Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt elbil, omregistreringsavgift?

Startet av Soulhunter, onsdag 03. januar 2018, klokken 18:21

« forrige - neste »

Soulhunter

Hei,  har kjøpt en elbil.  Har noen av dere noen erfaring med omregistreringsavgift,  og om at elbil er fritatt omregistreringsavgift i 2018? Ser det er flere biler der det står at bilen er "fritatt" for omregistreringsavgift?

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elmo

Alle kan jo lese selv, men jeg velger allikevel å kopiere ut noe av teksten:
Sitat fra: www.skatteetaten.no
Skatteetaten og Statens Vegvesen jobber med å lage et system for å håndtere det nye fritaket. Frem til dette er på plass må du betale omregistrering av elektrisk kjøretøy. Du som har betalt omregistreringsavgiften vil automatisk få den tilbakebetalt.
Tilbakebetalingen vil gjennomføres innen rimelig tid og uten at du trenger å kontakte Skatteetaten eller Statens Vegvesen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Hvor vanskelig kan det være å ikke kreve inn omregistreringsavgift? :o

Her skal en bilkjøper legge ut tusenvis av kroner. Vanligvis lånte penger, for å hindre at bilen blir avskiltet, og så håpe på snarlig tilbakebetaling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Det blir for dumt. De krever i praksis inn en avgift som ikke finnes. Tviler sterkt på at det der vil holde vann i en sak. Ett byråkrati kan ikke bare kreve inn avgifter etter eget forgodtbefinnende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 06:24
Hvor vanskelig kan det være å ikke kreve inn omregistreringsavgift? :o

Uten sammenlikning forøvrig :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Panduck

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 06:24
Hvor vanskelig kan det være å ikke kreve inn omregistreringsavgift? :o

Om systemet er laget på en dårlig måte? You... have... no... idea...

havardr

Problemet her er vel at Skatteetaten og vegvesnet fikk under en måned (attpåtil midt i jula)  på seg til å gjøre endringer i dagens løsning for omregistrering til å kunne "frita" El-biler automatisk i systemet. regner med at det er derfor de ahr innført en slik "overgangsordning"

Elmo

Det er jo ganske vanlig at omregisteringsavgiften endres (settes OPP), og beløpet endres med akkurat samme varsel som nå (i statsbudsjettet).
Om de ikke klarer å kreve inn 0kr så burde det i det minste ikke være noe problem å sette prisen til 1kr.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Badola

Forslaget er vel fra september så de har hatt greit med måneder å forberede seg på. Og som nevnt over, hvor vanskelig er det å sette den til 1 kr og tilbakebetale den etter hvor lang tid dette måtte ta. Du kan ta deg gift på at hvis det var snakk om å få inn mer penger så hadde løsningen vært klar lille nyttårsaften.

ohowl

Skjønner ikke folk som tror det offentlige er ute etter å ta dem/gjøre ting vanskelig for dem med overlegg. De som jobber med dette er helt vanlige nordmenn akkurat slik som deg og meg, påvirkes akkurat like mye av problemene, og har like lett for å gjøre feil eller ikke se den mest smidige quickfixen som er mulig å levere på et problem. Eventuelt har de sikkert nok av like lite smidige mellomledere som enkelte private bedrifter har, slik at denne ikke lar seg implementere innen rimelig tid.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA