Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

Glan

Sitat fra: trykkertor på onsdag 07. mars 2018, klokken 14:53
Sitat fra: Limodriver på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:10
Jeg er helt enig i at fwd (feilhjulstrekk) er enda verre på elbil enn på fossilbil på grunn av det høye momentet og en da får trekk i rattet. Jeg tror awd vil komme som industristandard på elbiler i og med at merkostnadene ved produksjonen av awd vs 2wd blir veldig lav.
En bilmekaniker sa til meg engang at det er en fordel med forhjulstrekk på glatt føre.
"Det er bedre at hjulene drar bilen i en sving, enn at hjulene dytter bilen i en sving."

Det er bare tull mye bedere med bakhjulstrekk men enda bedre med 4x4 på glatt føre.

geear

Sitat fra: trykkertor på onsdag 07. mars 2018, klokken 14:53
En bilmekaniker sa til meg engang at det er en fordel med forhjulstrekk på glatt føre.
"Det er bedre at hjulene drar bilen i en sving, enn at hjulene dytter bilen i en sving."
Det er mye smak og behag, men han har misforstått fysikken i det. Forhjulsdrevne biler er som regel understyrte og fremtunge. Ofte kommer de seg greit frem fordi de har mye vekt over drivhjulene, men det er ikke en sannhet for elbiler, ettersom de ofte har bedre vektfordeling enn fossile FWDer.

Det føles ofte trygt fordi man slipper gassen og bilen retter seg opp, men utfordrer deg til å prøve deg litt på glatta med FWD, gi gass på vei inn i en sving i fart, og se hva som skjer, om bilen drar seg rundt eller om den går rett frem. Svaret er rett frem. Du slipper så gassen, hjulene får grep og bilen fortsetter den veien du svinger. Bakhjulsdrevet bil blir motsatt, du kan hjelpe å styre med bakenden, altså den vil dytte i riktig retning, og gi overstyrt (eller mindre understyrt/mer nøytral) bil. Men det handler om mange faktorer, hvor også kjørestil er av betydning.

Med fossilbiler var det mange argumenter for FWD, men de aller fleste av disse (hvis ikke alle?) gjelder ikke på en elbil. Det er ikke dyrere å plassere elmotoren(e) bak enn foran, du mister ikke plass i baksetet/gulvet til en mellomaksling, det veier ikke mer, og så videre.

trykkertor

Takk for utfyllende svar gr.
Skulle jo neste tro det er mindre komplisert med drivaksler og knuter til "statiske" bakjul, en forhjul som skal svinge og slikt i tillegg(?)

geear

Stemmer det. Man må ha en del av bevegelsesregisteret uansett på grunn av fjæring opp og ned, men normalt vil det gjerne gi mulighet for bedre svingradius etc., uten at det heller er en fasit, fordi det kan spille like mye inn hvordan de utformerer selve opphenget...

Det merkelige med elbil er at i mange år har det vært sett på som et helt meningsløst konsept, men det gryr bare mer og mer for folk hvor mange gratisegenskaper som følger med elbilkonseptet, som antall komponenter, måten kraften leveres på, vedlikehold, vanvittig god momentkontroll, plasseringsvennlighet for komponentene, mulighet for optimal vektfordeling og så videre. Gamle sannheter innen bildesign gjelder plutselig ikke lenger. Naturligvis har det med at batteripakker har blitt billigere og med høyere tetthet også, men tidligere har man vært veldig redde for høy vekt og så videre, men det er utrolig hva plassering av vekten gjør med kjøreegenskapene til en bil.

Fagasstraps.com

Hvis man tar utgangspunkt i Nissan Leaf 64, så kommer den ca. samtidig som Kia Niro 64. BnH har fått forespeilet 50-80k dyrere bil på 64 enn 40. Så hvis man antar at Niro vil ligge på samme nivået, eller under. Grunnet Leaf 24, var vell aldri under tilsvarende spekket Soul 27. Tar man utgangspunkt i dette så vil base Leaf 64 ligge på 295k til 325k. På Nissan kan du ha opptil ca. 80k ekstrautstyr fra base + orig. vinterhjul.

Jeg tror at prisen fullspekket med vinterhjul vil være i mellom 350-400k.

Det blir feil å sammenligne Koreanske priser, når vi allerede har prisen på Nissan Leaf 40 her. Og jeg vil tro bilene vil ha veldig lik pris.

Forhandler og fabrikk tjener får mesteparten av profitten på ekstrautstyr i Norge, sammenligner man amerikanske priser og norske priser på Tesla ekstrautstyr, så koster nesten alt mer i Norge.

Cral

Jeg antar en hel del anderledes enn deg.

Hyundai er mer premium enn Kia, og har "alltid" vært litt dyrere bil. Niro er litt større, men prisantydningene fra Sør-Korea er at Kona starter på 43millioner, og Niro på 43,5 millioner
Men både for begge er prisdifferansen mellom stort og lite batteri på under 10%

Kona burde derfor ikke være mer enn 10% dyrere enn Nissan Leaf og Kia Niro burde koste ca ca det samme. de 0,5 millionene tilsvarer mindre enn 5000 kr....

En prisforskjell på 50-80k for større batteri er Tesla tenke måten, og stemmer overhode ikke hva f.eks audi har gått ut med i pris per kwh batteri.

Husk disse bilene "må" også bli under antatt pris på Tesla Model 3, som er en større bil, fra en premium produsent.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

trykkertor

Det er riktig som Cral skriver.
Hyundai og KIA er mye det samme konsern, hvor KIA er "budsjett"-avdelingen i forhold til Hyundai.
Stort sett hver bilmodell Hyundai laget i bensin/diesel, fantes tilsvarende bil hos KIA i bensin/diesel. Noe lavere priset, og kanskje noe lavere på utstyrssiden.

Så lurer på om kanskje Niro blir priset rimelig likt som Kona, hvis Niro er en større bil.

cirys1

Skjønner virkelig ikke greia med at så mange "forlanger" at den blir så billig. Godt utstyrt så tenker jeg 420-440k med den største batteripakken. Hvorfor ikke flere tilbyr Passat/Superb størrelse som er så mye mer viktig og setter opp prisen noe skjønner jeg ikke.

lirekassa

Sitat fra: cirys1 på lørdag 31. mars 2018, klokken 22:50
Skjønner virkelig ikke greia med at så mange "forlanger" at den blir så billig. Godt utstyrt så tenker jeg 420-440k med den største batteripakken. Hvorfor ikke flere tilbyr Passat/Superb størrelse som er så mye mer viktig og setter opp prisen noe skjønner jeg ikke.

Om det blir realiteten for en Kia Niro så spiser jeg hatten min. Da blir det garantert ikke den bilen på meg i alle fall.

Ellers enig i at det er litt rart at det ikke kommer en budsjettbil i den størrelsen du nevner over, men er det kanskje Norge som etterspør den type elbil mest? Greit at vi er et relativt viktig marked nå, men på litt lenger sikt er vi vel kun en dråpe i havet ift. andre markeder.

Limodriver

Det norske bilmarkedet utgjør ca 0,2% av verdens toalett bilmarked. Kina utgjør ca30% og USA i underkant av 20%. Hvorfor prisen må være lav er fordi bilprodusentene må selge store volumer for å tjene penger. Biler som er for dyre sammenlignet med sammenlignbare biler fra andre produsenter vil antageligvis ikke selge noe særlig og bli et tapsprosjekt.

Dersom Niro blir priset til 400+ er det helt uaktuelt for meg. Da er det mange biler med samme eller bedre egenskaper med bensin/dieselmotor som jeg mener er bedre kjøp. For de fleste står valget på økonomi og en er ikke bundet til elektrisk fremdrift. Jeg tror beviset finnes i Danmark der salget av elbiler falt enormt da de innførte mva på elbiler. Jeg føler meg trygg på at det samme vil skje i Norge. Nettopp derfor er lave priser avgjørende for salget.

Gnilre

Sitat fra: cirys1 på lørdag 31. mars 2018, klokken 22:50
Skjønner virkelig ikke greia med at så mange "forlanger" at den blir så billig. Godt utstyrt så tenker jeg 420-440k med den største batteripakken. Hvorfor ikke flere tilbyr Passat/Superb størrelse som er så mye mer viktig og setter opp prisen noe skjønner jeg ikke.
Det vil ikke gi mening at man kan få en flott Audi etron elbil med 3 motorer, 4-hjulsdrift, dobbelt så mange hk og adskillig bedre plass i bilen til skarve 200k mer enn en kjip Kia. Jeg har reservert begge disse bilene for sikkerhets skyld, men tipper jeg kommer til å kjøpe Kia'en for 100k mindre enn det du tror.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

cirys1

Sitat fra: Gnilre på søndag 01. april 2018, klokken 08:00
Sitat fra: cirys1 på lørdag 31. mars 2018, klokken 22:50
Skjønner virkelig ikke greia med at så mange "forlanger" at den blir så billig. Godt utstyrt så tenker jeg 420-440k med den største batteripakken. Hvorfor ikke flere tilbyr Passat/Superb størrelse som er så mye mer viktig og setter opp prisen noe skjønner jeg ikke.
Det vil ikke gi mening at man kan få en flott Audi etron elbil med 3 motorer, 4-hjulsdrift, dobbelt så mange hk og adskillig bedre plass i bilen til skarve 200k mer enn en kjip Kia. Jeg har reservert begge disse bilene for sikkerhets skyld, men tipper jeg kommer til å kjøpe Kia'en for 100k mindre enn det du tror.
Skarve 200k....?? Og det før du har kommet til utstyrslisten..  :o

Så lenge man klarer og få bilene gode nok, så er det ingen problem og ta mer for de, biler som blir solgt idag er enten 250k, 300k eller 600k+++ Mer plass og mer utstyr har jeg ingen problem med og betale mer for, man kan ikke "forlange" at hele tiden bilene blir bedre, større batterikapasitet m.m men at prisen skal være låst på "320k"+- Niro er en del større bil enn alle de småbilene man er vant med, leaf, golf, ioniq++
Med 64kWh og godt utstyrt så tror jeg 400k, det gir absolutt ingen mening at denne skal koste mye mindre enn golf og model 3 med range pakken. 

lirekassa

Synes godt man kan forvente at teknologien forbedres uten at prisene går nevneverdig opp. Model 3 long range vil ligge på $44 000 minimum og ha 75kWt batteripakke. Da bør Niro legge seg komfortabelt under det, i tillegg er ikke Kia akkurat et Premiummerke sammenlignet med en del andre bilmerker (inkl. Tesla).

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Cral

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. april 2018, klokken 21:55
Skarve 200k....?? Og det før du har kommet til utstyrslisten..  :o

Så lenge man klarer og få bilene gode nok, så er det ingen problem og ta mer for de, biler som blir solgt idag er enten 250k, 300k eller 600k+++ Mer plass og mer utstyr har jeg ingen problem med og betale mer for, man kan ikke "forlange" at hele tiden bilene blir bedre, større batterikapasitet m.m men at prisen skal være låst på "320k"+- Niro er en del større bil enn alle de småbilene man er vant med, leaf, golf, ioniq++
Med 64kWh og godt utstyrt så tror jeg 400k, det gir absolutt ingen mening at denne skal koste mye mindre enn golf og model 3 med range pakken.

Om man tar 400k for den i Norge, og legger på 19% mva i Tyskland, så blir prisen 476k i Tyskland, regnet om til Euro med dagens kurs havner vi på 49061 euro, eller ca 17000! dyrere enn plugin utgaven...   Eller dobbel så dyr som vanlig Niro Hybrid.

Joda, salgstallene vil bli kjempehøye....

Du skal være ganske grønn - i miljøbetydning - for å velge en Kia Niro EV i stedet for en ribbet Q5, som begynner på 46000 Euro.

Og...

I Tyskland koster en Soul rett under 30000 Euro.

I Sør-Korea koster en Soul

På forhåndslagssiden til Kia Niro i Sør Korea har de oppgitt prisen til 46,5 millioner (339310,5 med dagens priser) for stort batteri
Samtidig så koster Soul fra 42,8 millioner(312311,6 med dagens priser)

Ok, vesentlig dyrere enn norske priser på Soulen, men det er ink avgifter. Det som derimot er spennende er at de har sagt at den skal være under 30000kr dyrere enn Kia Soul, og de 30000 kronene er ink avgifter!

Kia Soul koster under 30000 euro i Tyskland. Forskjellen i Koreanske Won på Soul og Niro er 2800 Euro. Men du mener seriøst at de vil legge til nesten 20000 Euro?








~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA