Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen er framtida, danker ut batterielektrisk!

Startet av THE, tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:09

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 19. januar 2018, klokken 14:17
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 18. januar 2018, klokken 13:26
Per i dag drømmer vi om en dobling av tettheten med faststoffbatterier.

Drømmer? Fasstoffbatterier som oppfyller de kriteriene er i produksjon per i dag, selv om dette er i en tidlig fase blir det litt søkt å kalle det drømming.
http://www.solidenergysystems.com/hermes/
http://assets.solidenergysystems.com/wp-content/uploads/2017/09/08171937/Hermes_Spec_Sheet1.pdf

Langdistanse er en svært komplisert affære for helelektriske fly så du har nok ditt på det tørre her =)



Apropos E-Fan, en finner kilder som bekrefter tallet for kN, ikke motsatt. Kanskje det rett og slett stemmer? Informasjonen fra airbus er dog mager på sitt beste. Flyet veier forøvrig 500kg tomt.

SitatPowerplant: 2 × Electric motor , 30 kW (40 hp) each via eight-blade ducted fans,each producing thrust of 0.75 kN (266 lb st), Battery: Lithium-ion 18650, with 207 Wh/kg per cell, total of 29 kWh at a battery weight of 167 kg

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_E-Fan
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/stock-and-creative/infographic/E-fan-Bleriot-XI-comparison.jpg?hei=3626

Ved takeoff dytter motorene i 737-300 tilsammen ut 98kN*2. Dette får vi anta at er ved bakkenivå og ca 1Atm ^^

SitatThe CFM International CFM56 (U.S. military designation F108) series is a family of high-bypass turbofan aircraft engines made by CFM International (CFMI), with a thrust range of 18,500 to 34,000 pounds-force (82 to 150 kilonewtons).

https://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_CFM56
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Classic#737-300


SitatTo look at a medium-range aircraft, let's base the engine on the CFM56 or the IAE V2500. Those engines produce between 100 and 150 kN static thrust. In cruise, their thrust is considerably lower due to the low density in cruise altitude and due to them moving at Mach 0.8. Let's use a value of 25 kN - this is enough so that two of them will comfortably push an A320 class airframe through the thin air at altitude.
https://aviation.stackexchange.com/questions/26910/could-an-electric-engine-provide-the-same-performance-as-jet-engines-on-current

Jeg vil anta at høy skyvkraft for E-Fan er korrekt selv om verdiene er svært høye, 1,5 tonn per 650 kg fly (inklusive to passasjerer).

Jeg regner med at dobling av tetthet for fastsrtoffbatterier kommer snart (io til tre år), så "drømmer om" var vel å dra det litt langt. Så vidt jeg vet har man ikke en gang på laboratorium realisert noe slikt inkludert brukbar livslengde på batteriene så langt.

Hermesbatteriene ligger på 450Wh/kg på cellenivå, lik 300 Wh på batterinivå? Batteriet taper seg 10% på 120 ladecyler så det er vel alt for dårlig til bilbruk?

Du oppgir skyvkraft på ca 30 tonn for B737 som veier ca 68 tonn, altså bekrefter mine data, som også dine øvre referanser gjør!

Karl-Wilhelm

#61
Tar ingen personlig kreditt for tall på nettet, så ut som Trond.Strom hadde bommet litt på 737 så ville legge ut litt fler for sammenlikningens skyld ^^

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 19. januar 2018, klokken 15:53
Hermesbatteriene ligger på 450Wh/kg på cellenivå, lik 300 Wh på batterinivå? Batteriet taper seg 10% på 120 ladecyler så det er vel alt for dårlig til bilbruk?

Kreisel har prestert svært mye høyere Wh/kg med tilsvarende 18650 som Tesla/Panasonic produserer, så 400Wh/kg burde være mulig? Det at de er kvadratiske kan ihvertfall gi en fordel ovenfor sirkulære.
Om noen 3.part har kontrollert tallene til Kreisel dog... ikke vet jeg.
http://www.kreiselelectric.com/en/technology/battery-system/battery-pack/

Ser dårligere ut enn Panasonic NCR18650-GA basert på PDF, uten at de grafene baserer seg på like utgangspunkt, begge ved 125 sykluser, ellers forskjellig. Siden Hermes batteriene har ca det dobbelte i kapasitet så vil de kunne potensielt gi halvparten så mange oppladinger:
Panasonic NCR18650-GA 3450mAh
2800/3450 = 81,15% (1,74C utladning)

Solidenergy Hermes 3400mAh
2900/3400 = 85,29% (0,5C utladning)

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0674/3651/files/panasonic-ncr18650-ga-spec-sheet.pdf
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 19. januar 2018, klokken 15:53

Jeg vil anta at høy skyvkraft for E-Fan er korrekt selv om verdiene er svært høye, 1,5 tonn per 650 kg fly (inklusive to passasjerer).

Jeg regner med at dobling av tetthet for fastsrtoffbatterier kommer snart (io til tre år), så "drømmer om" var vel å dra det litt langt. Så vidt jeg vet har man ikke en gang på laboratorium realisert noe slikt inkludert brukbar livslengde på batteriene så langt.

Hermesbatteriene ligger på 450Wh/kg på cellenivå, lik 300 Wh på batterinivå? Batteriet taper seg 10% på 120 ladecyler så det er vel alt for dårlig til bilbruk?

Du oppgir skyvkraft på ca 30 tonn for B737 som veier ca 68 tonn, altså bekrefter mine data, som også dine øvre referanser gjør!

Ser nå at jeg hele tiden har lest 0,7 kN som 700 kp, altså 10 ganger mer enn det virkelig er (70 kp). Med to motorer har vi 140 kp skyvkraft hvilket gir et forhold skyvkraft til MTOW for E-Fan på ca 4,6 hvilket et mye dårligere enn store turbofan passasjerfly (som Boeing 737).

Karl-Wilhelm

#63
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 19. januar 2018, klokken 17:02
Ser nå at jeg hele tiden har lest 0,7 kN som 700 kp, altså 10 ganger mer enn det virkelig er (70 kp). Med to motorer har vi 140 kp skyvkraft hvilket gir et forhold skyvkraft til MTOW for E-Fan på ca 4,6 hvilket et mye dårligere enn store turbofan passasjerfly (som Boeing 737).

Hvis vi sammenlikner med "småfly" som Bombardier Dash 8 Q400 som blant annet Widerøe har et par av, som forsåvidt er godt egnet for kort distanse og tilsynelatende har bedre drivstoff økonomi en turbofan fly. Ville ikke elektromotorene på E-Fan(skalert til nødvendige spesifikasjoner), stille godt i en tilsvarende applikasjon?

Hvilket tall er kp, og er jeg helt bak mål i sammenlikningen under?

Bombardier Dash 8 Q400
MTOW: 30481kg
kN: 2*3,412kN
4466kg/kN

E-Fan
MTOW: 650kg
kN: 2*0,75
433kg/kN

https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8
https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_Canada_PW100#Performance (PW150 er helt til høyre)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Karl-Wilhelm på fredag 19. januar 2018, klokken 17:59
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 19. januar 2018, klokken 17:02
Ser nå at jeg hele tiden har lest 0,7 kN som 700 kp, altså 10 ganger mer enn det virkelig er (70 kp). Med to motorer har vi 140 kp skyvkraft hvilket gir et forhold skyvkraft til MTOW for E-Fan på ca 4,6 hvilket et mye dårligere enn store turbofan passasjerfly (som Boeing 737).

Hvis vi sammenlikner med "småfly" som Bombardier Dash 8 Q400 som blant annet Widerøe har et par av, som forsåvidt er godt egnet for kort distanse og tilsynelatende har bedre drivstoff økonomi en turbofan fly. Ville ikke elektromotorene på E-Fan(skalert til nødvendige spesifikasjoner), stille godt i en tilsvarende applikasjon?

Hvilket tall er kp, og er jeg helt bak mål i sammenlikningen under?

Bombardier Dash 8 Q400
MTOW: 30481kg
kN: 2*3,412kN
4466kg/kN

E-Fan
MTOW: 650kg
kN: 2*0,75
433kg/kN

https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8
https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_Canada_PW100#Performance (PW150 er helt til høyre)

Vanligvis oppgis ikke skyvkraft for turbopropmotorer, bare ytelse til propellen. Skyvkraft fra de to motorene er bare 680 kp, mens motorene til sammen yter 7562 kW.

Espen Hugaas Andersen

Ser ut til at mulighetsvinduet for hydrogen-hurtigbåter er i ferd med å lukkes: https://www.dn.no/nyheter/2018/01/29/1856/Energi/far-eu-stotte-til-el-bat

Vi får se hvordan det går.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Burger

Interessant, fordi hurtigbåt krever som artikkelen sier mye energi for å holde så stor fart samt at de bruker mye penger på å gjøre båten lett for så å dumpe tunge batteri i den. Gleder meg virkelig til å finne mer info og lese artikler om hvordan de har løst utfordringene.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

#67
Sånn gjør man det ved brann i hydrogentransport, hydrogenbil eller fyllestasjon: https://www.nbclosangeles.com/news/local/Truck-Carrying-Hydrogen-Tanks-Catches-Fire-Causes-Evacuations-in-Diamond-Bar-473746073.html

Man trenger bare evakuere alle innenfor en 800 meter radius i noen timer, mens man kjøler ned hydrogenbeholderne, og venter på at hydrogenet som lekker ut skal forsvinne...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 
SitatMan trenger bare evakuere alle innenfor en 800 meter radius i noen timer

Naa, ikke verre ?   Hvordan fungerer er større lekkasje i en lang tunnel tro ? Førstemann som tenner en røyk er ute ?  ;D

ladov

Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:04
SitatMan trenger bare evakuere alle innenfor en 800 meter radius i noen timer

Naa, ikke verre ?   Hvordan fungerer er større lekkasje i en lang tunnel tro ? Førstemann som tenner en røyk er ute ?  ;D
Jeg tenker at hydrogenlekkasje i tunell har potensiale for å bli spektakulært.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:04
Naa, ikke verre ?   Hvordan fungerer er større lekkasje i en lang tunnel tro ? Førstemann som tenner en røyk er ute ?  ;D

Jeg er for ett totalforbud mot røyking i lange hydrogenfylte tunneler ;)
Model S 85D

jlan

Sitat fra: ladov på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:53
Jeg tenker at hydrogenlekkasje i tunell har potensiale for å bli spektakulært.
Tenk deg bare når alle ringer nødnummeret med Donald stemme og prøver å bli tatt seriøst..
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på torsdag 15. februar 2018, klokken 22:49Tenk deg bare når alle ringer nødnummeret med Donald stemme og prøver å bli tatt seriøst..
Hmm, det er i utgangspunktet helium som er kjent for det. Men du har kanskje rett i at hydrogen vil ha samme effekt.

Men det er vel ingen som har vært dumme nok til å prøve det...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. februar 2018, klokken 22:51
Men det er vel ingen som har vært dumme nok til å prøve det...
Inntil ballongselgere begynner å bruke billig hydrogen fra nærmeste fyllestasjon i stedet for dyr helium...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

Forøvrig er gassballonger med helium en enorm resurssløsing og i tillegg forsøpling av naturen av de man mister og de man slipper ut bevisst bare for å ha et "kult" arrangement.

https://www.nrk.no/viten/verden-tommes-for-helium-1.7261413
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA