Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Driver Broom.no uredelig journalistikk?

Startet av doldis1, torsdag 04. januar 2018, klokken 08:49

« forrige - neste »

bmw2002

Totalt uinteressant for oss bilinteresserte hvor mange Tesla som er solgt. For min del trenger de ikke skrive om Tesla før der er noe vesentlig nytt:
- Prøvekjøring av Model 3
- Tesla viser frem en ny modell

Utrolig at det går an å bli fornærmet for at det ikke skrives nok om Tesla. Sånn er det vel når man er yppersteprest i Teslareligionen.

bno

Sitat fra: cra på lørdag 06. januar 2018, klokken 00:03
Mange av de faste(ste) kundene deres er vel ihuga elbilmotstandere. Jeg har også observert mye misnøye med at NAF når har begynt å vende blikket mot elbiler.
Samme her

Carl Anton Stenling

Det har skjedd mye med Broom de siste årene. Tror nok at journalistene meget gjerne skriver om Tesla, men de er nødt til å produsere noe fossilinnhold for å holde på de litt mer konservative leserne.

Har observert noen ganger at innholdet preges litt av hvem som har betalt turer og kanskje annonser, men generelt er Broom ikke så aller verst journalistisk sett.

I det siste har de også begynt å moderere kommentarfeltet slik at de verste nettrollene begrenses.

Faktisk synes jeg Din side virker mer vridd i fossilretning, men også der begynner det nå å sige inn hva som er fremtiden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rollep

Sitat fra: doldis1 på torsdag 04. januar 2018, klokken 08:49
En trenger ikke lete lenge etter krigstypeoppslag...Media er fulle av det!

Bortsett fra hos Broom.no da....................iflg. de selv "  Norges ledende bilside på nett " DER er det stille,ikke et ord om Teslas vanvittige måned ...?

Skal jeg tro at grunnen er at Tesla hverken nå eller i overskuelig framtid vil være med å fylle kassa hos Tv2/broom.no ?

Uansett grunn, Broom.no fungerer i dag som en reklameside for Tysk fossilindustri og fortsetter de å skrive kun for rednecks, tipper jeg de snart vil være like utdatert som bilene de skriver om...?

Toppsak i dag er fra en av foretakene som legger igjen reklamepenger hos TV2 selvsagt....

http://www.tv2.no/broom/9587098/
Tullprat fra ende til annen.

Mobileum

#19
Sitat fra: Rollep på lørdag 06. januar 2018, klokken 18:10
Sitat fra: doldis1 på torsdag 04. januar 2018, klokken 08:49
Uansett grunn, Broom.no fungerer i dag som en reklameside for Tysk fossilindustri og fortsetter de å skrive kun for rednecks, tipper jeg de snart vil være like utdatert som bilene de skriver om...?
Tullprat fra ende til annen.

Trønderens angrep på tysk bilindustri slutter aldri. Amerikanske biler er ikke helt fri for bruk av fossilt drivstoff de heller  8) .  Det er vel ikke mange av disse 16 mest solgte amerikanske bilene som bruker særlig mindre enn 1 liter på mila. Amerikanerne produserer ca 4. mill biler pr. år, og jeg gjetter på at disse forurenser mer enn hele den tyske bilproduksjonen til sammen. Men man skal ikke undervurdere bruken av skylapper.

1. Chevrolet Traverse
2. Buick Enclave
3. GMC Acadia
4. Ford F-150
5. Chevrolet Corvette (auto trans)
6. Jeep Wrangler Rubicon
7. Jeep Wrangler Unlimited Big Bear 4X4
8. Jeep Wrangler Limited Sport 4X4
9. Jeep Wrangler Sport 4X4
10. Ford Expedition
11. Lincoln Navigator
12. Ford Taurus
13. Cadillac ATS Sedan AWD
14. Cadillac CT6 Platinum AWD
15. Chevrolet Colorado 4WD Z71 Crew Cab
16. Jeep Cherokee

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

doldis1

Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:12
Sitat fra: Rollep på lørdag 06. januar 2018, klokken 18:10
Sitat fra: doldis1 på torsdag 04. januar 2018, klokken 08:49
Uansett grunn, Broom.no fungerer i dag som en reklameside for Tysk fossilindustri og fortsetter de å skrive kun for rednecks, tipper jeg de snart vil være like utdatert som bilene de skriver om...?
Tullprat fra ende til annen.

Trønderens angrep på tysk bilindustri slutter aldri. Amerikanske biler er ikke helt fri for bruk av fossilt drivstoff de heller  8) .  Det er vel ikke mange av disse 16 mest solgte amerikanske bilene som bruker særlig mindre enn 1 liter på mila. Amerikanerne produserer ca 4. mill biler pr. år, og jeg gjetter på at disse forurenser mer enn hele den tyske bilproduksjonen til sammen. Men man skal ikke undervurdere bruken av skylapper.

1. Chevrolet Traverse
2. Buick Enclave
3. GMC Acadia
4. Ford F-150
5. Chevrolet Corvette (auto trans)
6. Jeep Wrangler Rubicon
7. Jeep Wrangler Unlimited Big Bear 4X4
8. Jeep Wrangler Limited Sport 4X4
9. Jeep Wrangler Sport 4X4
10. Ford Expedition
11. Lincoln Navigator
12. Ford Taurus
13. Cadillac ATS Sedan AWD
14. Cadillac CT6 Platinum AWD
15. Chevrolet Colorado 4WD Z71 Crew Cab
16. Jeep Cherokee


Takker for denne fine listen over Amerikanske biler.. Og den har med å gjøre hvordan Broom utfører sin journalistiske gjerning på hvilken måte?

sylwester

Merkelig tråd. Broom er en avis/magasin og hva de velge å dekke er opp til dem. De trenger ikke være objektive overhode og de kan komme med sine meninger. Avis betyr jo mening så det er ikke nødvendigvis fakta som presenteres. Sakene som velges er vel de de tror leserne vil ha.

Spør du meg så er månedsresultatet til Tesla mer en økonomisk nyhet enn noe som passer i Broom. Legg merke til at ABC er videreformidling av Hegnar og at du da har referert til 2 magasiner som først og fremst ser på økonomi hos selskaper. Dvs. midt i blinken for de bladene, men ikke nødvendigvis førstesidestoff andre steder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

LittleHammer

Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

odahle

Veldig rar fremstilling av en nettside som skriver om bil. Er det ikke fortsatt 95 % fossile biler i Norge? Trådstater virker veldig krass og forutinntatt. Jeg ser ingen problemer med måten Broom.no skriver på, tvert imot føler jeg det er mange artikler om relativt få og godt testede elbiler.

Hvor lenge har trådstarter kjørt elbil, og plutselig endret radikalt mening om fossile biler? Jeg har såvidt hatt elbil i 4 år, og selv om jeg nå foretrekker dette har jeg ingen problemer med å lese om spennende fossile biler. Det er tross alt noe mer spennende å lese om nye biler, kontra den 17 artikkelen om en av de 5-10 elbilene i Norge.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

elektrolux

Dagens agurknytt fra Broom:

http://www.tv2.no/broom/9590319


Omtrent likelydende sak fra 2009 der påstanden etter gås:

https://www.dinside.no/motor/omstridte-pastander-om-startkabler/61908432


Teorien her må være at magnetfeltet rundt en strømførende kabel kan plukkes opp av nærliggende kabler og sensorer med spoler, og på den måten indusere overspenning inn mot bilens cpu'er. Dette er teoretisk mulig, men det hadde vært interessant å gjort et praktisk Myth buster forsøk på dette. F.eks vikle en startkabel rundt en hall sensor og målt indusert spenning ut fra denne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#25
Sakset fra samme innslag:

"– Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid."

Rett og slett et dårlig forslag. Skulle f. eks jeg og 15 000 andre elbillister "innimellom" hente ut skilt til diesel bilen min og så kjøre en lengre tur, gjerne gjennom en del bommer, for å lade et Startbatteri i stedet for å bare koble på en vedlikeholds lader på bilen mellom bruk?

Enig med trådstarter at det er en del gruff hos Broom
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

doldis1

Litt forskjellige meninger visst men ser ut til at de fleste synes dette er en tulletråd og saken en tullesak.?

Er det det da? Når en bilkjøper avgjør hvilken bil han/hun velger å kjøpe er det slutten på en beslutningsprosess
der kjøperen opplagt blir påvirket av venner/bekjente og naboer men selvsagt også av media...

Enhver bilkjøper,privat eller for et foretak, vil ha et bilde i hodet av hva som er økonomisk lurt, hva bruktmarkedet noen år fram vil gi for bilen og selvsagt hvilken bil man har lyst på..

Hvis nå deler av bilmedia tegner et falskt bilde av virkeligheten, vil ikke enkelte bilkjøpere dyttes i en retning der de kan ende opp med en bil som faktisk er ufordelaktig for dem..?

Teslas bilsalg i Norge i des. er første gang i noe land i verden at et rent elbilforetak topper salgstatstikken
for bil.. Sett i lys av at vi er inne i den største endringen i bilverden siden Carl Benz tid, kommer historiebøkene opplagt til å skrive om denne milepelen med skrifttype extra bold !

Men Broom. no, iflg. de selv Norges største bilside på nett, finner alså ikke denne nyheten viktig nok til å skrives om?

I tillegg klarer de knapt vinkle en eneste reportage om Tesla positivt..? Her går det på krasjer der dørene ikke kan åpnes etterpå, babyer innelåst i bilen, mere krasjer for Tesla-bjørn på offroadbane...

kom nå ikke draende med link til dagens reportage om model X og Toyota !! Den inneholder det vanlige litt dempede uttrykket og opplysningen om at det Norske markedet er ganske unikt og at salget skyldes trusselen om Teslaskatt som forelå før jul,  gjesp.. Ingen grunn til jubel her nei!

Jeg gir de et lite poeng for å ha nevnt det da.. Kanskje en av de leser elbilforum likevel..?   ;)

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på søndag 07. januar 2018, klokken 16:07
Enhver bilkjøper,privat eller for et foretak, vil ha et bilde i hodet av hva som er økonomisk lurt, hva bruktmarkedet noen år fram vil gi for bilen og selvsagt hvilken bil man har lyst på..
I og med at du skriv "enhver", finn eg det rett å kommentere at dette ikkje stemmer i forhold til vår vurdering ved våre bilkjøp.

Carl Anton Stenling

Det er også et moment at Broom forsøker å skrive artiklene slik at de engasjerer ulike lesere.

Aktivitet i kommentarfeltet er viktig for Broom pga. at dette fører til flere klikk og derfor legger de nok opp til stoff som gir grunnlag for debatt.

Slik som mange andre nettsteder påvirkes de av økonomiske realiteter som gjør at artiklene og ikke minst overskrifter/ingresser utformes for å engasjere og motivere til klikk.
Vi observerer en del clickbait også på Broom, selv om det sjeldnere enn før er clickbait som inneholder direkte feil.

Oppfordrer alle til å ta seg en tur innom kommentarfeltet på Broom slik at vår mening om sakene kommer klart frem. Det er morsomt å se at kommentarene der har endret karakter til å bli mer elbilvennlige. Samtidig kan det være smart å merke seg at kommentarene leses av mange tvilere og skeptikere - slik at de mer nyanserte innleggene er nok mest vellykkede. Husk den gyldne regelen for all debatt: Hensikten er ikke å overbevise motstanderen, men å overbevise de som er i tvil og som observerer debatten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sylwester

De økonomiske fordelene som gir en rimeligere bilhold totalt sett samt andre fordeler bør være nok. Både positive og negative reportasjer om fordelene samt dårlige nyheter om fremtidige utgifter (høyere bomavgifter, flere bommer) er omtrent gratisreklame for elbiler for en person som vurderer ny bil i dag. Om hvorvidt de ikke kunne tenke seg å vurdere en elbil er nok ikke Broom sin feil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA