Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilket oppsett vil dere velge?

Startet av Morten Christiansen, tirsdag 09. januar 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

Morten Christiansen

Tok utgangspunkt i Kia Niro hybrid og forsøkte og se hvilket oppsett jeg ville velge. Jeg ser for meg

Basis
Kia Niro Exclusive med 60 kWh (???')
Ladestasjon (16')
Vinterhjul (17')
Bytte farge (6')

Ekstrautstyr:
Hengefeste (12') (hva er forskjellen på 13 polet og 7 polet?)
Gummimatte bak (1117)
Gummimatte x 4 (1012)
Beskyttelse dørhåndtak (827)
Beskyttelse innlasting bakluke (1219)
Utvidet bagasjerom (1775)


Lys i fotbrønnen også videre tror jeg ikke jeg trenger. Jeg synes matter av stoff er penere en gummi, men det må vel bli både fort skittent og vanskelig å vaske i forhold til gummi?

Er et noe jeg har glemt som det er lurt å ha med?

Thorbjørn Hellehaven

(hva er forskjellen på 13 polet og 7 polet?)
Pol-8 = Ryggelys (hvis tilhengeren har det)
Pol-9-13 = diverse forsyning av internstrøm til campingvogn

lirekassa

Hva er 'utvidet bagasjerom'? Thulehenger?

Cowboystrekk

Sitat fra: lirekassa på onsdag 10. januar 2018, klokken 15:11
Hva er 'utvidet bagasjerom'? Thulehenger?
Du kan fjerne oppbevaringsrom under og senke golvet. Mer plass men endel småtteri må andre steder.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Morten Christiansen

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på onsdag 10. januar 2018, klokken 14:58
(hva er forskjellen på 13 polet og 7 polet?)
Pol-8 = Ryggelys (hvis tilhengeren har det)
Pol-9-13 = diverse forsyning av internstrøm til campingvogn

Så dersom en bare skal kjøre med henger i ny og  ne så bør man gå for 7 polet?

trykkertor

Kjøp 13-polet og en adapter på Biltema som gjør den til 7-polet når du bruker henger.
Fungerer helt topp.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/Adapter-2000035485/

Thorbjørn Hellehaven

Hvis ikke det koster vesentlig mer ville jeg valgt 13-pol, selv om tilhengeren min bare har 7-pol. Jeg tror det meste av prisen er mekanisk og arbeid, ikke om det er tilkoblet 7, (8 av 13), eller 13 poler. Ryggelys er jo absolutt ikke kritisk for kjøring, men jeg synes det er bedre å ha muligheten for at de kan lyse, hvis man låner en henger som faktisk har det.

Cral

13 pol. Alle nye hengere kommer med det. Det er også det som er standard per i dag.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

zbk

Tilbake til trådstarters tema (basert på Niro PHEV-lista):

- 60kWh-Exclusive (vil ha parksensor foran og nøkkelfri låsing)
- Kommer nok til å skippe skinnseter om det ikke er bundlet sammen med noe annet jeg vil ha
- Vinterhjul (grunnpakke med hjul, bagasjeromsmatte og ladekabel++)
- Hengerfeste
- Terskellister

Det var en litt uspennende liste med tilvalg, men man kjøper vel ikke Kia for "the thrill of it".

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Morten Christiansen

Er ikke exclusive med skinnseter?

Terskellister er kanskje ikke så dumt, plast blir fort ripete når en går inn og ut.

Trond.m

Kanskje litt tidlig å diskutere hvilket utstyr man vil velge til en bil der spesifikasjoner og utstyr er ukjent  ;)

Geronimo

Hei, ang spørsmål om stoffmatter kan jeg av egen erfaring si at ja, det blir fort møkkete! Etter min mening bortkasta penger hvis du ikke er veeeeldig opptatt av interiør.
Det blir skittent og vått, og evt også noe fukt i bilen hvis du ikke tar dem inn og tørker dem stadig vekk... (og vaske dem må du uansett hele tida hvis du ikke er som meg og driter i at det ser helt j.... ut!)   :P

Thorbjørn Hellehaven

Tilhengerfeste, mer enn 750 kg. (ellers kan jeg kjøre den jeg har).
ACC, bruker det nesten hver gang jeg kjører.
Ryggekamera og parkeringssensorer
adaptive lyskastere, savner jeg fra forrige bil.
Takbøyler, foretrekker firkantet type, som kan fungere bedre med standard tilbehør. (Lasten ødelegger nok aerodynamikken mer, og jeg tar de av når jeg kjører uten last.)
QI mobillader.
Skinnseter, (mye greiere renhold)

Sannsynlig at det blir utgangspunkt tilsvarende Exclusive PHEV

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Cral på torsdag 11. januar 2018, klokken 08:26
13 pol. Alle nye hengere kommer med det. Det er også det som er standard per i dag.

+1. 7-polet er bare tøys i 2018. Hadde det på en 2013 Mazda 6, og adapteret var bare irritasjon - og gikk i stykker på et tidspunkt. Eldgammel særnorsk (?) standard.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Vanskelig å si ut ifra en bil hvis spec ikke er offentlig enda, men generelt vil jeg si at en Niro bør/må ha enkelte detaljer utover det vanlige (elvindu, helautomatisk klima, keyless mm):

ACC
Hengerfeste
App for forvarming og styring, eller i det minste fjernkontroll for varme.
Oppgradert stereo

Den jeg vel er mest usikker på er egentlig nr 3, samt vekt på nr 2. Den må ihvertfall klare 750 kg (hengeren min veier 295 kg tom) for å få nok kapasitet til vanlige oppgaver.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA