Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken I-Pace utgave er mest for pengene? S, SE, HSE eller First Edition?

Startet av Counterpointer, søndag 07. januar 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

S.S

Som han over sier.
Vi må ikke så veldig mange år tilbake i tid, da Leaf kom ut, droppet prisen på Trillingene dramatisk. Så kom E-Golf, og Leaf droppet 20? prosent.
Tesla har gratis Superlading inkludert på de fleste biler solgt hittil, dette er et salgsfortrinn.
Nå forventer flere at Audi vil prises lavere.
Eurokursen er høy, men prisen på Jaguaren vil jeg anta er satt rundt 9,5 i kurs, så det vil ta tid med kurs under dette før prisen justeres. (Utregnet fra de Nederlandske prisene delt på 1,2 (kun moms i Nederland), og ganget med 9,5 ender vi rundt de norske prisene)

Så; Hvilken bil gir mest for pengene?
I-Pace er priset høyt.  Skal vi vente til Audi kommer ut og se om prisen går ned?
Jeg mistenker at inntil ventelistene er oppbrukt vil Jaguar gjøre som de vil, men om et års tid kan salget få en brems som vil tvinge ned prisene 10%.
Dermed er det fornuftig og billigere å vente og se, og holde opsjonene åpne. Mye nytt som kommer.
Men så må vi vurdere hvor mye vi er villige til å ofre for å være først med en ny bil, og se om vi blir tilbudt gunstig finansiering.

mariowing

Sitat fra: gr på tirsdag 09. januar 2018, klokken 08:41
Jeg er uenig og syns prisene som har kommet frem så langt er for høye i forhold til Model X. X er en større bil, har mulighet for både 6 og 7-seter, og den har en haug med kvaliteter man kjenner. Kvaliteter det foreløpig er usikkert om iPace får.

En Model X er udiskuterbart en mye større bil. Med fem seter og premium pakken (som man må ha for å få DAB radio) men uten autopilot (dvs at den har langt færre "assistenter" enn I-Pace) koster den 878 000 (da får du med hengerfeste). En I-Pace SE er vel den som kommer nærmest utstyrsnivået på en slik Model X og koster 748 000 med hengerfeste. Det er 130 000 billigere. I mitt Excel arket er det en del penger, men som sagt det er også en del størrelsesforskjell. Så prisforskjellen synes riktig etter min mening.

Tror ikke vi trenger å diskutere "kvalitet" på Tesla VS Jaguar, det bør være hevet over en hver tvil at Jaguar uanset ikke har dårligere kvalitet.

Sitat fra: gr på tirsdag 09. januar 2018, klokken 08:41
Når det gjelder hurtigladefart ser jeg at det skrives både 100 og 150kW i denne tråden, men på nettsidene til Jaguar står det fortsatt 50kW på konseptbilen. Er noe bekreftet her?

Det er bekreftet at den får høyere enn 50 kW, men ikke det nøyaktige tallet. Se for eksempel denne videoen hvor Jaguar Land Rover Technical Design Director, Dr Wolfgang Ziebart,  sier at de gjorde en stor tabbe ved å snakke om 50 kW lading på konseptbilen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZFy5Ik9lr30
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Sitat fra: S.S på tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:09
Jeg mistenker at inntil ventelistene er oppbrukt vil Jaguar gjøre som de vil, men om et års tid kan salget få en brems som vil tvinge ned prisene 10%.
Dermed er det fornuftig og billigere å vente og se, og holde opsjonene åpne. Mye nytt som kommer.

Det er en reell fare for at det kommer mva (ikke nødvendigvis full sats) på elbiler fra 2019. Kan fort bli mer enn den forventede prisnedgangen. Det er unormalt mange ukjente faktorer rundt kjøp av elbil om dagen!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

Flere her som sier at de forventer/har lest/har hørt at Audien skal prises lavere. Hvis jeg hadde vært Audi som er 6-12 måneder etter hovedkonkurenten ut på markedet i et elbilsugent Norge hadde jeg også sørget for at det inntrykket festet seg slik at flere vil vente og se fremfor å kjøpe konkurrentens bil. Når så bilen/prisene kommer så kan de lett finne argumenter for at den ikke ble billigere allikevel ;)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Imagine

Spennende å se hvor mye den selger etter de første har fått bestilt.

I mine øyne er det egentlig ingen fordeler av å være først ute. Ofte kan det være at en del utstyr ikke er tilgjengelig enda, og ofte kan det være noen barnesykdommer og sånt på de aller første. Men det er jo artig å kjøre tidlig rundt i en helt ny bilmodell.
Hvor mye man bør betale for det? Vel man får jo ikke rabatter ved å være først ute. Og man får heller ikke prøvekjørt bilen. Tenk hvis den faktisk ikke faller i smak kjøremessig.

«Da er det bare å selge den» - joa, men Jaguaren støtter ikke Ionity-lading og er litt utradisjonell på flere måter. Det er ikke gitt at den blir soleklar ener på bruktmarkedet eller nymarkedet. I tillegg - er ikke 869.000kr faktisk litt dyrt? Det er tross alt en Jaguar, så det skal koste, men jeg synes F-pace er overpriset i forhold til sin klasse, så I-pace er billig i forhold til den. Men jeg tipper den blir dyr i forhold til andre konkurrerende elbiler. Slik sett var det viktig for Jaguar å være tidlig ute for å få solgt litt biler.

S.S

Sitat:
- joa, men Jaguaren støtter ikke Ionity-lading

Hvor har du dette fra?
Ionity er, så langt jeg har forstått, type 2 CCS, og kan støtte inntil 350 kW.
Jaguar får (minst) 150 kW (se video over)
Ionity skal ikke være lukket, alle biler, Jaguar inkludert, får tilgang.
Så langt jeg har forstått.

Tellus

Sitat fra: fantonsen på tirsdag 09. januar 2018, klokken 08:45
Sitat fra: Krabbe 2 på mandag 08. januar 2018, klokken 20:01
Det virker som det blir å hente de 10 000,- tilbake som Jaguar låner. Hadde håpet å lande på maks 700 000-750 000,-Men nå kan det virke som en HSE med dekk, hengerfeste blir nærmere 850 000,- Mye penger på bil og enda er ikke produksjonsutgaven vist frem.

Er vel ikke håp om noe type "Tesla" rente på finansiering heller?

Hmm, kanskje avvente til en har fått prøvekjørt den selv om det sikkert innebærer bil nærmere 2019.


Akkurat så jeg skulle sagt dette selv...

Lovnaden om en godt utstyrt I-Pace til under 750 000 er ikke fulgt opp her føler jeg.
Billigste modell som er mulig å hente ut nå, er:
   Modell SE: 729 000,- (grunnpris)
+ transport til hjemby (obligatorisk)
+ Vinterdekk (nødvendighet)
+ Metallic lakk (de fleste vil vel ha det)
+ Crossbars og/eller hengerfeste for mange
Da er vi jaggu ikke langt unna 800 000,- for billigste modell, om ikke vi må over.

Jeg tror at Jaguar dessverre har priset seg ut av dette markedet med denne prisen.
De får garantert solgt mange biler nå helt i starten uansett, da det er nok av kjøpere som synes at dette er helt greie priser, men så tror jeg at det vil bremse kraftig opp når de ivrigste har fått sine biler, og konkurrentene også er kommet på plass med sine biler.
Og de vil falle tilbake til salg av normale mengde biler for dem.

Forstatt mange som sliter med å få med seg ingen av de tre modellene som leveres tilk sommeren er entrymodellen. Entrymodellen heter I-Pace S og vil bli levert senere. Skal man ha 'billig' jaguar og eller velge og vrake fra en stor utstyrsliste selv må man finne seg i å vente kanskje noen måneder lengre.

Forsøk å spekke opp en tilsvarende model S/X 100 Kwh med oppgraderte felger, interiør osv så ender du godt over 726K.

Om sommeren på motorvei gir nok Tesla S/X med 100 kWh noe lengre rekkevidde enn I-Pace. Under ordinære norske forhold og ikke minst i vinterhalvåret så bør I-Pace gi like lang eller bedre rekkevidde enn ikke minst Tesla X 100. Med langt mer effektive permanent magnet motorer, lavere vekt og varmepumpe er det mye som taler til I-Pace sin fordel.

For mitt vedkommende så er det det rent estetiske som veier tyngst. Dette er jo en ren subjektiv vurdering selvfølgelig.

Vanskelig å sammenligne med Audi da vi vet nada om prisingen og og når bilen leveres. Med mindre vi får priser og leveringstid i løpet av noen få uker så går nok det toget for mitt vedkommende selv om jeg har sub 500 kønummer.

THE

Som jeg nevnte i en kommentar tidligere. så har ikke Jaguar behov for å prise bilen attraktivt. Fabrikken den skal produseres på har en kapasitet på 16000 iPace i året. Det lureste Jaguar gjør er å prise bilen akkurat passe høyt til at de får solgt hele årsproduksjonen uten å ha lange ventelister.

På den måten får de tilbake mest mulig av utviklingskostnadene og produksjonskostnadene på bilen, og dermed blir tapet per solgte bil lavest mulig. Ingen klarer å overbevise meg om at iPace er en bilmodell Jaguar tjener penger på. Dette er nok et FOU-prosjekt og en måte for JLR å få kompetanse på elbil før de kommer med skikkelige elektriske volummodeller som skal ta over for eksosbilene de lever av i dag.

Når det er sagt så er iPace etter min mening en veldig attraktiv bil, og det virker som Jaguar har anstrengt seg for å lage en god bil, ikke bare en bra elbil. Derfor tror jeg at Jaguar og JLR/Tata har til hensikt å satse seriøst på elektriske biler framover, og at vi vil få se mye interessant fra dem utover på 2020-tallet.

Hvis iPace hadde vært godkjent for det doble av tilhengervekten (1500 kg), så kunne jeg godt tenkt meg en iPace, men den måtte vært en (god) del rimeligere enn Tesla X før jeg hadde vurdert å bytte blant annet pga. ladenettverket til Tesla. Er også litt usikker på både bagasjeplass og bakseteplass i iPace vs Tesla X da jeg synes det er vanskelig å få et godt inntrykk fra bilder og videoer jeg har sett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mariowing

Sitat fra: S.S på tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:34
Sitat:
- joa, men Jaguaren støtter ikke Ionity-lading

Hvor har du dette fra?
Ionity er, så langt jeg har forstått, type 2 CCS, og kan støtte inntil 350 kW.
Ionity skal ikke være lukket, alle biler, Jaguar inkludert, får tilgang.
Så langt jeg har forstått.

Jeg deler den oppfatningen, Ionotiy er et åpent CCS nettverk med betaling. Alle CCS biler kan lade der, inkludert dagens CCS biler.

Se for eksempel denne artikkelen i VG:

"Ionity-eiernes enighet om CCS som hurtig/lynladestandard betyr i praksis at VW e-Up, VW e-Golf, BMW i3, Hyundai Ioniq og Opel Ampera-e kan lade på de nye stasjonene, mens Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Kia Soul, trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero utelukkes fordi de bruker japanske CHAdeMO som hurtigladestandard"

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/snart-kan-du-tanke-elbilen-like-raskt-som-bensinbilen/a/24181892/
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

fantonsen

Sitat fra: Tellus på tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:45
Forstatt mange som sliter med å få med seg ingen av de tre modellene som leveres tilk sommeren er entrymodellen. Entrymodellen heter I-Pace S og vil bli levert senere. Skal man ha 'billig' jaguar og eller velge og vrake fra en stor utstyrsliste selv må man finne seg i å vente kanskje noen måneder lengre.

Jo, vet at den vil komme en eller annen gang. Når er det vel ingen som vet, og da antar jeg at iallefall Audi er kommet på banen med sine spesifikasjoner og priser.

Uansett så ser jeg neppe at denne vil komme for salg noe særlig under 700' (inkludert nødvendigheter som vinterhjul etc.) Og hvem vil kjøpe en bil til 700' uten utstyr som f.eks skinn og ACC? Neppe veldig mange. Galskap å bruke så mye penger på bil i mine øyne uten å iallefall gå for SE-varianten.

Håpet om en godt (ikke nødvendigvis top) utstyrt premium elbil til maks 700' - 750' ser iallefall dårlig ut nå. Ikke sikkert at det blir mulig med Audi'en heller, men det vil tiden vise.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

bmw2002

Jeg tror ikke Audien blir mye billigere, I-Pace SE i hvit får man for akkurat 750 000 med vinterhjul, tviler på at Audi med samme utstyr blir billigere, i såfall maks 50 000.

Jeg har hatt lyst på en nr 1 elbil i flere år, men synes Tesla er et steg ned på mange områder (og opp på noen) sammenlignet med bilen vi har fra før.

Hadde vi ventet på Audi hadde vi risikert å måtte betale mva fra neste år (kanskje halv eller 1/3 mva), da blir den uansett like dyr som Jaguar er i år.  I tillegg får vi bilen mest sannsynlig før ferien i år, det er verdt litt også.

Jeg fikk også et ekstremt godt inntrykk av bilen etter å ha pratet med produktsjefen for Jaguar i Oslo.

remoey

Noen lenger oppe i tråden spurte om pris på spesialfargen.

Det er ikke noe pristillegg for Photon Red (solid), men den kan kun velges som en av 3 alternative farger på First Edition. De andre fargene som kan velges på First Edition er:
Corris Grey (metallic)
Santorini Black (metallic)

Jeg synes grått og svart blir alt for kjedelig på en slik bil, så jeg velger den røde :).

Photon Red ser slik ut:
https://i.pinimg.com/originals/ae/48/ec/ae48ec60d4bc4ff749d25c36cdb43025.jpg
2015 VW e-Golf (byttes ut med i3 i august)
2016 AMG C63 S T
2017 BMW i3 Protonic Blue, Fully Charged (i bestilling)

lr-80

Har noen fått noe mer enn skriftlig spesifikasjoner? Jeg tenker da bilder av produksjonsmodellen, felger, interiør? Eller skal vi på venteliste bestille uten bilder?
Kunne tenke meg en SE i hvit, men skal ut for å prøve Model X idag som er under 700 med vinterhjul. Hjertet sier rasekatt, lommeboka sier MPV.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Xander

Må snart slutte å lese dette forumet. Her var det altfor mange fornuftige betraktninger  :D
Her sitter jeg og forsøker febrilsk å overbevise meg selv at 800.000 pluss er et røverkjøp for en I-pace. Ønsker ingen fornuftige innspill som tåkelegger beslutningsprosessen min  >:(

Jeg VIL ha en I-Pace !!

For første gang siden jeg falt pladask for E-Type på 70 tallet så er det kommet en Jaguar jeg bare ha, og da hjelper det ikke om det skulle komme en eller flere tyskere neste år som kan konkurere på pris. Det hjelper ikke, de kan ikke konkurere på STIL !

Ok, tross alt så har jeg enkelte perioder hvor jeg forsøker å vise litt fornuft. Selv om bilkjøp til 800.000+ umulig kan være fornuftig.

Selv om jeg synes HE modellen i utgangspunktet er godt utstyrt, så har jeg valgt å gå for HSE modellen spesielt pga. luftfjæringen, matrix lysa, oppgradert skinnseter og den adaptive cruise control with steering assist.

Kjenner for lite til Adaptive Dynamics og AdSR til å gå for en FE modell.

Men en ting har skuffet i kontakten med Jaguar forhandler nettverket. Prisforhandlinger blir bryskt avfeid som uaktuelt. Prisen er satt. Eventuelle volum eller rabatt avtaler er satt til siden for I-Pace.
Er det flere som har samme erfaring, eller er det åpninger for «spesial» løsninger?

Men nå er loddet kastet og har begynt å glede meg til levering i Juni? Juli? August? Eller ?

Og til slutt så er jeg ikke bekymret for kvaliteten på en bil jeg ikke har sett, designet av engelske ingeniører i et Indisk eid selskap og bygd av et Canadisk selskap i Østerrike – What can possible go wrong?

bmw2002

Sitat fra: lr-80 på tirsdag 09. januar 2018, klokken 10:57
Har noen fått noe mer enn skriftlig spesifikasjoner? Jeg tenker da bilder av produksjonsmodellen, felger, interiør? Eller skal vi på venteliste bestille uten bilder?
Kunne tenke meg en SE i hvit, men skal ut for å prøve Model X idag som er under 700 med vinterhjul. Hjertet sier rasekatt, lommeboka sier MPV.

Har kun fått bilder av felger. Når det gjelder interiør så har jeg sett på Range Rover Velar og fargene i en perm hos forhandler, gir iallefall noe inntrykk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA