Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dieselbil = varebil

Startet av AppleKnocker, onsdag 03. januar 2018, klokken 22:22

« forrige - neste »

AppleKnocker

Kreftkjerrene er ferd med å avgå ved døden. Nå er det håndverkere som kjøper dieselbiler. Personbiler er ikke inne på topp tre over de mest solgte dieselpurkene. Imagemessig er dette helt kurant. Mercedeseiere har i lang tid blitt møtt med taxi tilrop. Nå er det snart rimelig å forvente at de som kjøper diesel også kan komme innom og fikse rør, legge opp en ny lampe eller gi pristilbud på ny markterrasse.



Mest solgte dieselbiler uansett kategori i Norge 2017 per julaften er:

VW Transporter, topper med 4917 biler
VW Caddy, en broder med 4399 biler
Mercedes Vito, erkerival med 3021 biler
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PK snekker

Min neste varebil blir sikkert elektrisk, men desverre er det ikke noe brukbart alternativ enda.

Dette går utover kunden som må betale mere for bom og parkering.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

tomrh

Som kunde velger jeg da helst firma som kjører elektrisk slik at jeg slipper å betale indirekte for bom, drivstoff og parkering.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

PK snekker

Det står du selvsagt fritt til.
Men det er som sagt ikke noe realt alternativ enda....

Men jeg håper at det er en bil i vito/transporter størrelse med 500 km rekkevidde på plass om noen få år.

Firma jeg jobber i kjøpte 5 nye vito nå i januar også kjører prosjekt lederene BMWi3 for at det skal "se bra ut"
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

geear

Skjønner at en del håndtverkere trenger litt rekkevidde, men ville trodd at veldig mange kunne klare seg med Nissan sin e-NV200 eller hva den heter?

PK snekker

Har prøvekjørt den og den holder sikkert for mange som ikke skal ha med seg større ting som gipsplater, dører osv.

Det største problemet er rekkevidde på den modellen.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

stefse

Viste dere at man kan faktisk søke Enova om støtte til å kjøpe el-varebiler:
https://www.enova.no/bedrift/landtransport/

Ellers dominerer fremdeles fossile holdninger i disse yrkene, men det er nok også et reelt problem at det ikke finnes biler med stor nok lastekapasitet og rekkevidde til å gi den nødvendige fleksibilitet.

Ulltveit-Moe og flere konsern har imidlertid gått sammen om å spekke en "Norsk" elvarebil, så vi får håpe noen bygger den:
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/31/2058/Miljo/gar-sammen-for-a-presse-frem-flere-elbiler

Kanskje det blir Kineserne som bygger den. Med sin relativt enkle tilgang på batterier ser det nesten ut som hele den automotive bilindustrien holder på å bli frakjørt av Kina:
https://www.dn.no/privat/2017/12/01/1711/Motor/posten-henter-kinesisk-el-varebil-til-juletrafikken


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tomrh

Sitat fra: stefse på torsdag 04. januar 2018, klokken 17:27
Ellers dominerer fremdeles fossile holdninger i disse yrkene, men det er nok også et reelt problem at det ikke finnes biler med stor nok lastekapasitet og rekkevidde til å gi den nødvendige fleksibilitet.
Det blir jo som med utviklingen i personbilmarkedet, i begynnelsen var elbilene små og hadde kort rekkevidde. Noen klarte seg med dem, kanskje betydde det å virkelig måtte legge godviljen til og akseptere endel prakk og umuligheter, men de høstet alle elbilfordelene. På samme vis: håndtverkere som klarer seg med nåværende elvarebiler og aksepterer litt ekstra prakk og umuligheter vil kunne høste fordeler på drifta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

stefse

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. januar 2018, klokken 17:57
Sitat fra: stefse på torsdag 04. januar 2018, klokken 17:27
Ellers dominerer fremdeles fossile holdninger i disse yrkene, men det er nok også et reelt problem at det ikke finnes biler med stor nok lastekapasitet og rekkevidde til å gi den nødvendige fleksibilitet.
Det blir jo som med utviklingen i personbilmarkedet, i begynnelsen var elbilene små og hadde kort rekkevidde. Noen klarte seg med dem, kanskje betydde det å virkelig måtte legge godviljen til og akseptere endel prakk og umuligheter, men de høstet alle elbilfordelene. På samme vis: håndtverkere som klarer seg med nåværende elvarebiler og aksepterer litt ekstra prakk og umuligheter vil kunne høste fordeler på drifta.

Kanskje, men størstedelen av håndtverkerne velger ikke bilen selv utfra personlig økonomisk vinning, på samme måte som en privatperson. De kan kanskje påvirke valget, og da er gjerne størrelse, komfort og elbilkomplekser viktigere enn hva bedriften sparer.
Det er sjef/ledelse i firmaet som må ta kalkylen og presse frem valget. Spesielt elektrikerfirma bør være høyst kapabel til å forsyne sine egne biler med energi, og disse frakter normalt heller ikke rundt på store og tunge byggevarer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Glan

Det at de ikke kan dra noe serlig til henger er jo og en god grunn til at mange ikke velger EV.
Er ikke veldig rart om en elektrikker eller automatiker vil ha muligheten til å få med f. Eks en kabeltrommel eller to uten å måtte bestille transport av dette.

tomrh

#10
To av modellene kan trekke lett henger (kangoo 375 kg, e-nv200 450 kg).

@stefse: ser den. Men både posten og endel kommunale tjenester (bl.a. hjemmehjelp og P-etat) har tvangsinnført elbiler for å redusere driftskostnader uten at sjåførene drar personlige fordeler av det. Har ikke gått helt smertefritt, men har kanskje vært mulig fordi posten bare *måtte* spare inn av eksistensielle grunner, og kommunebudsjett bare vedtas. I bransjer med sterk konkurranse og god tilgang på billig arbeidskraft vil ledelsen ha større makt til å ta slike beslutninger. F.eks. renholdsbransjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

geear

Rundt 400kg er nok litt for begrensende for de fleste. En liten og lett henger er fort 150kg, og da klarer man knapt åtte gipsplater og ti for NV200. Det sier seg selv at det fort blir problematisk. Det behøves en Transporter med 60kWh+ og 2T hengervekt. Overhodet ikke rocket science å lage noe slikt!

bno

#12
Sitat fra: PK snekker på torsdag 04. januar 2018, klokken 11:08
Min neste varebil blir sikkert elektrisk, men desverre er det ikke noe brukbart alternativ enda.

Dette går utover kunden som må betale mere for bom og parkering.

De som er på vei har rekkevidde som en moped (e-crafter og Iveco daily electric) og hurtig lading som er borti natta treg. Dette er selvsagt gjort med vilje.

Jejl

Sitat fra: gr på torsdag 04. januar 2018, klokken 13:10
Skjønner at en del håndtverkere trenger litt rekkevidde, men ville trodd at veldig mange kunne klare seg med Nissan sin e-NV200 eller hva den heter?
Jeg mener Kangoo er et bedre valg ang rekkevidde. Oppgitt rekkevidde er 170km. Nå på vinteren kjører jeg inntil ca 90 km på en dag på de faste kundene mine, når jeg har på dieselvarmeren. Når jeg kjører uten dieselvarmeren  er rekkevidden nede i 45 km (mye start og stopp, og varmeapparatet trekker for det meste 3-4kw.) Praktisk rekkevidde for mitt bruk ville derfor bare vært 45 km med en e-NV200.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:02
To av modellene kan trekke lett henger (kangoo 375 kg, e-nv200 450 kg).

For lite. En kabeltrommel veier fort 500-1000kg alene, så kommer hengee i tillegg.

Rundt 1300kg bør man nok ihvertfall kunne trekke for å få god nytte av hengerfestet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA