Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: Cral på tirsdag 03. april 2018, klokken 08:30
Om man tar 400k for den i Norge, og legger på 19% mva i Tyskland, så blir prisen 476k i Tyskland, regnet om til Euro med dagens kurs havner vi på 49061 euro, eller ca 17000! dyrere enn plugin utgaven...   Eller dobbel så dyr som vanlig Niro Hybrid.

Joda, salgstallene vil bli kjempehøye....
For ikke å glemme 10% importtoll, hvis jeg husker riktig, for biler som importeres inn fra utenfor EU, til Tyskland. Så ja, med slike priser tipper jeg den blir en suksess i f.eks Tyskland... not

Underkant av 300k for 64kW i Norge, take it or leave it! ;)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

Med utgangspunkt i Ioniq, så er EV-utgaven ca. 13% billigere enn hybrid, dog med "liten" batteripakke.
Hvis vi gjør samme regnestykke ut ifra prisen på Niro hybrid, havner vi på 249.500,-
Samme resultat får vi også om vi sammenligner PHEV og EV.

Legg til 50.000 for større batteri og vi har en vinnerbil til 300.000,-
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Gnilre

En Kia Soul Electric koster 42,8 millioner Won i Korea, mens Niro 64kWh kan forhåndsbestilles til 46,5 millioner Won. Niro er altså 8,6% dyrere enn Soul. I Norge koster Soul 264-279'NOK for Active og Exclusive. Hvis vi antar et lineært forhold mellom Soul og Niro vil en moderat utstyrt Niro 64kWh koste 286.000 og topputgaven 302.000. Det eneste som tilkommer er vinterdekk slik jeg ser det. Det eneste jeg er usikker på i regnestykket er om de koreanske prisene er for laveste eller høyeste utstyrsnivå, jeg har antatt at de begge er for samme utstyrsnivå.

Jeg forventer startpriser på Niro 64kWh i Norge på godt under 300.000 NOK og at det er umulig å komme ut over 340.000 for bilen med alt avkrysset på utstyrslista inklusive vinterdekk. Nå kan det jo hende at Kia gjør som Hyundai og krysser ut det meste for oss på forhånd, og da bli prisen 299.000 før vinterdekk.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

navyelsen

300.000 + vinterdekk er innafor!
Kryper prisen opp mot 350.000 så spørs det om ikke Leaf 60kWh blir et bedre kjøp?
Pris blir ihvertfall avgjørende for om min neste bil er en Kia eller Nissan.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

jorgenak

I kategorien for meningsløse spekulasjoner, hva kan man tenke rundt produksjonstall og levering til Norge? Hva er erfaringen fra Kia / Hyundai så langt, er det noen grunn til å risikere en ny Ampera-skandale?

trykkertor

KIA har hatt et ganske så jevnt sig på Soul. I starten var det ganske kø og lange ventetid. Særlig på sort/rød og blå/hvit fargene. Så begynte et "samarbeid" med Tyskland hvor de tok bilene innom Tyskland og videre til Norge.
En kollega av meg bestilte Soul i november og var lovet levering i januar. Det ble til levering i slutten av mars.
En nabo var åpen for alle fargevalg, og fikk levert bil etter 5-6 uker fra bestilling, på samme tid.

geear

Sitat fra: jorgenak på søndag 06. mai 2018, klokken 14:46
I kategorien for meningsløse spekulasjoner, hva kan man tenke rundt produksjonstall og levering til Norge? Hva er erfaringen fra Kia / Hyundai så langt, er det noen grunn til å risikere en ny Ampera-skandale?
Kia har visst nok en litt sær politikk der de tildeler elbiler basert på totalsalg av merket, slik at Norge får egentlig altfor få Soul. Derfor bestilles de til Kia i Tyskland, registreres og eksporteres til Norge omtrent samme dag som de blir registrert. Derfor blir de bruktimport, iallfall på papiret. Ikke usannsynlig at vi ser på samme regla for Niro.

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 07. mai 2018, klokken 08:57
Sitat fra: jorgenak på søndag 06. mai 2018, klokken 14:46
I kategorien for meningsløse spekulasjoner, hva kan man tenke rundt produksjonstall og levering til Norge? Hva er erfaringen fra Kia / Hyundai så langt, er det noen grunn til å risikere en ny Ampera-skandale?
Kia har visst nok en litt sær politikk der de tildeler elbiler basert på totalsalg av merket, slik at Norge får egentlig altfor få Soul. Derfor bestilles de til Kia i Tyskland, registreres og eksporteres til Norge omtrent samme dag som de blir registrert. Derfor blir de bruktimport, iallfall på papiret. Ikke usannsynlig at vi ser på samme regla for Niro.
Slik jeg har forstått det på min Kia kontakt så er det også en meget viktig side at Tyskland får førstegangsregistrerte elbiler, det er en kvote eller noe lignende. Muligens også for å få opp statestikken.

Dexter

Sitat fra: Cral på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:11
Husk disse bilene "må" også bli under antatt pris på Tesla Model 3, som er en større bil, fra en premium produsent.

Når ble tesla premiumbil?

Limodriver

De fleste opplever nok Tesla som en langt mer premiumbil enn Kia. Dette blir som med e-Golf som ikke er et premiummerke, men det er langt mer premium enn Nissan, Hyundai og Kia.

Når en hevdet noe slikt argumenteres det med at asiatiske biler har mindre feil og er mye bedre. Ja vel, men de oppfattes likefullt ikke som mer statuspreget  enn f eks e-Golf og Tesla. Det er vel veller ikke ukjent at det er noe mer støy (skrangling) i asiatiske biler. Da kommer argumentet om at de har kjørt en eller annen asiatisk bil i x år og den skrangler ikke. Nei nei, da er det nok mindre skrangling og støy iasiatiske biler enn mer premium- og premiumbiler, det er bare alle andre som ikke har fått det med seg.

Det virker som mange ønsker prisen på Hyundai Kona og Kia Niro skal settes høyt for da blir det en bedre og mer eksklusiv bil. At dyre biler er mer eksklusive er forsåvidt riktig, men ikke isolert sett.

Det er ikke noe ønske for min del å snakke ned Kia og Hyundai. De er det de er og jeg kommer til å kjøpe en av dem, men prisen må være riktig i forhold til utstyr og kvalitet på bil og utstyr. Rekkevidde er positivt, men trumfer heller ikke alt på pris.

geear

Sitat fra: Dexter på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:04
Når ble tesla premiumbil?
Det har de vært siden Model S kom på markedet. Servicen har vært i øvre sjikt av premiumsegmentet (til i vinter da altfor mange leverte biler med for mange feil knakk alle servicesentrene helt), mens bilene nok er i nedre del av premiumsegmentet.

goggo

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. mai 2018, klokken 12:58
Slik jeg har forstått det på min Kia kontakt så er det også en meget viktig side at Tyskland får førstegangsregistrerte elbiler, det er en kvote eller noe lignende. Muligens også for å få opp statestikken.

Det er nok heller for å få ned statistikken, og ikke opp ;)
Det er nemlig gjennomsnittlig CO2 utslipp pr bil som selges fra hver bilfabrikant som det her er snakk om.
https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en
Det virker som om KIA har funnet et smutthull der de klarer å forbedre gjennomsnittstallene for førstegangsregistreringer både i EU og i Norge.

Men nå som elbil salget i Tyskland er i ferd med å ta seg opp (Tyskland har nå gått forbi Norge i salg av elbiler), så vil jeg tro at de tyske forhandlerne lettere kan selge KIA elbilene selv og at det derfor vil være mindre aktuelt å eksportere de til Norge i fremtiden.
NIRO med 64 KWh batteri vil jo også være bedre egnet enn SOUL på de tyske motorveier...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Dexter

Sitat fra: gr på onsdag 09. mai 2018, klokken 11:06
Sitat fra: Dexter på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:04
Når ble tesla premiumbil?
Det har de vært siden Model S kom på markedet. Servicen har vært i øvre sjikt av premiumsegmentet (til i vinter da altfor mange leverte biler med for mange feil knakk alle servicesentrene helt), mens bilene nok er i nedre del av premiumsegmentet.

så varierende kvalitet, løse deksler, unøaktige summer, store spriker på paneler osv osv. det er premium?

tror vi har stor forskjell i meninger angående hva som er premium eller ikke.
audi a7/rs6, bmw 7 serie mercedes amg osv er premiumbiler. tesla.... nei. de er ikke de enda... sorry ass.

Øyvind.h

Fossil drivlinje diskvalifiserer en bil fra å kunne kalles premium. Vi lever i 2018 tross alt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA