Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace FÅR hengerfeste!

Startet av S.S, lørdag 06. januar 2018, klokken 00:33

« forrige - neste »

JaguarPace

#45
Snakket med en hyggelig Jaguar selger på telefon i går, da jeg hadde en del spørsmål om bestillingen min. Han svarte velvillig på spørsmål, og kom egentlig med mer info enn jeg var på jakt etter. :+1: :) Kom da selvfølgelig også inn på spørsmålet om hengerfeste. ;) Fabrikk produsert hengerfeste blir sendt til Norge for ettermontering, og dette mest sannsynlig sammen med en ny bakre diffusor med luke for det avtagbare hengerfeste. Diffusoren er ikke 100% sikker informasjon, men noe han hadde hørt snakket om i "gangene". Derfor den høye prisen som ettermonteringen ser ut til å ville koste. Blir spennende å se hva vi ender på til slutt, så får all ekstra vekt over 750 kg bli en bonus for oss som er interessert i hengerfeste.
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

trd-73

Høres veldig merkelig ut. Hvorfor kan de ikke montere det fabrikkproduserte hengerfestet inklusive ny diffusor på fabrikken?

JaguarPace

#47
Er vel for det meste oss nordmenn som er mest "fanatisk" opptatt av hengerfeste, og kanskje bare vi som får dette tilbudet. Fabrikken tar nok ikke hensyn til dette i produksjonslinjen sin nå i første omgang. Så får vi se om hengerfeste blir et tilvalg senere som fabrikkmontert. Nå skrev jeg fabrikkprodusert først, men det kan godt være feil. Kan godt være de bruker en underleverandør nå i første omgang. Edit: Ser at noen tidligere i tråden skriver at SVO skal produsere hengerfestet.
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

PF

Sitat fra: trd-73 på torsdag 29. mars 2018, klokken 19:32
Høres veldig merkelig ut. Hvorfor kan de ikke montere det fabrikkproduserte hengerfestet inklusive ny diffusor på fabrikken?
Ganske vanlig egentlig, toyota ettermonterer parksensorer i norge.

Vind

#49
Hengerfeste er tilgjengelig i alle markeder, og har sammenlignbar pris, så det er ikke "upris" i Norge.  De engelske sidene har bedre beskrivelse:

SitatBespoke towing system featuring a detachable tow ball. Towing capability of up 750kg, nose load of 45kg. Towing electrics are included. A unique rear valance is also included within the kit. This valance provides a removable cover allowing access to the towing equipment. When not in use the cover ensures a clean attractive finish concealing the towing system. Compatible with tow bar mounted cycle carrier - 2 bikes C2Z22694 & C2Z22695.

Not compatible with rear mounted cycle carrier T4K1178 & T4K1179. The I-PACE towing electrics are capable of powering trailer lights only.

Part Number:   T4K8031

Tidligere stod det på samme side at det inkluderte "Trailer Towing assist", men dette står ikke på accessories lenger (det stod der før de oppdaterte med "the removable cover").  dette er software til traction controll, så må regne med at det er med.

En liten morsomhet - som beviser at brukermanualen om hengervekt  er litt copy & paste:

SitatThe engine's power output always reduces with increased altitude. At 1 000 m above sea level, and for every extra 1 000 m, deduct 10% from the Gross Train Weight (GTW).

Dette er noe som gjelder Diesel og Bensin biler, men kan ikke se at man får 10% reduksjon på elmotor pga tynnere luft...


BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elbildilla

Er det 13 pins strømkontakt som er det vanligste på nye hengerfester?

jkirkebo

Sitat fra: Elbildilla på søndag 08. april 2018, klokken 10:32
Er det 13 pins strømkontakt som er det vanligste på nye hengerfester?

Ja, 13-pins er ny EU-standard. Nye hengere og nye biler kommer med dette. Har man en eldre henger ville jeg vurdert å bytte kontakt, den koster 129,- på Biltema ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Biltema har overgang mellom de to som funker ok. Har en slik i nåværende bil.

Krabbe 2

Kan en ha en tilhenger som veier 750 kg eller er det kun max 750 på «kroken» Har ikke peiling på dette med tilhenger og vekt.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

Gordon Retriever

Siden du spør antar jeg du ha førerkort klasse B, ikke B96 eller BE.  I så fall kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt 750 eller mindre. :)

(Egentlig kan du trekke tilhengere med tillatt totalvekt inntil 830 kilo forutsatt at du ikke laster den mer enn at aktuell totalvekt er 750 kilo.  Tilhengere med høyere tillatt totalvekt har du ikke lov til å trekke - selv om den er tom)


4Matic Fanatic

Kan se ut som man må bytte bil til neste år igjen, for å få med campingvogna...

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50061

"Hva hengerfeste angår får vi opplyst at det neste år ser ut til å bli mulig å bestille I-Pace med fabrikkmontert hengerfeste, med mulighet for å taue 1800 kg."


Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:07
"Hva hengerfeste angår får vi opplyst at det neste år ser ut til å bli mulig å bestille I-Pace med fabrikkmontert hengerfeste, med mulighet for å taue 1800 kg."


Bra! Kjøpte nettopp 2000kg henger da jeg fant ut at 750kg ble for spinkelt.
Lov å håpe at det fabrikkmonterte ikke koster 20.000,- slik som 750kg festet gjør pga ettermontering?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:07
Kan se ut som man må bytte bil til neste år igjen, for å få med campingvogna...

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50061

"Hva hengerfeste angår får vi opplyst at det neste år ser ut til å bli mulig å bestille I-Pace med fabrikkmontert hengerfeste, med mulighet for å taue 1800 kg."


Bra! 1800kg er faktisk brukendes til noe, i motsetning til 7500kg ;)

Dette legger nok litt press på Audi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jlr

Noen som vet om det er mulig å få godkjent bilen/få inn i vognkortet høyere vekt på de som får 750kg, når det etterhvert vil komme mulighet for 1800kg? Blir vel antageligvis ikke gjort noen endringer på selve bilen?

Øyvind.h

Vil ikke det avhenge av typegodkjenning? Dvs. om modellen som leveres nå er typegodkjent med 750kg last så vil det ikke automatisk bli slik at man kan bytte til 1800kg uten ny typegodkjenning?
Og det kan være forskjeller på ettermontert og fabrikkmontert feste som gjør at det ettermonterte ikke vil kunne gå opp til 1800kg selv om typegodkjenning endres.

Når det er sagt – håper det er greit med et eksempel fra Tesla på nettopp dette selv om vi er i Jag forum. Tesla leverte biler med nedjustert hengervekt fordi de skilte på maks hengervekt ved 19 vs 22 tom felger.
En del fikk for lav hengervekt. Dette ble justert slik at alle fikk 2250kg hengervekt. Jeg tror Tesla her fikk justert vognkort hos de som var rammet. Dvs oppjustering av maks hengervekt fra 16-1700kg til 2250.

Dermed går det tilsynelatende an å endre hengervekt etter at en bil er levert, dersom produsenten gjør det som er nødvendig. Om det kan overføres til Jag og endringene der vet jeg ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA