Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace FÅR hengerfeste!

Startet av S.S, lørdag 06. januar 2018, klokken 00:33

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Jeg bestilte ikke hengerfeste. Av erfaring er tilkobling og frakobling av henger en risikohandling som i løpet av noen titalls sykluser alltid setter merker på bakfanger og eventuelt andre karosserideler. Derfor var konklusjonen at en Jaguar til 850000 var for fin til å mishandle på denne måten. I tillegg til at produktet var dårlig og dyrt.

4Matic Fanatic

Det gjorde heller ikke jeg, men det er fordi jeg har en gammel E-klasse som kan dra 2100kg og likevel må fortsette å dra på vogna vår. Synes 30-40 mil mellom bensinstasjonstoppene er kort nok, og selv en mulig 1800kgs oppgradering for batteribilen ville nok ikke erstatte MB'n når vi skal dra vogn.

Ser TMX-gutta har prøvd å dra vogn, men noe mer enn en liten dagstur må bli for spesielt interesserte med dagens batteriteknologi.

daktari

Kjører du virkelig 5 timer i strekk uten pause, med campingvogn?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Ser frem til å se en elbil som klarer 4 timer (30 mil) med campingvogn på 2 tonn uten ladestopp!
Vil tippe rundt regnet doblet forbruk, 3,5-4 kwh/mil med X eller I-Pace.
(joda, vet maks 750 kg per i dag)
Mye luftmotstand i en campingvogn, så det må vel bli for de samme folka som kjører Leaf til middelhavet...

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på fredag 15. juni 2018, klokken 23:08
Kjører du virkelig 5 timer i strekk uten pause, med campingvogn?
Har ganske ofte dagsetapper opptil 90 mil med vogna bak, i utgangspunktet kun stopp for å fylle bensin og eventuelt mate unga nå og da.  :-)
Det er et stort hopp derfra ned til 15-20 mil som jeg kanskje kunne få ut av dagens elbiler.

HelectriC

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 17. juni 2018, klokken 01:19
Sitat fra: daktari på fredag 15. juni 2018, klokken 23:08
Kjører du virkelig 5 timer i strekk uten pause, med campingvogn?
Har ganske ofte dagsetapper opptil 90 mil med vogna bak, i utgangspunktet kun stopp for å fylle bensin og eventuelt mate unga nå og da.  :-)
Det er et stort hopp derfra ned til 15-20 mil som jeg kanskje kunne få ut av dagens elbiler.

90mil med vogn bak betyr vel max 80km/h? Det vil si over 11timer i bil på en dag med barn? Stakkars barna dine :(
ioniq 5

Nordlands

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 17. juni 2018, klokken 01:19
Har ganske ofte dagsetapper opptil 90 mil med vogna bak, i utgangspunktet kun stopp for å fylle bensin og eventuelt mate unga nå og da.  :-)
Det er et stort hopp derfra ned til 15-20 mil som jeg kanskje kunne få ut av dagens elbiler.
Ser ikke hvordan du får et så lavt tall med samme tidsbruk. Med forbruk 0.4 kWh/km kan du kjøre f.eks. 10-15 mil, pause 1 time mens bilen lader, og gjenta. Med hastighet 80-90 km/t blir forbruk og lading med 50 kW ladestasjon omtrent 1:1, så da skal du få kjørt minimum halvparten av det du får til om du kjører i ett med ICE bil.

Med korreksjon for pausene du uansett må ta, lading over natt og fremtidige 100+ kW ladestasjoner vil forskjellen også bli mindre.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

4Matic Fanatic

Ja, jeg mente ikke at jeg gikk fra 90 til 15-20, men fra 30-40 til 15-20 per stopp.
Legg til krøkkete lading (kanskje i-Pace går greit å lade med vogna bak siden ladepunktet står foran) så er det bra usannsynlig at jeg gidder å dra på ferie med vogn og elbil.

Det er naturligvis ikke slik at man kjører 90 mil hver dag - men det er en ganske typisk start/sluttetappe å kjøre Trondheim-Vesterålen eller Trondheim-Gøteborg.
2-3 timers dagsetapper kan være greit med småbarn og camping-hopping fra sted til sted, men vi har ikke småbarn lengre så da blir det fort lengre mellom stoppene.

Det vil nok funke for helgeturer til Østersund og hjem igjen (~25mil), så derfor ville jeg gjerne hatt et 1800kgs hengerfeste, men det vil IKKE bli feriebilen for oss med vogn bak, det er nok sikkert.

4Matic Fanatic

Sitat fra: HelectriC på søndag 17. juni 2018, klokken 08:52
90mil med vogn bak betyr vel max 80km/h? Det vil si over 11timer i bil på en dag med barn? Stakkars barna dine :(
De sover eller spiller nå stort sett likevel, om det er 3 eller 11 timer er det gjerne sjåføren som går lei først.
De har tross alt forlatt bleiestadiet.  :-)

HelectriC

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 17. juni 2018, klokken 14:38
Sitat fra: HelectriC på søndag 17. juni 2018, klokken 08:52
90mil med vogn bak betyr vel max 80km/h? Det vil si over 11timer i bil på en dag med barn? Stakkars barna dine :(
De sover eller spiller nå stort sett likevel, om det er 3 eller 11 timer er det gjerne sjåføren som går lei først.
De har tross alt forlatt bleiestadiet.  :-)

Jeg selv har nok og forlatt bleiestadiet for en tid siden, men gidder likevel veldig sjelden å sitte 11timmer i bil på samme dag. Det er å plage seg selv!
ioniq 5

Elbildilla

#85
Noen som har hørt med forhandler om når vi får litt mer info om hvordan 750-hengerfestet vil se ut montert på bilen?

Noen nevnte at hengerfeste vil muligens bli ettermontert etter at man ha fått bilen utlevert. Eller blir dette gjort i klargjøringsperioden etter bilen ankommer Drammen?

Har vært nevnt tidligere at det sannsynligvis blir kuttet åpning til hengerfestet i diffusoren under støtfangeren. En av ulempene med avtagbart hengerfeste, er at kontakten kommer som en fast installsjon på siden. Blir derfor en større installasjon/hull enn de som har innsvingbart hvor kontakten ofte henger på selve festet. Håper de har fått til en god løsning som står i stil med resten av designet.

Jeg har bestilt med hengerfeste, men vil gjerne se hvordan det blir seende ut før jeg endelig bestemmer meg.

Vind

Det finnes ikke bilder ofisielle av dette enda, men det kommer om ikke så lenge.  Såvidt jeg har skjønt blir det en luke under støtfanger.  Hele den bakre platen under støtfanger byttes ut, og dette er en av grunnene til at kostnaden er høy.

Det blir montert før utlevering, og siden de har noen uker mellom mottak av biler og SW oppdatering er klar, regner de med at dette ikke skal forsinke utlevering.

(dette i følge min selger)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

4Matic Fanatic

Sitat fra: HelectriC på søndag 17. juni 2018, klokken 17:14
Jeg selv har nok og forlatt bleiestadiet for en tid siden, men gidder likevel veldig sjelden å sitte 11timmer i bil på samme dag. Det er å plage seg selv!
Det er forskjell på folk - og det er forskjell på biler.

Elbildilla

Takk for info @Vind. Min bil kommer til Drammen den 17. august. Satser på at det kommer bilder etc. innen da.

Vind

Sitat fra: Elbildilla på mandag 18. juni 2018, klokken 17:40
Takk for info @Vind. Min bil kommer til Drammen den 17. august. Satser på at det kommer bilder etc. innen da.
Da er vi nok på samme levering :-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA