Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Driver Broom.no uredelig journalistikk?

Startet av doldis1, torsdag 04. januar 2018, klokken 08:49

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Tror faktisk Broom lever i et dilemma på samme måte som annen biljournalistikk i Norge.
Mange oppegående biljournalister har forstått at fremtiden er elektrisk. Samtidig har mesteparten av leserne fossilbil fremdeles. Hva skal de gjøre da for ikke å legge seg ut med leserne?

Det ender opp med at de skriver tvetydige elbilartikler som kan tolkes begge veier. Det gir klikk.

De av oss som vet litt mer om Broom-journalistene vet at de privat er fullstendig klare over hvilken vei teknologien går.

Jeg tenker at Broom uansett har bidratt til elektrifiseringen ved å holde fokus på temaet. Broom er tross alt Nordens største bilnettsted og artiklene når ut bredt. Hvis vi f.eks. sammenligner med tilsvarende i England så ser vi at det verste er å tie elbilene ihjel.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

doldis1

Sitat fra: jlan på lørdag 13. januar 2018, klokken 11:29
http://www.tv2.no/broom/9574060/

Se der ja !  :+1: Fra Møller Johnsens penn selvsagt..  Da venter jeg med spenning på en positiv-eller i det minste nøytral reportasje om Tesla fra sjefsredaktøren...

bno


JorgenM

Flere positive artikler idag også.
En om BMWs store andel av elbiler og hybrider i Norge og en som ikke direkte omhandler elbiler, men med VWs enorme satsning på elbiler er det gledelig at de er på førsteplass i verden igjen :)


Norske BMW-kunder er helt annerledes enn alle andre:
http://www.tv2.no/broom/9564474/

Trosset skandalen og ble verdens største – igjen
http://www.tv2.no/broom/9606337/

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Knut Røe

Verdens største, på hva? Forurensende biler.
Har VAG satset stort på elbiler, det har jeg ikke sett noe til. De selger dog 2 ombygde fossilbiler til høye priser.

doldis1


PionerThink

Ikke bare VW som satser enormt på elbil for tiden 8):
http://www.vibilagare.se/nyheter/ford-storsatsar-pa-elektriskt
Håper de gjør en litt bedre innsats enn de gjorde med Focus Electric, og nylig Mondeo Hybrid der halve baggasjerommet består av batteripakke :P
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 16. januar 2018, klokken 14:12
Ikke bare VW som satser enormt på elbil for tiden 8):
http://www.vibilagare.se/nyheter/ford-storsatsar-pa-elektriskt
Håper de gjør en litt bedre innsats enn de gjorde med Focus Electric, og nylig Mondeo Hybrid der halve baggasjerommet består av batteripakke :P

Ja Ford skal nok jobbe hardt for å bli troverdige i sin elbilsatsing. Men det kan kanskje medføre at de kommer opp med noe ekstraordinært de nærmeste årene. La oss håpe det!

Agmuns

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 16. januar 2018, klokken 14:12
Ikke bare VW som satser enormt på elbil for tiden 8):
http://www.vibilagare.se/nyheter/ford-storsatsar-pa-elektriskt
Håper de gjør en litt bedre innsats enn de gjorde med Focus Electric, og nylig Mondeo Hybrid der halve baggasjerommet består av batteripakke :P
Det kommer til å bli et stusselig bilmarked i Norge i de neste årene. P.t. så er det 3 premiummerker (i den grad man kan kalle Tesla og Audi premium) som de færreste har råd til og noen asiatiske billigprodusenter som de færreste har lyst på som kommer med elbiler i familiebilstørrelse. Ellers har vi de småbilene vi har i dag. Ja også er det et rykte om en liten el-XC40 en gang i 2019.

Tar vi høyde for et par år ventetid på de bilene som kommer i år hvis man bestiller etter prøvekjøring, hva er egentlig planen til politikerne i dag da? At vi ikke skal kjøpe nye biler før i 2025 - som ser ut som å være et år det skal komme en del biler på markedet?

At VW, (tyske) Ford, BMW, Mercedes, Peugeot, Audi, Opel, Renault m.fl. først nå skal satse på elbiler tyder på at det er minst 5-7 år før vi ser en modell på veien. Det er nitrist. Jeg kommer til å fortsette å kjøpe bensinbiler til det kommer en familieelbil jeg har lyst på. Så får jeg heller ta et eventuelt tap når det kommer. I verste fall har jeg en bensinbil jeg kan stue inn på en oppvarmet garasje og ta vare på og beholde til den blir veteranbil. Jeg kjøper jo tross alt bilene fordi jeg liker dem, ikke fordi politikerne mener jeg skal kjøpe dem.

bno

#55
@Carl Anton Stenling
"Jeg kommer til å fortsette å kjøpe bensinbiler til det kommer en familieelbil jeg har lyst på."
Sitat slutt.
Det er der ICE produsentene vil ha deg og meg. Da lykkes de "kanskje" (se link under)

Jeg forstår deg veldig godt og jeg har ventet i 8 år på en slik bil som kan erstatte fullt ut en ICE. Jeg ønsker å kjøre nedover kontinentet til varmer strøk om vinteren. Det kan jeg idag, men dog ikke uten en viss lade"skrekk". Tesla M3 vil hjelpe på og det er her jeg ser frem til å få denne. Jeg er er teknisk intressert pensjonist og for meg blir det å vente på andre biler lite aktuelt om vi skal vurdere ut fra det jeg selv og mange med meg har tenkt, forstått og uttrykt hva gjelder elbil som følger:
https://www.tu.no/artikler/slik-kan-elbilen-knekke-tysk-bilindustri/417074

Det blir ikke noe nytt Tysk eller Fransk premium bil prosjekt tror jeg i overskuelig fremtid.

Burger

bno: Kollega har Tesla model S, men han flyr ned til Tyskland og leier bil for ferien for Europakjøring ned til Spania. Flink til å finne tilbud, bestiller bil og flybilletter i god tid og spør om oppgradering når han henter ut bil.

Han sier det er rimeligere enn å kaste km på egen bil med tanke på slitasje.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bno

@Burger
Det er selvfølgelig en løsning som godt kunne passe for meg også. Takk for info  :+1:

elektrolux

Sitat fra: Burger på tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:53
bno: Kollega har Tesla model S, men han flyr ned til Tyskland og leier bil for ferien for Europakjøring ned til Spania. Flink til å finne tilbud, bestiller bil og flybilletter i god tid og spør om oppgradering når han henter ut bil.

Han sier det er rimeligere enn å kaste km på egen bil med tanke på slitasje.

Kjenner en som gjør det samme med MC. Flyr til Munchen og leier BMW i stedet for å slite flata et sett dekk på egen MC ned til alpene. Sier også at dette er mer økonomisk.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PionerThink

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:28
Det kommer til å bli et stusselig bilmarked i Norge i de neste årene. P.t. så er det 3 premiummerker (i den grad man kan kalle Tesla og Audi premium) som de færreste har råd til og noen asiatiske billigprodusenter som de færreste har lyst på som kommer med elbiler i familiebilstørrelse.
Veldig godt skrevet Agmuns! Var vel noe slikt kona også blåste ut i frustrasjon når hun hørte om økning i dieselavgiften og proklamerte at vår F11 nå måtte selges mens vi enda fikk noe for den :o
Da hadde jeg nettopp fortalt henne om alternativene som du er inne på, og hun var ikke veldig fornøyd med at BMW ikke fikk ut fingeren og kom med en X3 elbil på mange år ???
Hun mente sågar at vi kanskje måtte vurdere å sette oss opp på ventelista på Audi e-tron i mangel på alternativer da asiatene blir for små for 2 ungdommer og 2 voksne på tur ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA