Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overtagelse av kønummer

Startet av Pilot, tirsdag 09. januar 2018, klokken 19:48

« forrige - neste »

Pilot

Det gode førsteinntrykket av Kona ble endret etter en lengre prøvekjøring hvor jeg satt igjen med stiv rygg og sår kne (grunnet start/stopp knappen og midtkonsoll), barnet hadde ikke plass til føttene og dama måtte sitte på skrå. Dermed er Kona ikke aktuell for oss.

Jeg har køplass 19x og kommer til å trekke meg ut. Er det mulig å "gi" køplassen til noen?

Zuexi

Har ikke lest teksten med liten skrift, men ut ifra de andre "køsystemene" jeg kjenner til er det ikke det.
Du kan bestille i ditt navn, ta ut bilen og omregistrere på ny eier, kostnadsfritt, etterpå.

Zimon

Slik jeg forstod når jeg signet opp er at det bare er ett interesse kønummer. Ergo om man ønsker å bestille bilen så vil dette nr være faktor i i den ekte køen. De som velger å ikke bestille bilen bare faller ut av listen. Så når du har 19XX, så kan den i realiteten havne ned som nr 50 faktisk om det kun er 49 stk av de som har lavere nr enn deg som bestiller bilen.

Jeg signet meg opp og fikk kønr 33XX, men kommer ikke å bruke min "reservasjon" pga ente opp med å bestille en Ioniq istedenfor.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Jakal

Pilot, det er første gang jeg leser at setene i Kona er dårlige, tvert imot trekkes de ofte frem som en pluss-faktor i testene. Samme kritikk, i større skala, fremkom mot Amperaen, men tror jeg mange der har tilpasset seg.
Og, hvis jeg forstår deg riktig, tar barnesete i baksetet så mye plass at det er vanskelig å finne en god sittestilling på passasjersetet foran? Mange av testene peker på god innvendig plass også i baksetet (sammenlignet med andre mini-SUV´er), men det vil uansett ikke være et fortrinn for en bil i Polo-klassen (Ampera´en er et unntak).

Jeg hadde også gått for en Ioniq dersom rekkevidden var sammenlignbar, og hadde håpet på en oppgradert batteri-versjon av Ioniq´en (men det drøyer...). Nå venter jeg på prisinfo for Kona´en, og er også litt spent på om de har oppgradert dash-bordet ift fossil-utgaven. Men jeg bør vel prøvesitte Kona´en før jeg registrerer bestilling.
Hilsen kønr 30x.

Pilot

#4
Det må sies at jeg er 188cm og damen er 184cm, dermed usikker på om vi er representativt par.

Blen imponerer så lenge det er kun oss to i bilen, dvs. når vi kan skyve setene langt bak.
Med barnesetet er det noe annet. Damen prøvde å sitte bak meg, men måtte sitte på skrå. Barnesetet bak meg var umulig å få til og at jeg skal fortsatt kunne komme meg inn/ut av bilen. Med damen i passasjersetet, fikk ikke barnet nok plass til føttene og måtte sitte med føttene opp i setet. Damen slo med knærne inn i hanskerommet.

I tillegg er start/stopp knappen noe uheldig plassert for min del. Uansett hvor jeg stiller seter så berører jeg den med kneet. Hard plast hjelper heller ikke.
Hvis de gikk for en løsning som bMW i3, uten øvre del av midtkonsoll, ville dette problemet være løst.

Som sagt, for to pers er det flott bil, men for to relativt lange personer med et barn er det meget trangt. Derfor snuser vi på kommende store el-SUVer.

Jakal

Pilot, takk for svar. Jeg er 190 cm og enslig, og ut fra ditt svar forstår jeg at dårlige seter ikke er en "issue" for meg. Litt simpelt / kjedelig interiør er det derimot, noe som også er en generell kritikk av bilen. Vi får se når spesifikasjonene foreligger, om det er et rimelig forhold mellom pris / innhold. Her har Hyundai lyktes med Ioniq´en, så forhåpentligvis videreføres denne strategien til Kona også. Selv med større batteri og ACC bør ikke Kona ligge mer enn 30-40 000,- over Ioniq i pris. Så håper jeg ekstraustyret blir pakket inn noenlunde som i Ioniq.   

MrStorm

Vi er noe kortere, men har 3 barn. Den eldste er tenåring.
Vi la merke til dårlig plass i baksetet, og bagasjerom.

Nå har vi ordnet slik at vi skal prøvekjøre både Kona og Niro et par dager nå til helgen. Vi skal ha begge bilene samtidig, og laste litt bagasje og slikt.
For oss er det disse to bilene det står mellom. Niro leder foreløpig, nettopp på grunn av innvendig plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA