Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva tror dere blir prisen?

Startet av lirekassa, tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: telcontar på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:48
Sitat fra: HCO på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Bjoris på torsdag 19. juli 2018, klokken 21:04
Tipper prisen for likt utstyrt bil som Kona maks skiller +- 10.000

Det blir nok (dessverre) større prisforskjell enn som så, basert på de franske prisene som noen har fanget opp (se FB-gruppa). Fullutstyrt bil € 46.500 + met.lakk € 650 = 47.150. Fransk mva er 20%, og euroen står i 9,44, da tilsvarer dette 47.150/1,2*9,44= NOK 370.913 Så kommer vinterhjul i tillegg med minst 10.000 (mer om man kjøper av Kia-forhandleren), da er vi på ca. 380.000.

Dette er litt i overkant for min del, men jeg skal vel tåle den. Dersom Kia faller for fristelsen til å prise bilen opp mot (eller over) 400.000, bare fordi de kan, så er jeg ute. Da blir det å vente på Tesla Model 3.

Enig der, blir den rundt 380k så venter jeg heller på Model 3.

Riktig pris er den som gir 6-9 med ventetid nå, og som sikrer at de første som får bilen ikke kan selge den på Finn for mye mer enn de kjøpte den for. Om de kan det har de solgt den for billig.

Fansypantsy

Sitat fra: xyzzy på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:08
Sitat fra: telcontar på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:48
Sitat fra: HCO på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Bjoris på torsdag 19. juli 2018, klokken 21:04
Tipper prisen for likt utstyrt bil som Kona maks skiller +- 10.000

Det blir nok (dessverre) større prisforskjell enn som så, basert på de franske prisene som noen har fanget opp (se FB-gruppa). Fullutstyrt bil € 46.500 + met.lakk € 650 = 47.150. Fransk mva er 20%, og euroen står i 9,44, da tilsvarer dette 47.150/1,2*9,44= NOK 370.913 Så kommer vinterhjul i tillegg med minst 10.000 (mer om man kjøper av Kia-forhandleren), da er vi på ca. 380.000.

Dette er litt i overkant for min del, men jeg skal vel tåle den. Dersom Kia faller for fristelsen til å prise bilen opp mot (eller over) 400.000, bare fordi de kan, så er jeg ute. Da blir det å vente på Tesla Model 3.

Enig der, blir den rundt 380k så venter jeg heller på Model 3.

Riktig pris er den som gir 6-9 med ventetid nå, og som sikrer at de første som får bilen ikke kan selge den på Finn for mye mer enn de kjøpte den for. Om de kan det har de solgt den for billig.
Det var en merkelig måte å regne ut prisen på. Man kan ikke legge prisen veldig forskjellig fra resten av Europa!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bmwi3

Så lenge den får app styring så kan jeg fint gi 400.000kr inkludert alt utstyr og vinterfelger, hengerfeste bryr jeg meg ikke noe om.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

tornaldo

Det er vel lite trolig at det avviker veldig mye fra prisforskjellen på Kona og Niro i Korea?

Selv om de opererer med en pris i Frankrike, er nok ikke det direkte overførbart til Norge. Hva koster f. eks en Kona i Frankrike, samme som i Norge?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lirekassa


navyelsen

Kona Electric 64 kWh Executive koster i Frankrike fra 44.900 €.
Hvis du gjør samme regnestykke, med valutakonvertering og trekker fra 20% mva ender du opp på 353.000 for Kona EV. I Norge er prisen derimot 325.000, en differanse på nesten 30.000.

Hvis Kia Norges priser ligger tilsvarende under franske priser snakker vi om rundt 335.000 NOK for e-Niro
(pluss evt. metallic lakk, vinterhjul+++)

Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

telcontar

Sitat fra: navyelsen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:56
Kona Electric 64 kWh Executive koster i Frankrike fra 44.900 €.
Hvis du gjør samme regnestykke, med valutakonvertering og trekker fra 20% mva ender du opp på 353.000 for Kona EV. I Norge er prisen derimot 325.000, en differanse på nesten 30.000.

Hvis Kia Norges priser ligger tilsvarende under franske priser snakker vi om rundt 335.000 NOK for e-Niro
(pluss evt. metallic lakk, vinterhjul+++)

Håper ditt regnestykke stemmer, 350k utpå veien er mer levelig.

ProsjektX

Så er det også 10% toll på biler importert til EU. Tror ikke koreanerne er fritatt? I så fall må det også medregnes.

Men enklere med 325kNOK/Konapris i Frankrike * Niropris i Frankrike => ca 335kNOK. Altså 10k mer, som jeg holder for mest sannsynlig, også basert på priser i Korea
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Trond.m

Soltak på Kona kostet 10.000. På e-Niro koster det 5.900. Det er 31 % billigere.
Altså må vi kunne forvente at e-Niro er mye lavere priset enn Kona  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA