Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen er framtida, danker ut batterielektrisk!

Startet av THE, tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:09

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 22:51
Sitat fra: jlan på torsdag 15. februar 2018, klokken 22:49Tenk deg bare når alle ringer nødnummeret med Donald stemme og prøver å bli tatt seriøst..
Hmm, det er i utgangspunktet helium som er kjent for det. Men du har kanskje rett i at hydrogen vil ha samme effekt.

Hydrogen vil nok det ja; den er jo enda tynnere enn Helium. Grunnen til at det er helium som er kjent for det er at den er lett å få tak i og relativt ufarlig å puste inn. Det finnes andre gasser med motsatt effekt, som f.eks. svovelheksafluorid:

https://youtu.be/NJ1l4_v0hFM?t=50
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Robert Sund

Hydrogen brukes også som dykkergass men kun for meget dype dykk. Årsaken er brannfaren. Mens helium og nitrogen trygt kan blandes med oksygen i alle blandingsforhold er hydrogen livsfarlig i nesten blandingsforhold ved den minste gnist.

Årsaken til at hydrogen må brukes for den dypeste delen av dykket er at høye partielltrykk av nitrogen sløver dykkeren (nitrogen narkose) allerede ved noen titalls meter, og helium gir høytrykks-nervesyndrom (HPNS) fra 150 og ned.

R-Ah

Nylig HY-registert Toyota spottet i Trondheim. Så vidt jeg har forstått er det kun Asko på Tiller som kan fylle hydrogen (i 500 km omkrets) men jeg trodde faktisk de hadde kun til eget bruk?
Bmw I3 94Ah, TM3LR

Tor S.

Utfordringen med hydrogen, som EL slipper, er transport av hydrogen til alle stasjonene. En trenger transport som kommer til å koste noe = høyere pris ?

Rio

Prisen er jo mellom 5 og 10 ganger strøm; i tillegg må jo alt som er i berøring med hydrogen på bilen skiftes hvert 5. år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oddaa

Sitat fra: R-Ah på tirsdag 13. mars 2018, klokken 19:54
Nylig HY-registert Toyota spottet i Trondheim. Så vidt jeg har forstått er det kun Asko på Tiller som kan fylle hydrogen (i 500 km omkrets) men jeg trodde faktisk de hadde kun til eget bruk?
Profileringsbil for Toyota Material Handling. En viss hydrogenforkjemper i Sintef har også en sånn. Mørk blå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

R-Ah

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:11
i tillegg må jo alt som er i berøring med hydrogen på bilen skiftes hvert 5. år.

Det høres jo ikke bra ut. Hvorfor er det slik?
Bmw I3 94Ah, TM3LR

Rio

Sitat fra: R-Ah på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:21
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:11
i tillegg må jo alt som er i berøring med hydrogen på bilen skiftes hvert 5. år.

Det høres jo ikke bra ut. Hvorfor er det slik?

Fordi det krever minst 3 kWh for å få 1 kWh med hydrogen på tanken.

Hydrogen gjør metall porøst, så det må skiftes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LA-Thing

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:24
Hydrogen gjør metall porøst, så det må skiftes.

Søk på 'hydrogensprøhet', er et praktisk problem, særlig i prosessindustrien. Foreløpig ikke i bruk som fagterm i psykologien.
Drammen, Tesla Model S #2510

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:24
Sitat fra: R-Ah på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:21
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:11
i tillegg må jo alt som er i berøring med hydrogen på bilen skiftes hvert 5. år.

Det høres jo ikke bra ut. Hvorfor er det slik?

Fordi det krever minst 3 kWh for å få 1 kWh med hydrogen på tanken.

Hydrogen gjør metall porøst, så det må skiftes.

Selve tanken er laget av karbonfiber. Rør etc er laget av metaller som ikke blir porøse (som stål). En Toyota Mirai kan ikke brukes mer enn ca 13 år (utløpsdato står på innsiden av tanken)!

THE

Så i postlistene til Enova fra uke 7 at de har innvilget støttet til YX sin etablering av hydrogenfyllestasjoner i Ås og på Hvam.

I samme tidsrom er det innvilget støtte til etablering av hurtigladestasjoner i mange avsidesliggende distriktskommuner, samt til mange sentralt plasserte hurtigladere.

Jeg tror jeg beholder elbilen litt til, i alle fall så lenge som holdbarhetsdatoen på Mirai, før jeg gjør en ny vurdering av H2 vs EL for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

doldis1

#86
Hydrogendebatten har lekket ut så mye gass at den i realiteten er død. En mer urovekkende utvikling det siste året er at faststoffbatterier synes å være det nye "miljøvennlige kjøretøy om 5 år strategien"

Toyota, BMW, Honda og Daimler synes alle å gå for denne "hydrogen-erstatteren", listen er jo ikke direkte overraskende for å si det sånn. Skal sørge for at flagget er nystrøket og klart for heising den dagen disse hyklerne går konkurs  ;)

https://www.tu.no/artikler/dette-er-bmw-sin-plan-for-a-utvikle-fremtidens-elbil-batterier/414761

https://aksjelive.e24.no/article/vmALBp?

http://www.autoguide.com/auto-news/2018/01/mercedes-working-toward-solid-state-batteries-applying-48v-tech-across-range.html

https://www.tu.no/artikler/nissan-tror-neste-generasjon-elbilbatteri-er-langt-unna-massemarkedet/433929

Maximus

Ja, noen unnskyldninger skal man ha. Og enda er ikke det femårsestimatet særlig langt fram i tid. De har det travelt, og det har de skjønt. Slettes ikke sikker på at du tar veldig feil i det dødsbudskapet ditt Doldis1, kineserne kommer til trøkke til noe voldsomt på elbilfronten de nærmeste årene, og noen produsenter i vesten vil komme til å få trøbbel.

For min del innebærer dette kanskje enda et moment i å måtte vente forgjeves, på at PSA gjenoppliver den hydropneumatiske fjæringa som nå dør ut med siste generasjons Citroen C5, stapper både den og et 150 kWt batteri inn i en oppdatert versjon av numéro 9 eller cxperience konseptene, og får bilen ut på markedet!

Så kanskje au revoir Citroen, gamle barndomsvenn  :-[

THE

Mercedes GLC F-cell prototyp. 50 km elektrisk rekkevidde, sannsynligvis max 11kW lading ut fra informasjon om ladetid i artikkelen. Ca 400 km rekkevidde på H2.

Står ingenting om når det er meningen den (eventuelt) skal komme i salg.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49705
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: Doldis1 på fredag 06. april 2018, klokken 12:11
Hydrogendebatten har lekket ut så mye gass at den i realiteten er død. En mer urovekkende utvikling det siste året er at faststoffbatterier synes å være det nye "miljøvennlige kjøretøy om 5 år strategien"
Så lenge det faktisk eksisterer et avgiftsfritak for hydrogenbiler i Norge, på linje med elbiler, så er den ikke akkurat død. Det brukes ressurser på planlegging og utbygging av fyllestasjoner og så videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA