Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. mai 2018, klokken 13:08
Fossil drivlinje diskvalifiserer en bil fra å kunne kalles premium. Vi lever i 2018 tross alt.
Second that

geear

#61
Sitat fra: Dexter på onsdag 09. mai 2018, klokken 12:24
så varierende kvalitet, løse deksler, unøaktige summer, store spriker på paneler osv osv. det er premium?

tror vi har stor forskjell i meninger angående hva som er premium eller ikke.
audi a7/rs6, bmw 7 serie mercedes amg osv er premiumbiler. tesla.... nei. de er ikke de enda... sorry ass.
Godt mulig det, men jeg har hatt 7-serie og kom rett fra en X5 til Model X. På den negative siden så føles "skinnet" i Tesla fake/billig, passformen på trekkene på baksetene er litt jalla (sees spesielt bakfra), og kvalitetskontrollen på fabrikken er elendig, og dermed trekkes inntrykket ned. Har skrevet det utallige ganger her inne, men X5 (og X6) har ufattelig mye feil på alt fra understell, til motor, til girkasse til elektronikk, masse drittplast som knekker og knaker (spesielt deksler langs gulvet under setene, og rundt setene), den nedre delen av bakluka, som bør tåle litt vekt, føles og høres ut som det knekker om du legger kneet på den (smeller i plasten), noe man må for å nå helt inn i bagasjerommet på grunn av at nettopp denne bakluka er i veien, og ALT som har med displayer, multimedia, oppdateringer, feilsøking og ikke minst DØRER er i en fullstendig annen liga enn BMW, Audi, Mercedes. Når jeg setter meg inn i andre biler nå, så trår jeg på bremsa og sitter og venter på at døra skal lukke seg, og allerede der er premiuminntrykket på de andre ødelagt, skjermene føles små, knotete og billige, fossilbiler nykker og hakker (føles sånn når man kun har elbiler), og har respons som en bøtte med møkk, samme hvor mange hundre hestekrefter de har i en ørliten del av registeret. Jeg sier ikke Tesla er perfekte, men hadde de hatt interiørfinishen (spesielt setene) til BMW eller Audi, og lignende kvalitetskontroll før utlevering, så hadde det ikke vært noen diskusjon engang.

Kollega kjøpte seg nettopp to år gammel C63 AMG. Vi stod nettopp og flirte av at Model X-en min og AMGen hadde akkurat de samme elendige ripene i pianolistene innvendig.

Er veldig OT dette, så gjerne du vil starte en egen tråd heller om du vil diskutere om det er premium eller ei?

Edit: Åja, og glemte å nevne at på X5 så er det hyppige ledningsbrudd i hovedledningsnettet fullstendig uten utvendig påvirkning, de ryker rett og slett inni isolasjonen fordi de er lagt dårlig.

Dexter

Slik du beskriver det. Så er hverken eller i premium segmentet.

Modell x priser seg jo mot Porsche. Aston Martin. Masserati

geear

Har du eid noen av bilene du mener så mye om?

navyelsen

#64
Hvorfor diskuteres premiumbiler i Kia-forum? Enter det er Tesla, BMW, Audi eller Porsche.
Kia er for dem som tenker pris og fornuft, eller rett og slett ikke har råd til en bil til 600.000+++
Kan vi la denne diskusjonen ligge og heller diskutere on-topic?

Når det er sagt, så ryktes det at Niro får en nyere (og billigere?) batteripakke fra SK innovation. I motsetning til Kona som får levert fra LG.
Kan vi håpe at Niro prises lavere enn Kona på grunn av dette?

https://pushevs.com/2018/05/09/most-advanced-battery-cells/
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Høres veldig ulogisk ut at samme konsern har laget to biler med identiske batteripakker, som lanseres med noen måneders mellomrom, for så å bruke forskjellig leverandør/løsning?

Niro må under 300k med 40kWh..

Limodriver


Counterpointer

Sitat fra: Limodriver på fredag 11. mai 2018, klokken 12:16
Niro må under 300 med 64 kWh.
Den må ikke det, det er temmelig usannsynlig faktisk.

lirekassa

350K for 64kwh forblir min spådom. Tror også de ikke kommer med 40kwh her til lands, i hvert fall vil det drøye en god stund.

1fastKIA

#69
Sitat fra: lirekassa på fredag 11. mai 2018, klokken 14:20
350K for 64kwh forblir min spådom. Tror også de ikke kommer med 40kwh her til lands, i hvert fall vil det drøye en god stund.
350k kunne jo være prisen for topputgaven. Ellers kommer den til å koste like mye som en godt utstyrt Tesla Model 3 på $50K. Tror derfor at basisprisen for 64kwh blir nok rundt 300K.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Superelbilen

Grunnprisen må under 270 for at det skal bli aktuelt.

maraxion

Siste jeg hørte var at Hyundai vurderte å kun hente inn Kona med den store batteripakka til Norge. Og bare droppe den lille pakka. Og på den måten vært i et eget segment, og ta markedsandeler før Niro kommer.
Gir mening det når de lanserer i nærheten av leaf 2.

Samtidig tror jeg at når de senere tar batteripakka fra niroen inn i ioniqen(siden de har samme base), blir ioniqen en fantastisk bil!

Thorbjørn Hellehaven

#72
Sitat fra: gr på fredag 11. mai 2018, klokken 10:41
Høres veldig ulogisk ut at samme konsern har laget to biler med identiske batteripakker, som lanseres med noen måneders mellomrom, for så å bruke forskjellig leverandør/løsning?

Niro må under 300k med 40kWh..
Det er ikke uvanlig at bilprodusenter bestiller samme del fra forskjellige produsenter i forskjellige land. Da er det mindre risiko for leveranseproblemer f.eks. i tilfelle streik. Det er lettere å bestille noen ekstra, enn å etablere nytt kundeforhold med alt det innebærer av kontroll og oppfølging.

Er enig i at 40kWh må under 300k, for mitt budsjett i alle fall.

lirekassa

Sitat fra: maraxion på tirsdag 15. mai 2018, klokken 03:40
Siste jeg hørte var at Hyundai vurderte å kun hente inn Kona med den store batteripakka til Norge. Og bare droppe den lille pakka. Og på den måten vært i et eget segment, og ta markedsandeler før Niro kommer.
Gir mening det når de lanserer i nærheten av leaf 2.

Samtidig tror jeg at når de senere tar batteripakka fra niroen inn i ioniqen(siden de har samme base), blir ioniqen en fantastisk bil!

Da snakker du om 40kwh til Ioniq eller? Niro kommer jo med 64kwh også, og selv om det er mulig de har samme platform, så tror jeg ikke plasseringen av batteriet blir den samme. Dråpeformen til Ioniq vil fortsatt være energieffektiv, men større batteripakke medfører også økt vekt - så noe av vinninga går opp i spinninga.

Når det gjelder Hyundai Kona 64kwh, så har Hyundai Norge bekreftet at de kun tar inn denne.

Superelbilen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA