Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske fritidsbåter - egen Facebook gruppe

Startet av TS, mandag 10. april 2017, klokken 16:46

« forrige - neste »

TS

Med to elbiler og en batteridrevet snøfreser
i garasjen så føles det helt feil å kjøpe en fossildrevet båt som avgir lukt og støy. Fysikken i sjøen annerledes enn på land så ingen har lansert en "havets Tesla" eller "skjærgårdens Leaf", ennå.
Men med diverse patenter økende energitetthet og fallende priser på Li-ion så ser det lyst ut de kommnede årene ..  For de som vil delta med å gi eller motta informasjon om dette på Facebook, så har nå en gruppe der . 

https://www.facebook.com/groups/1648602208779498/
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Kårepåsporet

Det er utfordrende å elektrifisere småbåter, ihvertfall hvis de skal gå fort.
Hvis en feks skal ha en daycruiser på rundt 20 fot, med feks 150 hk som går rundt 40 knop, så bruker denne 1-1,5 liter per nautisk mil (1,6 km), altså nær tre ganger så mye drivstoff som en bil bruker på 10 kilometer, eller for å sammenligne epler mot epler: Båtern bruker da rundt 18 ganger så mye drivstoff som bilen.
Hvis en Leaf kjører på 1,5 kWt per 10 km, så vil båten bruker 27 kWt på 10 kilometer.
Altså like mye som batteriet i en Soul. På 10 kilometer....
I dette regnestykket er det nok mye som må justeres på osv, men poenget er at per i dag er det langt frem til vi får en daycruiser som går fort på ren eldrift....
I en seilbåt derimot....som en gjerne kan ha både solceller og vindmølle, samt slepegenerator for å lade under seil, det er nok mer realistisk. Rekkeviddeangsten blir nok heller ikke så fremtredene da :-)

Burger

Jeg vil gjerne hatt el på seilbåten min, men med dieselgenerator for lading når man må gå langt på motor.

For meg så hadde 1 til 2 timer på marsjfart holdt til det meste av turer, samt jeg kunne hatt induksjonsovn i seilbåten i stedet for gassovn.

Jeg har 19hk motor, så tipper 30-40kwh batteri hadde vært ideelt. Fordelen med el på båter er at det er 'industri' 16A koblinger over alt. :-)

Regner med jeg må vente lenge til el på båt desverre, har ikke råd til fabrikkny båt på en god stund.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

asgeirn

Oceanvolt har en ganske bra pakkeløsning på elektrisk seilbåt.

Det spennende med deres løsning er muligheten for å lade i fart med seildrevet som generator, selvfølgelig også kombinert med landstrøm, solceller eller vindmølle. Inverteren for lading fra landstrøm gir deg 230V fra Li-Ion batteriene.

Det er flere produsenter som tilbyr Oceanvolt på nybygg, men like interessant er å gjøre det selv. Seildrevene deres er bygget for å passe i festene til mange vanlige drev.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Burger

Oceanvolt var ganske spennende, takk for det tipset. Aldri sett seildrev med elmotor før :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

krl

Godt mulig dette allerede er postet i Facebook-gruppen, men... To interessante produsenter av el-båter:
http://boesch.swiss/ (Riva-aktig)
http://candelaspeedboat.com/ (Svensk hydrofoil)

johnroger

Alt dette er fullt mulig i dag!  Motorer og batterisystemer som sikrer deg mange timers drift er lagervare!

schweitzeren

Kom gjerne med mer info her... har sluttet med Facebook  :o

Har tenkt bygge min gamle seilbåt om til el og nå er tiden inne da motor mangler !

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

krl

Elbåt tilgjengelig på finn.no https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105208701

Har noen testet disse? Den danske leverandøren har større varianter også, men da stiger prisen drastisk.. Batteripakken i enkelte av variantene er hentet fra BMW i3.

offpist

Jeg har hatt Cruice 4.0 på jolla i 2 år. Ser for meg det blir litt stusselig på såpass stor båt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA