Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilens oppskrytte fortreffelighet

Startet av Sele, tirsdag 09. januar 2018, klokken 07:35

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: Jon65 på torsdag 11. januar 2018, klokken 17:13
Sitat fra: Amoss på torsdag 11. januar 2018, klokken 16:09
Men de aller fleste som kjøper elbiler er alt i markedet for å kjøpe seg en bil. Om de har en fossilbil fra før så blir den solgt dersom den ikke alt er "oppbrukt".

Jeg er ikke sikker på om du har rett i at de fleste som kjøper elbiler allerede er i markedet for å kjøpe ny bil. Jeg tror (iallefall i de store byene) at de delvis blir presset til å kjøpe elbil. Jeg faller klart inn i den kategorien og er overrasket hvis jeg er alene. Vurdere ny e-tron men ville aldri ha vurdert det hvis det ikke hadde vært for alle reguleringen byrådet innfører for de som bor i Oslo. Nybilsalget når rekordnivåer og mesteparten er elektrisk. Det er tvilsomt at salget hadde vært like rekordhøyt uten elbilene. Så det skiftes ut flere biler enn normalt, disse selges jo videre men det medfører igjen at folk med eldre biler skroter bilene før de ellers hadde gjort fordi det er stor tilgang på nyere bruktbiler. Så at dette gir høyere CO2 utslipp er det nok vanskelig å nekte for. (Men  kan godt hende de nye elbilene gjør at det allikevel går ut i pluss, kalkulatoren min har ikke så mange variable at den klarer det regnestykket)
Tror du er inne på noe vesentlig. Bompengeavgiften alene i Oslo er nok til å kjøpe en ekstra elbil, og derfor kjøper nok mange elbil for ett mye billigere bilhold og ikke fordi at den bilen de har er moden for avskilting.

Norge er vel det landet i verden som har høyeste avgifter på fossile biler?
Norge er vel det landet i verden som samtidig har laveste avgifter på elbiler?
Er det rart at noen rasler med fablene?

hgs

Danmark, og Singapore i særdeleshet, har langt høyere avgifter på fossilbiler uten å ha de samme fordelene for elbiler. Kan godt hende det er flere eksempler.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Taffelman

#62
Pga det høye avgiftsnivået er det alt for mange gamle farlige vrak på norske veier. Nær 1/4 av bilparken er eldre enn 15 år og snittalderen er over 10 år for hele bilparken.

Her på berget har vi utnyttet "miljøfordelen" ved et langt livsløp på bilparken mye lenger enn de aller fleste andre land, så vi kan med god samvittighet skrote skiten og få folk inn i nyere tryggere biler.
X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Taffelman på fredag 12. januar 2018, klokken 23:03
Pga det høye avgiftsnivået er det alt for mange gamle farlige vrak på norske veier. Nær 1/4 av bilparken er eldre enn 15 år og snittalderen er over 10 år for hele bilparken.

Her på berget har vi utnyttet "miljøfordelen" ved et langt livsløp på bilparken mye lenger enn de aller fleste andre land, så vi kan med god samvittighet skrote skiten og få folk inn i nyere tryggere biler.

Siden 75-80% av en bils totale livsløpsutslipp kommer fra driften, kun 15-20% fra produksjon og ca. 5% fra resirkulering så er det faktisk svært lønnsomt miljømessig å skrote eldre biler med høye utslipp til fordel for nye. Selv om man skulle bytte i en vanlig hybrid som f.eks en Prius. Forskjellen mellom forbruk på f.eks 0,9l/mil og 0,5l/mil er mer enn stor nok til å oppveie for noen års kortere levetid på den gamle skrotkjerra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. januar 2018, klokken 10:47
Sitat fra: Taffelman på fredag 12. januar 2018, klokken 23:03
Pga det høye avgiftsnivået er det alt for mange gamle farlige vrak på norske veier. Nær 1/4 av bilparken er eldre enn 15 år og snittalderen er over 10 år for hele bilparken.

Her på berget har vi utnyttet "miljøfordelen" ved et langt livsløp på bilparken mye lenger enn de aller fleste andre land, så vi kan med god samvittighet skrote skiten og få folk inn i nyere tryggere biler.

Siden 75-80% av en bils totale livsløpsutslipp kommer fra driften, kun 15-20% fra produksjon og ca. 5% fra resirkulering så er det faktisk svært lønnsomt miljømessig å skrote eldre biler med høye utslipp til fordel for nye. Selv om man skulle bytte i en vanlig hybrid som f.eks en Prius. Forskjellen mellom forbruk på f.eks 0,9l/mil og 0,5l/mil er mer enn stor nok til å oppveie for noen års kortere levetid på den gamle skrotkjerra.
Lekte litt med tallene dine og hvis jeg har regnet riktig så vil du trenge omtrent 4,5 år på å veie opp for produksjonen av ny og mer drivstoffgjerrig bil.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på lørdag 13. januar 2018, klokken 11:10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. januar 2018, klokken 10:47
Sitat fra: Taffelman på fredag 12. januar 2018, klokken 23:03
Pga det høye avgiftsnivået er det alt for mange gamle farlige vrak på norske veier. Nær 1/4 av bilparken er eldre enn 15 år og snittalderen er over 10 år for hele bilparken.

Her på berget har vi utnyttet "miljøfordelen" ved et langt livsløp på bilparken mye lenger enn de aller fleste andre land, så vi kan med god samvittighet skrote skiten og få folk inn i nyere tryggere biler.

Siden 75-80% av en bils totale livsløpsutslipp kommer fra driften, kun 15-20% fra produksjon og ca. 5% fra resirkulering så er det faktisk svært lønnsomt miljømessig å skrote eldre biler med høye utslipp til fordel for nye. Selv om man skulle bytte i en vanlig hybrid som f.eks en Prius. Forskjellen mellom forbruk på f.eks 0,9l/mil og 0,5l/mil er mer enn stor nok til å oppveie for noen års kortere levetid på den gamle skrotkjerra.
Lekte litt med tallene dine og hvis jeg har regnet riktig så vil du trenge omtrent 4,5 år på å veie opp for produksjonen av ny og mer drivstoffgjerrig bil.

Det er andre ting som slår inn også. Gamle biler trenger f.eks mye deler og reparasjoner, dette har også en CO2-kostnad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Føler det er på tide å minne om at artikkelen han bruker som kilde har en alvorlig og grunnleggende feil, og det er at de kun tar høyde for co2-utslippet gjennom eksosrøret på den eksisterende bruktbilen, ingenting som omhandler leteboring, utvinning, produksjon og transport før brennstoffet havner i fossilbilen. Bare sjekk utslippstallene til Täknikens Varld mot oppgitt utslipp på bilene de sammenligner med. Det stemmer spot on.

Ergo er tallene betydelig verre enn det som oppgis, og påstandene hans er enda verre...

ladov

Den største feilen med artikkelen er vel måten han velger å 'se det store bildet' på. Altså hvor liten andel av verden CO2-utslipp norske biler står for, hvor mye CO2 som slippes ut utenom biltrafikken, at mye av verdens strøm er kullbasert osv..

Hvis noen vil har det *store* bildet så er det at verden står overfor et aldri så lite klimaproblem, forårsaket av de store klimagassutslippene som følger av storstilt bruk av fossil energi siste 250 år. En måte å redusere klimaproblemet på er å kutte ut *all* bruk av fossil energi og i det bildet er det veldig tydelig at mens fossilbilene er en del av problemet, så er elbilene en del av løsningen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Den "gode gamle" lettvinte snarveien å operere med kullkraftverk to wheel tall for elbil, mens man ikke oppgir well to wheel tall for fossilbilene,  er det vel stadig noen som går på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

TKL

Geir Martinussen har nok vært svært selektiv i sitt utvalg av litteratur for å støtte sitt syn. Dersom han skulle hatt noe troverdighet så burde han i det minste ha nevnt at det finnes alternative synspunkter på dette temaet. Og så burde han lagt fram noen virkelig gode argumenter for at disse alternative synspunktene er ugyldige.

En av de virkelig seriøse og gode forskerene på dette området er Linda Ager-Wick Ellingsen ved NTNU. Hun har publisert flere artikler som gir en mye mer positiv omtale av elbiler. Artikkelen "The size and range effect: Lifecycle greenhouse gas emissions of electrical vehicles" fra mai 2016 er god lesing. Den er tilgjengelig på http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/5/054010/pdf
Artikkelen viser at i Norge er det særdeles gunstig å bruke elbil. Leser man diagrammene riktig ser man at en stor bil som Tesla Model S vil ha spart inn CO2 utslippene ved produksjon allerede etter 20 000 km kjøring dersom man sammenlikner med en tilsvarede stor bil med fossildrift. Og det er slike sammenlikninger man bør gjøre. Og selv om man sammenlikner med en liten bil så vil Teslaen ha mindre utslipp etter ca 90 000 km i Norge.

Det er heller ingen god ide å beholde en gammel fossilbil i stedet for å kjøpe en ny elbil. Fra den samme artikkelen kan man ved enkel analyse i et av diagrammene finne ut at en stor fossilbil tilsvarende en Tesla S vil slippe ut like mye etter ca 70 000 km som produksjonsutslippet for Teslaen. For en mindre bil som for eksempel Golf vil resultatet bli akkurat det samme. Det tilsvarer 4-5 års bruk av fossilbilen, ikke ti år som han hevder.

Artikkelen jeg refererer til er riktignok skrevet på skikkelig vitenskapelig vis, i motsetning til den noe lettvinte artikklen i Teknikens Värld som han henviste til i sitt første dagbladinnlegg. Men den er vesentlig mer pålitelig. Og den burde absolutt være fortåelig for en med Martinussens kvalifikasjoner
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA