Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Niro EV på CES

Startet av navyelsen, torsdag 04. januar 2018, klokken 15:20

« forrige - neste »

Cral

Egentlig lite nytt, 64kwh batteri og 150kw motor. Designet er pyntet på, men er det på vi får? Jeg trenger ikke en skjerm i grillen....

Morten, husk at det er forskjell på miles og km, og beregningen av kjørelengde. Med den europeiske standaren, så er det fortsatt 500km...

Lånte Niro PHEV fredag ettermiddag og leverte den på lørdag 5 min før forhandleren stengte;

Det jeg ikke likte var
Støynivå under akselerasjon, krefter, lane assistant var ikke like sivilisert som den i egolfen, og selv om sete var godt å sitte i, elektrisk med gode justeringsmuligheter, så fant ikke venstre hånden et godt sted å oppholde seg.

Lane assist er nok mer en vanesak, selv om den var mer direkte, og prøvde kraftigere å holde bilen i feltet enn den på golfen - i tillegg til at den klaget høylytt om du ikke fulgte den, så  tror jeg den taklet knappere svinger før den ga opp, så det er en vanesak. Krefter og motorstøy blir jo eliminert med en elmotor som er ca 50% sterkere...

Så da er det støtte for venstrehånden jeg sitter igjen med. En annen ting jeg ikke var helt enig i, var at setet skulle automagisk gå tilbake for å lette det å sette seg ut og inn av bilen, gjorde jo at plassen i baksetet ble litt snau... Antar at det er en funksjon som kan slås, av, uten at jeg brukte tid på se etter det.

Bagasjerommet føltes like stort som golfen, og med setene nede, ser det helt greit ut.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

tugit

Putt venstrehånden på rattet. Har sett flere som gjør dette med stort hell ;D

Kårepåsporet

Er det noen som har studert/sett nøyere på videoene. Er det dette vi vil få?
Etter drøye to år med Soul er jeg klar for Kia igjen. Er ferdig med Hyundai tror jeg.

Morten Christiansen

Fra hva jeg så var det fokus på elektronikk og gadgets, så ikke så mye info om ting jeg lurte på.

goev

Sjekk plassering av batteripakken! Hele pakken ligger under baksetet og kupeen. Det er håp om et romslig bagasjerom :+1:

Liker dette designet bedre enn dagens fossil Niro, men er spent på hvor mye av dette som blir med til produksjonsmodellen.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

navyelsen

Svært skuffende presentasjon. Var imponert etter Bytons presentasjon i går, og hadde håpet på noe tilsvarende fra Kia. Så den 15 minutters sammendraget, og stort sett halvparten var selvskryt av Kia, samt oppramsing av autopilotens egenskaper. Ufattelig lite info om selve bilen, til tross for at de hadde sluppet en teaser i forkant.

Eneste nyttige var rekkevidden på 380 km (238mi), men dette var som forventet med 64 kWh batteri, som er omtrent det samme som Ampera-e. Og blir vel markedsført her på berget som over 500km etter NEDC, og mer enn nok til mitt bruk.

Ellers sitter jeg igjen med flere spørsmål enn svar:

  • Hvordan blir produksjonsmodellen sammenlignet med konseptet?
  • Hva blir prisen?
  • bagasjerom?
  • leveringstidspunkt?

Jeg er slett ikke interessert i en orgie av elektroniske duppedingser, men vil bare ha en rimelig bil med lang rekkvidde og god plass. Håper de kan levere det i løpet av året!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

goev

Er litt skuffet over hurtigladeegenskapene de presenterer. 185km på en halvtime blir ikke mer enn kanskje 60kW. Soulen klarer teoretisk opp til 90kW.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Cral

Sitat fra: kjelle på tirsdag 09. januar 2018, klokken 06:59
Putt venstrehånden på rattet. Har sett flere som gjør dette med stort hell ;D

Joda, men jeg liker å støtte den armen på noe når jeg cruiser på motorveien, og normalt ikke trenger å gjøre større rattutslag.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Morten Christiansen

Sitat fra: Cral på tirsdag 09. januar 2018, klokken 06:25
Egentlig lite nytt, 64kwh batteri og 150kw motor. Designet er pyntet på, men er det på vi får? Jeg trenger ikke en skjerm i grillen....

Morten, husk at det er forskjell på miles og km, og beregningen av kjørelengde. Med den europeiske standaren, så er det fortsatt 500km...


Jeg er mest opptatt av hva jeg kan forvente meg i daglig livet. 50 mil oppgitt, 38 mil av leverandør, i praksis? Dersom jeg får 30 mil etter et par år om vinteren så dekker den uansett mitt behov 99 % av tiden, og med stadig flere muligheter til å lade underveis så er det vel reelt sett ikke noe problem.

50 mil Europeisk tilsier hva normalt sett i virkeligheten?

xmir

Håper interiøret og touchopplegget i videoen ikke blir endelig resultat. Kjøper gjerne elbil i år jeg, men vil helst ikke ha spaceageinteriør og masse tullefunksjoner som bare dytter prisen oppover.

zbk

Sitat fra: Morten Christiansen på tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:11
Jeg er mest opptatt av hva jeg kan forvente meg i daglig livet. 50 mil oppgitt, 38 mil av leverandør, i praksis? Dersom jeg får 30 mil etter et par år om vinteren så dekker den uansett mitt behov 99 % av tiden, og med stadig flere muligheter til å lade underveis så er det vel reelt sett ikke noe problem.

50 mil Europeisk tilsier hva normalt sett i virkeligheten?

Rekkevidde er sammenlignbar med Ampera-e. Der er >400km lett på sommeren, >300km enkelt rundt 0°C (med greit med varme). Regner med denne blir ca. tilsvarende.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Cral

Sitat fra: Morten Christiansen på tirsdag 09. januar 2018, klokken 09:11
Jeg er mest opptatt av hva jeg kan forvente meg i daglig livet. 50 mil oppgitt, 38 mil av leverandør, i praksis? Dersom jeg får 30 mil etter et par år om vinteren så dekker den uansett mitt behov 99 % av tiden, og med stadig flere muligheter til å lade underveis så er det vel reelt sett ikke noe problem.

50 mil Europeisk tilsier hva normalt sett i virkeligheten?

Sammenligner man med Ampera, som har samme EPA rekkevidde, 30-40 mil. (https://elbil.no/test-av-opel-ampera-e-35-mil-langt-og-godt-forsteinntrykk/) Men jeg har hele tiden gått utifra at når det har vært snakk om 500km rekkevidde, så har de bruker NEDC rekkevidden, siden den er den alle konkurrentene bruker.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Cowboystrekk

Denne så spennende ut! Plass nesten som Sportage. Om den får mulighet for senkbart bagasjerom som non-PHEV har og hengerfeste tror jeg vi har vår neste bil :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ProsjektX

Sitat fra: goev på tirsdag 09. januar 2018, klokken 08:22
Sjekk plassering av batteripakken! Hele pakken ligger under baksetet og kupeen. Det er håp om et romslig bagasjerom :+1:

Liker dette designet bedre enn dagens fossil Niro, men er spent på hvor mye av dette som blir med til produksjonsmodellen.
Jepp, den la jeg merke til også. Lover bra!

Så er det bare å håpe at interiøret ligner på konseptet!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA