Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken I-Pace utgave er mest for pengene? S, SE, HSE eller First Edition?

Startet av Counterpointer, søndag 07. januar 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

Tor Ping

Sitat fra: mariowing på mandag 08. januar 2018, klokken 12:20
Sitat fra: S.S på mandag 08. januar 2018, klokken 10:47
Den dagen bilen skal selges, f. eks om 5 år, finnes det nesten ingen sjanse for å få 100 000 mer for en First enn du får for en SE.  Kanskje lettere å selge. 

Enig i at du ikke nødvendigvis får igjen mellomlegget, men at mer utstyr gir en mer lettsolgt bil tror jeg absolutt.

Det er forøvrig ikke 100 000 i prisforskjell du skal se på etter fem år, du må regne differansen på restverdiene etter 5 år. Med 50% verditap så vil da restverdien være henholdsvis 365 000 og 415 000 for SE og FE. Så da er spørsmålet om du vil få 50 000 mer for en FE enn en SE.

Skal du beregne verditap i % så er jeg helt enig og jeg er helt enig i at verditapet på en godt utstyrt bil kan være lavere i %, men nå er det nå en gang kroner som betyr noe for folk flest. Det hjelper lite at en bil har et lite prosentvis verditap hvis bilen koster mer enn du har råd til.

mariowing

Sitat fra: Tor Ping på mandag 08. januar 2018, klokken 12:34
Sitat fra: mariowing på mandag 08. januar 2018, klokken 12:20
Sitat fra: S.S på mandag 08. januar 2018, klokken 10:47
Den dagen bilen skal selges, f. eks om 5 år, finnes det nesten ingen sjanse for å få 100 000 mer for en First enn du får for en SE.  Kanskje lettere å selge. 

Enig i at du ikke nødvendigvis får igjen mellomlegget, men at mer utstyr gir en mer lettsolgt bil tror jeg absolutt.

Det er forøvrig ikke 100 000 i prisforskjell du skal se på etter fem år, du må regne differansen på restverdiene etter 5 år. Med 50% verditap så vil da restverdien være henholdsvis 365 000 og 415 000 for SE og FE. Så da er spørsmålet om du vil få 50 000 mer for en FE enn en SE.

Skal du beregne verditap i % så er jeg helt enig og jeg er helt enig i at verditapet på en godt utstyrt bil kan være lavere i %, men nå er det nå en gang kroner som betyr noe for folk flest. Det hjelper lite at en bil har et lite prosentvis verditap hvis bilen koster mer enn du har råd til.

Det er jeg 100% (!) enig i. Mitt poeng var at forskjellen på brukt prisen om fem år skal være 50 000 fordi restverdien på bilen (og dermed mellomlegget har falt).

Det man egentlig bør spørre seg om er ikke om man får 50 000 mer for FE enn HSE, men om man har lyst på et verditap på 365 000 eller 415 000 kroner :)

Husk også at om fem år har det kommet mva på nybilene, det vil føre til at bruktprisene holdes kunstig oppe (det samme som man i lange perioder så på dollarkursen og Tesla) så det er gode utsikter til at å kjøpe en I-Pace i dag (uansett utstyrsgrad) vil gi et uvanlig lavt verditap.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tor Ping

Sitat fra: mariowing på mandag 08. januar 2018, klokken 12:41

Det er jeg 100% (!) enig i. Mitt poeng var at forskjellen på brukt prisen om fem år skal være 50 000 fordi restverdien på bilen (og dermed mellomlegget har falt).

Det man egentlig bør spørre seg om er ikke om man får 50 000 mer for FE enn HSE, men om man har lyst på et verditap på 365 000 eller 415 000 kroner :)

Husk også at om fem år har det kommet mva på nybilene, det vil føre til at bruktprisene holdes kunstig oppe (det samme som man i lange perioder så på dollarkursen og Tesla) så det er gode utsikter til at å kjøpe en I-Pace i dag (uansett utstyrsgrad) vil gi et uvanlig lavt verditap.

Da er vi enige :+1:

Interessant det du nevner om verditap til slutt. Jeg har også fundert litt på bruktprisene når det innføres mva. Som du sier er det naturlig å tenke seg at bruktprisene vil holde seg bra pga dette, men samtidige er det vel en fare for at den teknologiske utviklingen spiser opp noe av dette?
(Men dette tilhører vel en tråd et annet sted..)


mariowing

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. januar 2018, klokken 12:23
I tillegg er det jo den praktiske forskjellen på ett 10 veis justerbart sete og ett 18 veis?

Fant denne:

https://www.youtube.com/watch?v=j_lDikP7y8A.

Her demonstreres 16 veis justering (hvis jeg klarte å telle riktig). Tipper at de to siste justeringene for å komme til 18 er hodestøtten.

10 veis justering har trolig ikke mulighet for å justere fremre del av sitteputen, side-støtten i setene og kanskje bare mulig å justere sitteputen fremre eller bakre del? 18-veis setene har også kjøling og massasje, det har ikke 10 veis setene.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ludwig_holberg


Counterpointer

Sitat fra: mariowing på mandag 08. januar 2018, klokken 12:54
18-veis setene har også kjøling og massasje, det har ikke 10 veis setene.
Der kom du jo med det viktigste poenget.
Kjøling i seter er en fantastisk oppfinnelse.

Counterpointer

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 08. januar 2018, klokken 13:10
Er det noen som vet noe mer om potensiell ladehastighet?
100 kW er det jeg har hørt. Men er jo også et spørsmål om når hastighet faller av. Noen faller av markert ved 60 % andre holder  farten til 80%........

Vind

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. januar 2018, klokken 15:24
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 08. januar 2018, klokken 13:10
Er det noen som vet noe mer om potensiell ladehastighet?
100 kW er det jeg har hørt. Men er jo også et spørsmål om når hastighet faller av. Noen faller av markert ved 60 % andre holder  farten til 80%........
150 kW...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elling Berg

Noen skriver at S-versjonen ikke er tilgjengelig. Knut Aulie skriver i en annen tråd at den trolig ikke kommer i år. Jeg snakket med importøren for en uke siden og fikk inntrykk at den vil være tilgjengelig etter initiell produksjon. Da tenker jeg levering rundt oktober.

Hva vet vi rundt levering av første S'er?

Elling

S.S

Vedlagt er innlegg fra Autoblog.nl, med priser på S, 82 000, SE 90 000, HSE, 97 000 og FE 106 000.
Legg merke til at prisspranget er 7-8000 euro / trinn, og ganger 8 stemmer det med de norske prisene.
Derav min antagelse om 675 for S.  Da er det nok like greitt å gå for SE, og få en hel masse utstyr.  Nivåene over er det vel vanskelig å forsvare økonomisk, men så lever vi jo bare en gang da....

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vind

Forskjell mellom HSE Launch  og First Edition (etter å ha finlest prislisten)

Styling
- 20" felger med grå finish
- First edition treverk...
- beskyttelsesplater i dører med First Edition inngravert
- Full lærinteriør
- Light Oyster headlining
- Ambient interior lightning
- Kun tre farger (om dette er positivt eller negativt må jeg se fargene for å forstå)

Komfort og kjøreegenskaper:
- Adaptive dynamics
- Adaptive Surface response
- Fire soners klimakontroll
- Head-Up
- Active key (strømløst armbånd som man kan bruke når man er på svømmetur og bilen kan parkeres med nøkkel inne)

Om det er verdt 50 000... litt usikker, det kommer jo også vinterfelger, crossbars og eventuelt hengerfeste i tilegg - som også fort blir 50 000.

I forhold til utstyr og priser når man skal selge bilen, så er det så enkelt at om to biler er priset omtrent likt - så blir den med mest utstyr solgt, om alt det andre er på plass (skadefri, service osv)  Men hva bilen er verdt om 3 år, det er det mye usikkerhet om  - og ikke noe man kan beregne nå.

SE faller litt ut for min del - vil ha den beste adaptive cruicecontroll + noe av det andre utstyret.

Så for min del blir det ett vanskelig valg (mellom First edition og HSE).  Headup og 4 soner + ActiveKey er kjekt å ha.  Tror bilen er bra nok uten adaptive dynamics, og stylingen/ fargene, og jeg har litt mental sperre på å bruke 900' på bil. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

oll1954

Her er min sannsynlige kombinasjon:

HSE:               786 k  (levert Trondheim, inkl. reg. omkostninger)
18" vinterhjul:   25 k  (35 k for 20")
Hengerfeste:      19 k
Crossbars:           4 k
Metallic:             10 k

Totalt: 844 k. Og det er nok, var egentlig ikke innstilt på å bruke så mye ... Er litt i tvil om hvor god deal vinterhjulene er. Det vil bli tilbudt 4 felgvarianter, fortsatt uklart hvilke dette blir. Iflg. forhandler vil imidlertid også tilleggsutstyr (feks vinterhjul) være momsfritt om dette leveres sammen med bil, dette burde utlikne prisforskjell mot i utgangspunktet billigere 3. parts dekk/felg-forhandlere.

Ingen rabatter, firmaavtaler gjelder ikke, 0% på alt (dette var vel egentlig ikke uventet, men litt surt likevel ...  :-1:)
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

bmw2002

Sitat fra: oll1954 på mandag 08. januar 2018, klokken 18:43
Er litt i tvil om hvor god deal vinterhjulene er. Det vil bli tilbudt 4 felgvarianter, fortsatt uklart hvilke dette blir.

Jeg fikk beskjed om at 20" tommerne blir de samme felgene som er standard på HSE utgaven, de er veldig pene.  Tror jeg må ta en avsjekk på dette, dersom det ikke er kjent hvilke felger man får vil jeg helst kjøpe dette utenom.

Vil det finnes et godt utvalg av 3 parts felger til I-Pace?

erbo73

Sitat fra: Vind på mandag 08. januar 2018, klokken 18:17
Forskjell mellom HSE Launch  og First Edition (etter å ha finlest prislisten)

Styling
- 20" felger med grå finish
- First edition treverk...
- beskyttelsesplater i dører med First Edition inngravert
- Full lærinteriør
- Light Oyster headlining
- Ambient interior lightning
- Kun tre farger (om dette er positivt eller negativt må jeg se fargene for å forstå)

Komfort og kjøreegenskaper:
- Adaptive dynamics
- Adaptive Surface response
- Fire soners klimakontroll
- Head-Up
- Active key (strømløst armbånd som man kan bruke når man er på svømmetur og bilen kan parkeres med nøkkel inne)


Och sen är det även svarta rutinfattningar på first istället för krom.
Synd att man inte kan få en vit first edition!

mariowing

Mange måter å regne verdien på og om det er verdt det koker vel til slutt ned til begjæret og evnen til å rasjonalisere at man bare "må ha" ;)

Har sittet og sett på prislisten til F-Pace og funnet ut følgende priser på ustyr som følger FE og ikke HSE:
Adaptiv Dynamics - 11 200
Adaptive Surface Response - 1 900
Gloss Black vinduslister - 3 100
Suedcloth taktrekk - 13 200
Fire soners klima - 15 700
Activity key - 3 700
Interior lightning - 3 600
Fullt lærinteriør - 20 500
Head up display - 13 200

(De to nederste fant jeg ikke på F-Pace så de er hentet fra Range Rover Velar sin prisliste).

Til sammen blir dette 86 100 inkludert mva. Mva betaler som kjent ikke vi elbilister så da blir prisen 68 880. Prisforskjellen mellom HSE og FE er på 50 000 så det er en grei "pakkerabatt" slik at rent prismessig er det verdt det. Og så kommer vi tilbake til starten, om det er verdt det koker vel til slutt ned til begjæret og evnen til å rasjonalisere at man bare "må ha"...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA