Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken I-Pace utgave er mest for pengene? S, SE, HSE eller First Edition?

Startet av Counterpointer, søndag 07. januar 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Hvis det ikke er produksjonsbil så er det temmelig poengløst for min del og alle som har vært på Aker brygge visningen.

Er det noen som har vurdert å vente på en S?

Det er jo flere fordeler med det;
- rimeligere
- kan velge utstyr om en ikke vil ha akkurat den spec som er på S
- siden en da må vente er det mulig å se/prøvekjøre før kjøp
- alternativene for lading osv vil være mer klargjort

Ulempene er;
- får bil senere (kanskje myye senere)
- uklart for meg om en da mister plassen i køen
- det sies at du får mye utstyr for pengene med SE/HSE/FIRST ed

Imagine

Det er vanskelig å lese, men I-Pace kan fort være en bil de senker prisen på hvis den er dyrere enn etron og andre når de kommer. Spesielt hvis ladehastigheten viser seg å være dårlig og bilen fremstår som relativt dyr for elbil å være? Dette vil jo tiden vise.
Men I-Pace tipper jeg er en bil det ikke er viktig å være først ute med om man vil ha et godt kjøp. Jaguar er rimelig avhengig av å selge denne i godt antall så tipper salget roer seg allerede til høsten og at rabatter kan komme utover 2019.

Tor Ping

Jeg kommer nok til å vente. Først og fremst vil jeg se hva Audi kommer med, men også for å få litt mer info om lading og andre detaljer. Hadde ikke vært dumt og sett produksjonsutgaven og kanskje  til og med fått prøvekjøre. Jeg er også litt spent på å se hva som er standard på S og få regnet litt på hva en bil med mitt valg av utstyr vil komme på.

Jeg har egentlig satt en grense på 700k og vil prøve å holde meg innenfor det. Så da får jeg se om Audi, Jaguar eller kanskje til og med MB kan levere noe jeg kan være fornøyd med til den prisen. Man kan kanskje håpe på at Jaguar har litt og gå på når det gjelder pris også når alle konkurrentene kommer på banen, hvem vet.
Jeg har det heller ikke spesielt travelt, venter gjerne til 2019 og krysser fingrene for at politikerne ikke finner på noe tull med avgiftene :)

HelectriC

Hvordan ser det egentlig ut med Spotify og TuneIn som man får til Tesla? Finnes det noe lignende til iPace? Jeg føler det er noe jeg hadde savnet VELDIG mye hadde jeg ikke hatt det lenger. Det har på en måte blitt standard å kunne få in det jeg ønsker av musikk og radiokanaler fra hele verden. Sitte å knappe på mobilen for samme greier får meg ikke til å synge halleluja.
Hva med AndroidAuto? Funker det på samme måte som hos Tesla (unntatt att det går via mobilen da, men uten å trykke på den lille skjermen) eller kunne man ikke få AndroidAuto til iPace?
ioniq 5

bmw2002


Tellus

Når det gjelder priser har jeg fått opplyst at dette er makspriser. Om det er realistisk å håpe på at endelige priser er lavere vet jeg selvfølgelig ingen ting om. Kanskje hengerfeste blir litt billigere. Er ganske overbevist om at prisen på dette vil falle når det blir fabrikkmontert.

mariowing

Det ble sagt på Aker Brygge at Apple Carplay og Android Auto støttes samt Jaguar sin egen løsning (InControl) (som er samme systemet som på BMW i3 hvis noen her er kjent med det). Felles for de alle er at de krever at du fysisk kobler telefonen til bilen med en kabel. Android Auto er forøvrig ikke offisielt tilgjengelige i Norge så vidt jeg vet, men det skyldes Android. Range Rover Velar har samme infotainment system som I-PACE og har så vidt jeg har sett ikke CarPlay/Android Auto så det er vel enda en ting som kommer på "vi får se" listen før vi vet fasiten.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ludwig_holberg

Jeg tror det langt fra usannsynlig er at både i-Pace og e-Tron blir produsert i små volum, noe ala Ioniq og Ampera-E, og at man ved å vente kan havne i en 12-18-24 mnd kø. Eventuelt motsatt - stort volum, men enda større interesse når folk skjønner at el er fremtidens drivstoff.

HelectriC

ioniq 5

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da de første prisene kom fra Nederland så vi at det ble et sprik på estimert norsk pris basert på hvilken vekslingskurs som ble brukt.
Har laget en oversikt her over forskjeller på ulike elbilmodeller som ligger på følgende link.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183
Observerer at Jaguar bruker en del høyere kurs enn f.eks. Tesla.
Dersom Jaguarmodellene hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D så ville f.eks. en I-Pace SE kostet nesten 80 000 mindre.

Dersom I-Pace S hadde blitt lansert i Norge ville 82 000 € tilsvart under 600 000 NOK i Norge ved bruk av samme kurs som Tesla Model S 100D.

Edit: Beklageligvis var jeg litt for ivrig og overså en regnefeil. Tallene og konklusjonene er redigert.

mariowing

Du må koble telefonen til bilen med USB kabelen for å bruke Spotify på InControl systemet til Jaguar. Det er IKKE slik som i Tesla at Spotify er innebygget og streamer via bilens nettkobling. Hos Jaguar brukes telefonens nett og telefonens Spotify app slik at i praksis så styrer du Spotify appen på telefonen på bilens display.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt


HelectriC

Sitat fra: mariowing på søndag 14. januar 2018, klokken 17:35
Du må koble telefonen til bilen med USB kabelen for å bruke Spotify på InControl systemet til Jaguar. Det er IKKE slik som i Tesla at Spotify er innebygget og streamer via bilens nettkobling. Hos Jaguar brukes telefonens nett og telefonens Spotify app slik at i praksis så styrer du Spotify appen på telefonen på bilens display.

Ikke like gøy :(
ioniq 5

mariowing

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. januar 2018, klokken 17:57
Android Auto med trådløs tilkobling ble vist på CES denne uken.

Trådløs Apple Car Play ble lansert for to år siden. Pr i dag finnes det en eneste bil i hele verden som støtter dette; BMW 7-serie. Det viser hvor tregt bilindustrien tar til seg nye innovasjoner.

Når det er sagt; I-Pace kommer med wifi aksesspunkt i bilen. Wifi er en forutsetning for trådløs CarPlay så det er lov å håpe at I-PACE blir bil nr to i verden som tilbyr dette
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Tilkobling av CarPlay med kabel er bare mas som fører til at jeg stadig glemmer telefon i bilen. Pluss at det er hassel å måte koble til telefonen til bilen hver gang du setter deg inn!

Trådløs tilkobling er et must, jeg bruker heller Bluetooth enn CarPlay

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA