Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace FÅR hengerfeste!

Startet av S.S, lørdag 06. januar 2018, klokken 00:33

« forrige - neste »

S.S

Det har vært en del diskusjon omkring hvorvidt den får hengerfeste, nå har jeg, og flere, fått skriftlig fra forhandler at hengerfeste blir etterinstallert av forhandler, og får maks vekt 750 kg.

Vet ikke mer spesifikasjoner på selve hengerfestet.

For min del er dette gode nyheter, da det tilfredstiller det meste av mine hengerbehov, og langtur med større henger er helt uaktuelt, da rekkevidden fort blir mer enn halvert, ref tester med Tesla X..
(Redigert: Halvert rekkevidde med stor henger over 2 tonn, på langkjøring)

Om du har BE, betyr dette at du kan dra en henger med f.eks 2 tonn totalvekt, så lenge den ikke veier over 750 kg i det den henger bak Jag'en, kalt aktuell totalvekt.

Om du bare har B i sertifikatet, sier regelen enkelt at du kan maks dra henger med 750 kg totalvekt,
Skal du dra tyngre henger, er maks totalvekt på bil og henger tilsammen 3500 kg, Jag'en kommer vel med totalvekt rundt 2800 kg, i dette tilfellet 3500 kg minus 2800 = 700 kg... Men du har alltid lov å dra 750 kg totalvekt henger.  "Aktuell totalvekt" gjelder kun om du har BE...

oll1954

Noen som vet om det blir et avtagbart hengerfeste?
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

S.S

Jeg tar for gitt at det blir avtagbart eller innfellbart, da noe annet knapt finnes.
Er vel sjanse for at festet fra E-Pace eller F-Pace passer?
Uansett, standard avtagbart lik på BMW etc er helt ok for meg.  Blir sikkert stående på hele tiden.


Tellus

Skal være avtagbart, men ikke elektrisk innfellbart.

Counterpointer

Sitat fra: S.S på lørdag 06. januar 2018, klokken 10:52
Blir sikkert stående på hele tiden.
Det gjorde jeg også med min siste bil som hadde det.

Er vel greit å være oppmerksom på at en får mangellapp på dette og type 2 feil på EU kontroll.

Maximus

Det stemmer vel ikke, eller er det en helt ny regel som er innført?

Den gamle Mondeoen min har avtagbart hengerfeste. Nøkkelen som trengs for å ta det av fikk jeg aldri av forrige eier, og jeg spurte heller ikke etter den.

Ikke noe problem på siste EU kontroll, som var for et halvår siden.

kaiat

Jeg tror det er slik at du får mangel dersom kroken skygger for skiltet. Noen biler har skiltet nede i støtfangeren, akkurat i passelig hengerfestehøyde.

Counterpointer

Burde hatt med «kan» i mitt sitat. Selfølgelig overser noen verksteder dette og kanskje også kontrollører hos SVV, samt kaiat sin presisering

S.S

Siste 15-20 år har alle mine biler med avtagbart feste hatt dette permanent på, også på eu- kontroll.  Har aldri vært bemerket.  Om det er lov eller ikke, har jeg aldri sjekket. 
Og 750 kg grensen på festet har sikkert en stoor sikkerhetsmargin ;-)

Kim Morten

Hvis hengerfestet dekker for skiltet på bilen når det er montert vil det gi feil på EU-kontroll.
Sort E-Golf
Oslo

Stikkkontakt

Hengerfeste koster heftige 19.000 kroner. Spesialbygget for Norge hos Jaguar SVO.

oll1954

Her svaret fra Thule (Brink) ang. hengerfeste til i-Pace:

Good morning, we do not list a towbar for this vehicle at this point in time.  Unfortunately I do not have any information on whether we have anything in development.  You may want to enquire in a few month time, we might have an update then??  Thank you.

With Kind Regards,

Deanna Carrier
Customer service centre Operative
Brink Towing Systems LTD
www.brinkgroup.eu

Vel som forventet.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. januar 2018, klokken 09:54
Hengerfeste koster heftige 19.000 kroner. Spesialbygget for Norge hos Jaguar SVO.
Prisen baller på seg totalt.

Manuelt avtagbart går jeg ut fra?

Min forhandler sa at de første fikk ettermontert uorginalt og at originalt kom etterhvert. Sa din kilde noe om dette?

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. januar 2018, klokken 12:11
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. januar 2018, klokken 09:54
Hengerfeste koster heftige 19.000 kroner. Spesialbygget for Norge hos Jaguar SVO.
Prisen baller på seg totalt.

Manuelt avtagbart går jeg ut fra?

Min forhandler sa at de første fikk ettermontert uorginalt og at originalt kom etterhvert. Sa din kilde noe om dette?

Det står tilhengerfeste avtagbart.

geear

Sitat fra: S.S på lørdag 06. januar 2018, klokken 00:33
For min del er dette gode nyheter, da det tilfredstiller det meste av mine hengerbehov, og langtur med større henger er helt uaktuelt, da rekkevidden fort blir mer enn halvert, ref tester med Tesla X..
Er enig i at 750kg er mye bedre enn ingenting, og gir fordeler i forhold til sykkelstativ og lignende, men hvor har du disse testene med MER enn halvert rekkevidde fra?

Jeg har kjørt med 1,5 tonn i 7m3 boggi kappelhenger bak min X, med forbruk på rundt 350-380Wh/km, som er typisk 100Wh mer enn uten på småkjøring. Kjører IKKE forsiktig. TeslaBjørn har kjørt mye med henger og det ligger masse videoer på nettet, som f.eks. denne relativt store båten på 2250kg:
https://www.youtube.com/watch?v=akONJfTO2W8 med forbruk på 450Wh/km over 45 mil i god fart.

Han har også kjørt med en Land Rover freelander på tilhenger med 400Wh/km og med samme bilhengeren tom på 300Wh/km.

Det skal være temmelig ekstremt for å mer enn doble forbruket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA