Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og strømforbruk/regning

Startet av May-kristin Hagen, mandag 01. januar 2018, klokken 03:25

« forrige - neste »

May-kristin Hagen

Et spørsmål ang hva folk faktisk betaler i strøm for å lade hjemme! Fikk min første regning etter at vi fikk innstalert blå industrikontakt i heimen (20A og 240V) har en 2014 bmw i3 og en 2014 tesla P85+ som eneste biler! Må si jeg ble litt overrasket over hvor mye høyere strømregninga faktisk ble :O begge lades annenhver gang fra ca 40% til 80% nesten hver dag....forbruket har gått fra 800 kwh i mnd til nå 1900kwh på en mnd...og da har lading hjemme kun foregått i 2 uker (fikk ikke hjemmelading før 14 desember) stemmer dette?! Da vil jo neste mnd forbruk være ENNÅ høyere for en hel mnd med hjemmelading pluss vanlig strømforbruk på bolig..... regner man på strøm og nettleie kom denne regninga ca 1000 kroner høyere enn vanlig (uten hjemmelasing) og sikkert rundt 2000 kr extra i strøm kun for hjemmelading neste hele mnd :/ litt skuffa da jeg har fått et bilde av at folk ikke betaler så himla mye extra i strøm pr mnd

Taffelman

Å lade hjemme koster litt under 1 krone pr kWh.

40 kWh i døgnet blir en drøy tusenlapp i mnd.og bør være nok strøm til 15 - 20 mil pr dag
X75D
TM3 LR AWD

hanche

Det som er sikkert, er at en blå industrikontakt ikke bruker masse energi i seg selv. Hvis den gjorde det, ville den bli glovarm, og kanskje ville det ende i brann.

Men det dere betaler ekstra for hjemmelading, sparer dere vel inn på bortelading? Hvis dere ikke har tilgang til gratis lading andre steder, da. I så fall er det kanskje en idé å fortsette å utnytte den muligheten, og lade mindre hjemme.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Elmo

Sitat fra: May-kristin Hagen på mandag 01. januar 2018, klokken 03:25
begge lades annenhver gang fra ca 40% til 80% nesten hver dag   ...og da har lading hjemme kun foregått i 2 uker
Fra 40% til 80% trekker vel BMW'n sånn ca 13 kWh og Tesla'n sånn ca 34 kWh = (for enkelthetsskyld) 50kWh pr døgn.
Så hvis informasjonene dine stemmer så du har rett i at på 14 dager burde ikke ladingen utgjøre mere enn ca. 700kWh. 

Sitat fra: May-kristin Hagen på mandag 01. januar 2018, klokken 03:25
....forbruket har gått fra 800 kwh i mnd til nå 1900kwh på en mnd
Antar disse tallene er fra to ulike måneder (des.16 vs. des.17 eller nov.17 vs. des.17) ?
Installasjonen av industrikontakten i seg selv kan ikke skape ekstra forbruk, så her er det nok andre ting som gjør de to månedene ikke er sammenlignbare (temperatur/oppvarming feks ?).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

I tillegg for alt man kjører med elbil er innsparing på fossilbil. Dermed utgifter på det drivstoffet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vollis47

Du sier jo ikke noe om hvor mye dere har kjørt med bilene. 1100 kWh til lading skulle tilsvare 550 til 600 mil. Det er jo ganske mye på 14 dager. Men bare du kan si om det er rett. Er det annet forbruk som har økt i perioden? Er forbruket korrekt avlest? Du sier for lite om kjørelengde og normalt strømforbruk til at vi kan gi et rimelig estimat.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

May-kristin Hagen

Kjører ikke over 200 mil i mnd...og lader ikke hjemme hver dag engang

Blodstrupmoen

Leser du av strømmåler selv og rapporterer til strømselskap? Isåfall kan det være at det er lenge side dere har lest av strømmen, og at det ble estimert denne måneden eller måneden før?
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA