ut for å ha noen likhet med Ioniq.

Mr Oizo

Fordelen med E-Golf sin løsning er jo innvendig benplass og takhøyde som bør være god i baksetet. Ofte får man overdreven høy sittestilling i biler som leaf og soul pga batteriet, og trolig AE også. Niro blir nok også sånn, man har jo allerede sett video av Kona i baksetet og sittestillingen pga gulvet er mindre god for voksne. Barn opptil 15 er sikkert OK, men det er helt klart ikke bra. Men dette er jo samme for Model 3 med flere.

daktari

Sitat fra: gr på onsdag 16. mai 2018, klokken 15:01
Sitat fra: daktari på onsdag 16. mai 2018, klokken 14:10
"Hyundai har sendt ut denne infoen til alle som har reservert. Tipper det er for å redusere konfigurasjoner og få ned pris."

Få OPP prisen mener du? Lettere å forsvare høy pris når det er mye utstyr (som man ikke trenger) inkludert.
Nei. Jeg mente det jeg skrev. Min erfaring (fra jobb som produktdesigner) er at jo større volumer jo bedre priser, og jo færre konfigurasjoner jo enklere blir produksjonen og igjen lavere priser. Altså kan det hende de kan tilby 64kWh-bilen til en hyggeligere pris enn de ville gjort om de skulle levert et lavere antall av 40kWh og 64kWh-batteriene, og ikke minst dobbelt så mange konfigurasjonersmuligheter. Hvorfor tror du alle billigprodusentene har svært få ekstrautstyrsvalg og selger alt som pakker? De kunne like godt gjort som BMW, Audi m.fl. og gitt en mulighet til å velge farge på sømmene om en så ville, men det hadde drevet opp prisen, og det er ikke der Hyundai og Kia ønsker å være.
Nå skal denne bilen uansett produseres med de variasjonene som er lansert, både til Europa og USA, uavhengig hva den norske importøren velger å tilby. Tviler derfor det er produksjonskostnader å spare. Det er jo vanlig å få volumrabatt, men jeg kan ikke noe om dette i bilindustrien.
Derimot tenker jeg at ekstrautstyr er massivt overpriset til vanlig, og her har importør en mulighet for å profittere på det. En 40 kWh Kona burde konkurrere med Zoe på pris. Ved å droppe denne, og jekke prisen på 60kWh opp, så har de også en buffer mot det som kanskje kommer av mva. og andre avgifter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Soul koster vel nesten det samme som ioniq så denne burde vel ligge rundt det samme som kona som ble publisert idag når den i tillegg er større så tipper 330 000 med største batteriet og mye utstyr
Model 3 2019 LR Rwd

lirekassa

Jeg tror Niro kommer til å legge seg litt over selv om det egentlig ikke er særlig grunn til det. Startpris 345 900,- :)

1fastKIA

Sitat fra: lirekassa på torsdag 31. mai 2018, klokken 15:25
Jeg tror Niro kommer til å legge seg litt over selv om det egentlig ikke er særlig grunn til det. Startpris 345 900,- :)
De fleste vil da velge den billigere bilen. Derfor er det bra med konkurranse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ProsjektX

Niro EV er priset lavere i Sør-Korea enn Kona EV, så forventer å se det samme her...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 31. mai 2018, klokken 16:52
Niro EV er priset lavere i Sør-Korea enn Kona EV, så forventer å se det samme her...

Hvor mye lavere ligger Niro vs Kona i Sør-Korea?

Cral

Kia Niro: 46,5 million KRW (35.194 €)
Huyndai Kona 48 million KRW (36.840 euros)

Med en liten klype salt, på at utstyrsnivåene er tilsvarende.

Så jeg tror også at prisene på disse bilene blir ganske like.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA