Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Upålitelige CCS ladere i kulda?

Startet av yhafting, lørdag 06. januar 2018, klokken 20:16

« forrige - neste »

yhafting

Heisan
I dag forsøkte jeg å lade på Fortum sin hurtiglader på kiwi Moane i Kongsberg. Det var cirka -13C, og jeg var sjanseløs til å få igang lading med CCS (saktelading med Mennekes kontakt gikk greit).

I praksis så registrerte ikke noen av CCS-laderne at bilen var koblet til. Siden jeg kjører Ioniq og så vidt jeg husker har mange på IONIQ-facebook-gruppen klagd over at Garo laderne virker dårlig, så jeg tenkte jeg fikk prøve noe annet. - Derfor fylte jeg langsomt akkurat nok til å kjøre til laderen til Grønn kontakt på Marienlyst i Drammen- fordi jeg visste jeg hadde fått til å bruke den i sommer. Men det viste seg jo raskt at laderne til Grønn kontakt også var av typen Garo.

På Marienlyst var det en BMW-i3 som stod til lading på den ene laderen, og den andre laderen hadde nøyaktig samme problem- ingen lading (merk jeg kontaktet både Fortum og Grønn kontakt mhp alle laderne- og alle prøvde de å restarte å fjernstarte lading uten hell). Etter å ha forsøkt å få i gang lader nr 3 for dagen i en halvtimes tid, kom eieren av BMW'en som også hadde opplevd at den andre på Marienlyst ikke virket. Han mente det var mange av laderne som virket dårlig i kulda. Da han dro fikk jeg til alt hell igang laderen som han nettopp hadde brukt. Dermed fikk enden på visa her en lykkelig slutt, selv om jeg hadde kastet bort over en time på å få igang døde ladere. Mens jeg ladet, dukket det opp en Soul, hvor eieren kom fra et annet sted i Drammen der ingen av laderne hadde virket..

Så kommer spørsmålet
- er dette her typisk for alle ladere?
- eller er det et spesielt ioniq fenomen?
- Er det typisk GARO?
- eller var jeg bare svært uheldig når 3 like ladere (det er jo en del av dem ute...) feilet for meg på rad på samme måte?
- eller er det bare ladekontaktene som slites ut så fort at de fleste laderne som står ute egentlig ikke virker?
-...?

Jeg fikk jo ladet der CCS-laderen var holdt varm av BMW'en foran meg. På kongsberg hadde også den ene laderen vært brukt rett før meg, men det var en LEAF, så det var vel Chademo..(?)
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

elekTrond

#1
Kia Soul har CHAdeMO, så det må ha vært noe annet enn støpslene den dagen.

EDIT: Annen i ellevte! *se bilde* Det er en GARO som står på OBS! Rudshøgda ...  :'(
'13 Mjau

jkirkebo

Sitat fra: yhafting på lørdag 06. januar 2018, klokken 20:16
Så kommer spørsmålet
- er dette her typisk for alle ladere?
- eller er det et spesielt ioniq fenomen?
- Er det typisk GARO?
- eller var jeg bare svært uheldig når 3 like ladere (det er jo en del av dem ute...) feilet for meg på rad på samme måte?
- eller er det bare ladekontaktene som slites ut så fort at de fleste laderne som står ute egentlig ikke virker?
-...?

Usikker, men det gjelder ikke alle ladere ihvertfall. Jeg lader mye i kulda, f.eks i Dokka der det fort kan vært 10-15 minus. Tilsvarende på Roa. Men jeg bruker også stort sett Veefil-laderne (om de er ledige) da disse er mye kjappere å starte opp enn Efacec/Garo. Har ikke hatt et eneste kulderelatert problem med disse, og den på Dokka er ikke akkurat i bruk hele døgnet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA