Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace FÅR hengerfeste!

Startet av S.S, lørdag 06. januar 2018, klokken 00:33

« forrige - neste »

lr-80

Det er alt for dyrt for meg, siden det bare er kjekt å ha, ikke nødvendig for meg. Samtidig ser jeg hvorfor, når bilen ikke i utgangspunktet var konstruert for dette og det må ettermonteres. Ettermontering av f.eks. metallic lakk, soltak eller skinninteriør ville nok vært enda dyrere...
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Nordlands

Sitat fra: Vind på fredag 02. februar 2018, klokken 12:46
Tilhengerfeste er mva fritt når det er bestillt sammen med bilen, dvs du må ha det på kontrakt.  da kan du jo ikke velge etterpå.  Så ja, ettermonterer man blir det 25% mere...
Det var jo nesten det jeg beskrev, altså bestilt med bilen på kontrakt etc., bare utsatt montering - slik jeg har forstått det vil jo hengerfeste til de første bilene uansett bli "ettermontert" av forhandler. Fant imidlertid en uttalelse fra Skatt Øst nå fra da ladebokser ble unntatt momsfritak hvor det virker implisitt at utstyr som kan gi momsfritak må være påmontert/følge med ved salg.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

ludwig_holberg

Gulle god campignvogn med fire soveplasser på 750 kg:

https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=112242008

Mtp rekkevidde er det uansett veldig bra med en lett campignvogn..

GreenBeHH

Sitter nå å finstuderer hvilken versjon jeg skal ha og om jeg må ha tilhengerfeste.  Ut fra det jeg har lest så langt og prisen på dette så synes jeg at 19000,- er en merkelig høy pris.  Samme hengerfeste på andre Jaguar/Land Rover modeller liger på ca. 6000,- uten moms.  Til og med et elektrisk fås under 10000- uten moms.  Ut fra det noen har fanget opp så vil I-Pace komme med hengerfeste fra fabrikk på et senere tidspunkt og da antar jeg til priser som angitt ovenfor og med moms.  I tillegg tror jeg at Trailer Assist ikke vil være tilgjengelig før det blir et fabrikk montert hengerfeste.
Jeg velger sannsynligvis å ikke bestille med hengerfeste eller vente med bestilling til tilhengerfeste debatten har lagt seg.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Counterpointer

Synes GreenBeHH har et poeng.
Skulle en ombestemme seg er jo straffen på 25% mva ikke så veldig avgjørende i forhold til totalsummen en havner på uansett

Cral

Men vil de første være typegodkjent for mer enn 750kg? Kan man ikke risikere at det blir en ny typegodkjenning for den med fabrikkmontert hengerfeste?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Stikkkontakt

Sitat fra: Cral på mandag 05. februar 2018, klokken 09:15
Men vil de første være typegodkjent for mer enn 750kg? Kan man ikke risikere at det blir en ny typegodkjenning for den med fabrikkmontert hengerfeste?

De første blir 750 kilo.
De fabrikkmonterte blir trolig mer.

Cral

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. februar 2018, klokken 09:35
De første blir 750 kilo.
De fabrikkmonterte blir trolig mer.

Visst de første bilene bare er typegodkjent for 750kg hengervekt, så vil det jo ikke hjelpe å vente til bilen kommer med fabrikkmontert hengerfeste  med høyere hengervekt og få det montert, den "gamle" bilen vil jo fortsatt bare være typegodkjent for 750kg?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

S.S

Fabrikanten kan typegodkjenne hengerfestet. Mulig at det på 750 kg ikke er "typegodkjent", eller at det er maks de kan sette uten å måtte gå gjennom en kostbar proses.
Men, om bilen blir typegodkjent for en høyere vekt, kan produsenten velge å gi oss dokumentasjon som biltilsynet så skriver inn i vognkortet, også på tidligere biler.  Lite trolig at vi må bytte ut hengerfestet for å få dette, de har vel bare modifisert et feste fra en annen Jag, så selve festet er sikkert beregnet på et par tonn.
Men jeg har uansett selv sagt foreløpig nei til hengerfeste, inntil jeg ser mer info nærmere levering.
Om bilen skulle komme i juli, har jeg lite lyst til å gå og vente ukevis i køa i hengerfestemonteringa.

Cral

Eller at det på de med fabrikkmontert hengerfeste er sveiset inn noen forsterkninger for å kunne ha tyngre henger....

Jeg tenker bare at det ikke er 100% sikkert at de første bilene, som ikke leveres med fabrikkmontert hengerfeste, kan få det samme hengerfestet ettermontert, men er begrenset til hengerfestet som de kunne fått ved levering.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Stikkkontakt

Sitat fra: S.S på mandag 05. februar 2018, klokken 12:32

Om bilen skulle komme i juli, har jeg lite lyst til å gå og vente ukevis i køa i hengerfestemonteringa.

Godt mulig denne frykten er berettiget.
Ifølge Sandven skal hengerfeste monteres av Jaguar SVO. Det betyr da at bilen må fra Østerrike via England før den havner i Norge. Det høres tidkrevende ut.

ludwig_holberg

Kan det virkelig stemme? Høres helt næpe ut å sende bilene over kanalen for å montere et hengerfeste. De produseres tross alt av en fabrikk som er laget for å tilpasse seg skreddersydde krav fra bilmerkene. Da burde vel også pristillegget vært på nærmere 40-50k enn 19k som idag.

Monteres av Jaguar SVO kan vel uansett bety at det skjer i Østerrike - enten gjennom underleverandør, eller at Jaguar SVO gjør det selv på i tilknytning til Magma Steyrs lokalitet?

Counterpointer

Hmm
Jeg forsto prosessen slik at SVO produserer hengerfestet og at det blir montert i Norge.

S.S

Som Knut sier over.
Forhandler eller importør som skal montere, om opplysningene jeg fikk fra forhandler stemmer.  Men festet er "produsert" av SVO. Det betyr sikkert bare at de har tilpassa et eksisterende.
Tviler sterkt på at selve bilene blir annerledes med og uten fabrikkmontert feste. Det blir sikkert 2 muligheter som på F-Pace, avtagbart (det samme som vi har tilbud om, ratet høyere, men identisk), og muligens et innfellbart, om de tror volumet blir stort nok.  Jeg er happy med avtagbart.

GreenBeHH

Hadde kontakt med min selger som sier at den høye prisen er knyttet til at dette er en ettermontert løsning laget for Norge.  Jeg forstår at dette bli ettermontert i Norge og jeg håper da at det kan ettermonteres senere også.  Selger er usikker på om det i det hele tatt kommer en fabrikkmontert løsning.  Jeg må se denne løsningen før jeg eventuelt kjøper den, har sett mye rart levert ettermontert.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA