Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reaktiv effektkomponent under lading

Startet av stefse, søndag 07. januar 2018, klokken 19:01

« forrige - neste »

stefse

Ser at reaktiv effektkomponent dropper kraftig i minus når ladingen starter.
Hva kan være forklaringen? Det er kun elbilladeren som forårsaker så store hopp i VAR.
Feilmåling? Eller fungerer laderen og batteriet som et magasin for reaktiv effekt i nabolaget?

Ta en titt på screenshot
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electrix

Switchmode power supply og kabler trekker vanligvis "negativ" reaktiv effekt, dvs negativ cos phi. Strøm før spenning hvis du ser på sinuskurven.

Motorer og lysrør trekker "positiv" reaktiv effekt, dvs positiv cos phi. Strøm etter spenning om du ser på sinuskurven.

Sånn sett ikke noe uventet at du trekker mer negativ reaktiv effekt når lading starter, og som du ser er det omtrent det samme om du lader med 6 eller 16 A, fordi cos phi vanligvis er nærmere 1 (nøytral) ved full effekt på utstyret.

Som du ser ligger du også uten lading med negativ reaktiv effekt, mest sannsynlig fordi du har mer elektroniske apparater (varmepumpe, pc, led lys, lysrør med elektronisk trafo osv) enn direktekoblede motorer og lysrørarmaturer med konvensjonell spole.
Hvor har du screenshot fra? nettselskap eller eget måleinstrument?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

Lite endring i cosphi eller Powerfactor som det kalles her. Logger fra eget utstyr, så det kan jo hende utstyret ikke er helt 100% kalibrert, selv om det i utgangspunktet er godkjent for fiskale målinger. Screenshot fra ca. samme tidspunkt som over.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electrix

Endring i powerfactor blir ikke stor nei, men endringen i den reaktive effekten er heller ikke stor, ca 300 fra -400 til -700. Samtidig er aktiv effekt rundt 4 000 først og 5 000 etterpå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA