Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rar lyd fra lade lokken når jeg låser bilen

Startet av egolfer, torsdag 04. januar 2018, klokken 06:42

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

Har en eGolf 2016 model.
De siste få dagene har jeg begynt å høre en rar lyd som kommer fra lade lokken når jeg låser bilen.
Noen som har opplevd noe sånnt?
VW eGolf 2016 med VP

Råde

Hva er rar lyd? Et høyt klakk når man låser er vanlig.
e-Golf | X75D

Mobileum

Ladelokket er inkludert i Keyless, og låses sammen med dørene.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

DagRune

Elektronisk låsing av ladelokk er en overflødig arv fra fossilversjonen. Det bør være unødvendig med lås på ladelokk for elbiler, her er det ikke noe drivstoff å stjele. Jeg opplever bare låsen til besvær, da den kan fryse fast i kulde.

Mobileum

Sitat fra: DagRune på mandag 08. januar 2018, klokken 13:16
Elektronisk låsing av ladelokk er en overflødig arv fra fossilversjonen. Det bør være unødvendig med lås på ladelokk for elbiler, her er det ikke noe drivstoff å stjele. Jeg opplever bare låsen til besvær, da den kan fryse fast i kulde.

Tror ikke det er låsen som fryser. Det har jeg aldri opplevd. Derimot fryser selve lokket fast, og det er et kjent problem.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

DagRune

Sitat fra: Mobileum på onsdag 10. januar 2018, klokken 07:13
Sitat fra: DagRune på mandag 08. januar 2018, klokken 13:16
Elektronisk låsing av ladelokk er en overflødig arv fra fossilversjonen. Det bør være unødvendig med lås på ladelokk for elbiler, her er det ikke noe drivstoff å stjele. Jeg opplever bare låsen til besvær, da den kan fryse fast i kulde.

Tror ikke det er låsen som fryser. Det har jeg aldri opplevd. Derimot fryser selve lokket fast, og det er et kjent problem.

Jeg er vet det er den elektroniske låsen som fryser. Det er en mekanisk låseknapp som holder lokket, denne kan trykkes inn (lukket) og ut (åpent), nesten som knappen på en kulepenn. Trykkes den inn og bilen låses kan ikke knappen trykkes ut igjen. Det samme skjer når den elektroniske låsen er frosset, da kan ikke knappen trykkes ut, men når bilen er tint opp i en garasje f.eks., spretter knappen ut når jeg låser opp bilen. Dette har jeg testet ved å trykke inn knappen mens lokket fortsatt er åpent.
Den elektroniske låsen sitter lengre inn i karosseriet, så ekstensiv oppvarming med varmepistol hjelper ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA