Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilens oppskrytte fortreffelighet

Startet av Sele, tirsdag 09. januar 2018, klokken 07:35

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:21
Enhver som mener fossile biler ikke skader miljøet, er velkommen til å sitte i et lukket rom med bilen på tomgang.

Jeg gjør gladelig det samme med min elbil.

Me hadde besøk frå utlandet i sommar, og dette med elbilar/eldrift vart snakka om - det er det me har i familien. Eit spørsmål eg fekk var (oversatt) - "Hvordan smaker elektrisk strøm"?

You first?

o.b.lix

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:30
Dersom miljøfokus er rett og viktig, vil eg tru at plassering av 100 stk 10 kWt i 100 stk hybridar i sum vil ha betre miljøeffekt enn 10 stk 100 kWt i 10 stk elbilar.

Da er det bedre for miljøet med 1000 elsykler på 1 kWt, ikke sant?

Det forskes forøvrig mye på alternative batterityper, så det er all grunn til å tro at batterilandskapet om en del år er annerledes en i dag.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:30
Alle veit jo at det er begrensa tilgang på batteri, og at det er ingen som har evne til å produsera den mengden batteri det er behov for. Dersom miljøfokus er rett og viktig, vil eg tru at plassering av 100 stk 10 kWt i 100 stk hybridar i sum vil ha betre miljøeffekt enn 10 stk 100 kWt i 10 stk elbilar.

Av de turene som kjøres med EV-delen av en PHEV kan sikkert med fordel 50-80% utføres med elsykkel. Hvor mange batteripakker til elsykkel kan de få ut av hver 10 kWh batteripakke i en PHEV?

Jeg er også helt enig i at løsningen er ikke å pøse på med mest mulig elbiler med 100+kWh batteripakker. Miksen vil nok bli elsykler, PHEV, kortrekkevidde-elbiler og langdistanse-elbiler alt etter behov og hva som gir mest nytteverdi for hver enkelt OG samfunnet.

I byer er det ikke ønskelig verken med PHEV eller BEV (og langt mindre kjøretøy med forbrenningsmotor). Det vil være veldig gunstig å få biltrafikken over på gange, (el)sykkel og utslippsfri kollektivtrafikk i tettbygde og folkerike områder. For "folk flest" er behovene i det dagligdagse veldig forskjellige, og dermed vil løsningen på transportbehov ikke være et enkelt svar med to streker under.

I mange år framover vil nok PHEV være et godt kompromiss for en stor del av befolkningen. Utfordringen er jo at PHEV har en miljømessig fordel sammenlignet med biler med forbrenningsmotor kun når man kjører elektrisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:35
"Hvordan smaker elektrisk strøm"?

Stikk tunga på et 9V batteri for smaksprøve. Stikk den i kontakta i veggen for full porsjon.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

 
Sitatvil eg tru at plassering av 100 stk 10 kWt i 100 stk hybridar i sum vil ha betre miljøeffekt enn 10 stk 100 kWt i 10 stk elbilar.

Her har du faktisk et poeng slik som ståa er på batterifronten på kort sikt..

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:30
Det vil vel medføra at mange unngår kaldstart og motoren kan få mindre slitasje, samt at samla forbruk vert redusert dramatisk.

Mulig jeg har missforstått, men mener å ha fått med meg at en rekke av disse plugin-hybridene lar være å bruke el-delen nettopp når det er litt ekstra kaldt - altså nettopp når fordelen med eldrift hadde vært størst.

Om forbruket blir redusert eller økt - eller kun blir akkurat det samme som med rene fossilbiler - kommer helt ann på bruks-scenario. For *mitt* bruks-scenario vil en typisk plugin-hybrid medføre *økt* bruk av fossiler. Men med det sagt: Joda, det finnes så absolutt scenarioa der plugin-hybrid kan være det rette valget, men dette er altså ikke den universelle verdens-redderen. I stedet for å basere seg på å fordele en begrenset batterimengde på så mange kjøretøy som mulig bør man heller satse på å få økt batteriproduksjonen tilstrekkelig til at folk får dekket sitt behov for batteridrift.
Model S 85D

geear

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:21
Enhver som mener fossile biler ikke skader miljøet, er velkommen til å sitte i et lukket rom med bilen på tomgang.

Jeg gjør gladelig det samme med min elbil.
Poenget er greit, men bildet er nok noe mer nyansert enn som så i forhold til globale påvirkninger. Det har jo også blitt sluppet ut opp mot 60% mer under produksjonen av elbilen din enn da fossilbilen ble produsert. De fleste er vel enige om positive lokale virkninger av elbil.

eivhelle

Det er ikke rart at fyren tror at elbiler er utslippsverstinger når han bruker tall som han har tatt rett ut av lufta.

Han påstår at produksjonen av en e-golf gir 23 tonn med CO2 utslipp. Livsløpsanalyser for Mercedes B klasse electric viser at en tilsvarende stor elbil, med 36kWh batteripakke, gir et utslipp på 10.1 tonn fra produksjon. Differansen i utslipp fra produksjon av elektrisk og bensin  utgave var 4.5 tonn.

Og da snakker vi om teknologien som ble brukt for over 3 år siden.

I samme tidsrom har batterikapasiteten på e-golf gått opp 50%, med omtrent samme vekt og samme volum på batteripakken. Noe som indikerer at utslippene pr. kWh stadig faller.

23 tonn skulle indikere at CO2 utslippene fra batteriproduksjon ligger i området (23000-5000)/35.8 = 500kg/kWh. Mens tallene i realiteten ligger mer i området 100-150 kg/kWh, avhengig av hvor ren strøm som brukes i fabrikken som lager batteriene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ingeniøren

Det som betyr noe nå er lokal forurensing slik at vi kan ha det OK litt til. Globalt har vi tapt uansett, så det er bare å spenne seg fast...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Nåda. 
Det er faktisk allerede bygget så mye vindkraft at hvis alle vindmøllene gikk på fullt, ville de dekket godt over 10% av verdens energibehov som i dekkes med råolje. I tillegg kommer sol og vannkraft.
Hvordan skal elbilhaterne få fossilbilen sin til å gå på denne kraften? Det skal vel kokes opp kunstig diesel av planterester kanskje? Høres ut som en meget effektiv prosess  :-\
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Bondeknøl

Sitat fra: stefse på onsdag 10. januar 2018, klokken 18:44
Nåda. 
Det er faktisk allerede bygget så mye vindkraft at hvis alle vindmøllene gikk på fullt, ville de dekket godt over 10% av verdens energibehov som i dekkes med råolje. I tillegg kommer sol og vannkraft.
Hvordan skal elbilhaterne få fossilbilen sin til å gå på denne kraften? Det skal vel kokes opp kunstig diesel av planterester kanskje? Høres ut som en meget effektiv prosess  :-\

Alle som skriver henter sine tall fra de det passer, men jeg er imponert over hvor mye mange vet og påstår at ting er. Det gjelder også i denne tråden.
Han som har skrevet denne artikkelen som skjærer dypt inn i flere elbileiere sine hjerte bruker også tall som han er helt sikker på at er rett.

Hvordan vet du at vindmøllene ikke går på fullt?  Høres merkelig ut at de som har investert i vindkraft velger å ikke utnytte vinden som farer forbi.

stefse

Bondeknøl:  Det blåser ikke alltid optimal vind overalt. Faktisk kan det også bli vindstille. "Installert effekt" er passordet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:26
Bondeknøl:  Det blåser ikke alltid optimal vind overalt. Faktisk kan det også bli vindstille. "Installert effekt" er passordet.

... og i tillegg til dette så er det noen ganger det blåser så mye at man ikke får utnyttet hele potensialet (uten å ha ett lager å lade opp). Derfor får strømmen i Danmark noen ganger *negativ* pris - at selskapene *betaler* for å bli kvitt unyttbar overskuddsenergi. Og noe av denne energien blir da eksportert til Norge og er en ikke ubetydelig del av den strømmen vi importerer, og som klassifiseres som ren polsk brun-kull strøm i artikkelen som er tema i denne tråden (ok ok - jeg overdriver litt, men i det minste mindre enn det gjøres i denne ovennevnte artikkel ;) ).
Model S 85D

Bondeknøl

Selvfølgelig er det ganger det blåser hardt at vindmøllene ikke kan utnytte all vinden, og faktisk må vindmøllene stanses helt hvis det blåser for sterkt, men det blir jo helt på trynet å påstå at vindkraftinnstallasjonene ikke utnyttes når de ikke kan bruke den for sterke vinden eller må parkeres under slike forhold.

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:02
... men det blir jo helt på trynet å påstå at vindkraftinnstallasjonene ikke utnyttes når de ikke kan bruke den for sterke vinden eller må parkeres under slike forhold.

Det var det da heller ingen her som påsto?  Min "påstand" var at noen ganger når det blåser - altså mens det ikke blåser så mye at vindmøllene må parkeres - så er det ikke nok etterspørsel eller den genererte kraften til at den kan utnyttes effektivt. I alle fall frem til de har på plass ett energilager som kan lagre denne overskuddsenergien. Inntil videre fungerer f.eks. den norske vannkraften som dette energilageret.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA